چین و اروپا، در اندیشه پیوند استراتژیک اقتصادی

باهره دامغانی - چین و اتحادیه اروپا تلاش دارند تا موافقتنامه جدیدی را در زمینه تجارت به امضا برسانند. اکنون شرایط تجارت بین چین و اروپا به گونه‌ای است که کمتر آینده روشنی به خصوص برای اروپا در آن دیده می‌شود.

یکی از عمده‌ مشکلاتی که گسترش روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند سیل محصولات چینی سرازیر شده به اتحادیه اروپا است که این مساله به گمان مقامات تجاری اتحادیه اروپا اکنون به صورت یک جریان یک طرفه در آمده است.

به همین دلیل چین و اتحادیه اروپا اکنون به طور جدی به فکر اصلاح ساختارهای اقتصادی مشترک خود افتاده‌اند.

به همین منظور مقامات اقتصادی چین و اتحادیه اروپا نهمین نشست مشترک خود را در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار کردند.

فنلاند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. چین و اتحادیه اروپا قصد دارند به یک متحد استراتژیک تبدیل شوند و در این راه کنار گذاشتن اختلاف‌های تجاری یک اصل عمده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ون جیابائو نخست‌وزیر چین و ماتی‌ون‌هانن نخست‌وزیر فنلاند طی دیداری در هلسینکی بر لزوم تنظیم یک قرارداد جدید تجاری - اقتصادی که موارد زیادی را در بر بگیرد، تاکید کردند.

در این جلسه که خوزه مانوئل باروسوو نیز حضور داشت دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی و امنیتی تاکید کردند.

نخست‌وزیر چین در جمع خبرنگاران گفت: افزایش همکاری‌های تجاری اصلی‌ترین بخش پیوند استراتژیک چین و اتحادیه اروپا است و در حقیقت راه را برای دیگر مناسبات مشترک هموار می‌کند.

ون‌جیابائو در پاسخ به سوالی که هجوم کالاهای چینی به اتحادیه اروپا را پرسید، گفت: ما اکنون در حال طراحی سیستمی با مقامات اتحادیه هستیم که این صادرات و واردات را با نظام‌مندی بیشتری همراه خواهد کرد.

او با اشاره به ۹ دوره مذاکره با اروپا گفت: ما اکنون در حال حل این مشکلات هستیم. ما منافع استراتژیک و مشترک را در یک افق دوردست می‌بینیم و به همین دلیل تمایل داریم که روابط را با اتحادیه اروپا گسترش دهیم.

تحلیلگران عقیده دارند اروپا پس از حادثه میدان تیان‌آمین در ۱۷ سال پیش و موضع‌گیری سران اروپا در برابر رهبران چین، دیگر نتوانست خود را به چین نزدیک کند.

جدای از موارد سیاسی، بازارهای اقتصادی مساله مهمی بود که اروپا آن را از دست داد.

ژاپن و آمریکا به سرعت از نبود رقبای اروپایی استفاده کردند و بازار چین را اشغال کردند.

اکنون جامعه یک میلیارد و ۳۰۰میلیون نفری چین در حال تغییر دوباره است و چین می‌خواهد علاوه بر محل تولید کالاها به محلی برای مصرف محصولات نیز تبدیل شود و اروپا اصلا دوست ندارد این فرصت را از دست بدهد.

حجم تجارت بین چین و اتحادیه اروپا سالانه در حدود ۲۵۴میلیارد دلار است و این در حالی است که حجم تجارت چین و ایالات متحده بیش از این مقدار است.

چین و ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا قصد دارند وضعیت کسب‌وکار را بین یکدیگر بهبود بخشند و این در حالی است که همه این طرح‌ها بستگی به امضای قراردادهای جدید دارد.

از سوی دیگر در جریان گفت‌وگوهای اعضای اتحادیه آسه‌آن نیز حضور یافتند.

برقراری روابط تجاری گسترده با ۱۰ کشور عضو آسه‌آن برای چین و اتحادیه اروپا بسیار اهمیت دارد.

این اتحادیه قصد دارد از سال ۲۰۱۵ منطقه آزاد تجاری آسه‌آن را راه‌اندازی کند، این تجارت آزاد می‌تواند برای اتحادیه اروپا بسیار سودمند باشد.

در صورتی که اتحادیه اروپا بتواند روابط تجاری خود را با آسه‌آن بهبود بخشد، می‌تواند نسبت به غلبه بر چین هم امیدوار باشد.