سیدعباس عاملی- روز سه‌شنبه سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه هشدار داد که تورم بالا می‌تواند برای آمریکا خطرناک‌تر از سقوط بازار مسکن باشد.برخلاف تصور عمومی مبنی بر به حداکثر رسیدن نرخ بهره، OECD متذکر شد شاید افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم لازم باشد. گزارش OECD، که در آن آخرین پیش بینی‌های خود را نسبت به اقتصاد جهانی ابراز کرده است، با وجود انتشار آمار رسمی آمریکا در روز سه‌شنبه مبنی بر کاهش رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در سی سال گذشته منتشر شد. متوسط قیمت خانه در آمریکا در ربع دوم سال تنها به میزان ۱۷/۱‌درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که در مدت مشابه پارسال به میزان ۶۵/۳درصد افزایش پیدا کرد. بر اساس آمار رسمی این کاهش رشد قیمت، بزرگ‌ترین کاهش رشد قیمت از سال ۱۹۷۵ تاکنون به حساب می‌آید. این آمار جدیدترین نشانه از روند سقوط بازار مسکن است. با این حال، فیلیپ کوتیس، اقتصاددان برجسته OECD معتقد است که خطر سقوط بازار مسکن آمریکا بزرگنمایی شده است.

کوتیس گفت که فدرال رزرو هم‌اکنون مسوولیت سنگین مقابله با تورم را در حالی دارد که باید از قرار دادن اقتصاد و بازار مسکن آمریکا در شرایط نامناسب خودداری کند. «ما می‌گوییم یک بازنگری کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. شما نمی‌خواهید باعث سقوط بازار مسکن شوید، ولی در همین حال می‌خواهید جلوی تورم را نیز بگیرید.»

OECD در پیش بینی‌های به روز شده خود نگاه مثبتی را به اقتصاد آمریکا و جهان داشته است. پیش‌بینی این سازمان از رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۶ بدون تغییر ۶/۳درصد است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اوایل امسال از اعتراض خود نسبت به افزایش نرخ بهره در منطقه یورو دست کشید. به گفته این سازمان افزایش نرخ بهره هم‌اکنون به واسطه افزایش رشد اقتصادی توجیه می‌شود. این سازمان با افزایش پیش‌بینی رشد اقتصادی اروپا در سال ۲۰۰۶ از ۲/۲درصد به ۷/۲درصد حمایت خود را از افزایش‌های احتمالی آینده نرخ بهره اعلام کرده است.بانک مرکزی ایالات‌متحده در وضعیت کاملا متناقضی قرار گرفته است. کسادی بازار مسکن در ماه اخیر، نشانه‌هایی از کسادی اقتصادی را با خود دارد و حتی سرمایه‌گذاران وال‌استریت را امیدوار و خوشبین به روند افزایش نرخ بهره کرده است. آنها انتظار دارند آمار بخش مسکن بانک مرکزی را متقاعد کند تا افزایش نرخ بهره را به منظور کمک به رونق اقتصادی متوقف کند، اما بانک در روز‌های گذشته از وجود فشار‌های تورمی در اقتصاد ایالات متحده سخن گفته است.

میان اقتصاددانان هم بر سر سیاست بانک مرکزی در مورد نرخ بهره اختلاف است. عده‌ای از اقتصاددانان معتقدند، مهار تورم بدون افزایش نرخ بهره میسر نیست و عده‌ای دیگر به آهنگ آرام رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر اشاره می‌کنند و رییس بانک را ترغیب می‌کنند تا مانند سلف خود آلن‌گرین اسپن خطر کند و افزایش نرخ بهره را به بهای افزایش رشد اقتصادی برای مدتی متوقف کند.

منبع: تایمز لندن