تهدید هسته‏‌ای بالتیک توسط مدودف

مدودف افزود: «اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، دیگر نمی‌‌توان درباره وضعیت غیرهسته‌‌ای بالتیک صحبت کرد و باید تعادل برقرار شود.» مدودف که از سال۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان رئیس‌‌جمهوری خدمت کرد تا پوتین بتواند-پس از رفع قانونی محدودیت حضور- دوباره به قدرت برگردد، در ماه‌های اخیر موضعی خصمانه گرفته است؛ اگرچه او تصمیم‌‌گیرنده اصلی نیست. همزمان با تهدید مدودف، از جبهه‌های جنگ در اوکراین خبر می‌‌رسد که یک ناو جنگی روسیه غرق شد. اوکراین می‌گوید که ناو دریایی روسیه در دریای سیاه را با یک حمله موشکی غرق کرده است.ا ما روسیه می‌‌گوید این کشتی در حین یدک‌‌کشی به بندر بر اثر آتش‌‌سوزی آسیب دید و غرق شد. به نوشته نیویورک‌‌تایمز، جنگ روسیه علیه اوکراین روز پنج‌شنبه با غرق شدن گل سرسبد ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه همراه شد. روسیه روز پنج‌شنبه دچار دو شکست شد؛ ابتدا غرق شدن این ناو روسی و سپس در دستور کار قرار گرفتن تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا. در این روز رهبران اتحادیه اروپا ممنوعیت نفت را با وجود پتانسیل آن برای افزایش قیمت انرژی در سراسر بلوک مجددا مد نظر خود قرار دادند.

اوکراین روز پنج‌شنبه مدعی شد که کشتی رزمناو روسی با موشک هدایت‌‌شونده مسکوا را با دو موشک نپتون خود مورد اصابت قرار داده است؛ درحالی‌که روسیه اعلام کرد که انفجار ناشی از مهمات داخل کشتی منجر به غرق شدن آن شد. اگر این حمله موشکی تایید شود، چه از نظر نظامی و چه از نظر نمادین، ضربه‌‌ جدی برای روسیه خواهد بود – دلیلی بر اینکه کشتی‌‌‌های این کشور دیگر نمی‌‌توانند بدون خسارت دیدن، آزادانه در آب‌‌ها حرکت کنند و این ضربه مخرب دیگری به روحیه نیروهای روسی به‌‌حساب می‌‌آید. مسکو همچنین با از دست دادن احتمالی بازارهای اروپایی در زمینه سوخت‌‌های فسیلی مواجه است که میلیاردها دلار در ماه برای این کشور در آمد داشت و بخش عمده‌‌ای از هزینه‌های جنگ از این طریق تامین می‌‌شد. اتحادیه اروپا مدت‌هاست که در برابر درخواست‌‌ها برای کاهش وابستگی به انرژی خود به روسیه مقاومت می‌‌کند، اما مقامات روز پنج‌شنبه فاش کردند که تحریم نفتی در حال انجام است و احتمالا در هفته‌های آینده به تصویب خواهد رسید. این در کنار ممنوعیتی است که قبلا برای واردات زغال سنگ روسیه اعلام شده بود. روی هم رفته، این گام‌‌ها به افزایش قیمت سوخت و برق در اروپا منجر می‌‌شود که به‌طور بالقوه اقتصاد را مختل کرده و واکنش‌‌های سیاسی را برانگیخته است.

همزمان تجزیه و تحلیل‌‌ها از جنگ نشان می‌‌دهد که روس‌‌ها تمام تمرکز خود را بر تصرف دونباس گذاشته‌‌اند. مهم‌ترین دلیل عقب‌‌نشینی روسیه از اطراف کی‌‌یف، تصرف دونباس است. اما همان مشکلاتی که بر سر راه روسیه برای تصرف کی‌‌یف دیده شد، حالا در این منطقه هم دیده می‌‌شود. ناظران می‌‌گویند که عکس‌‌های کامیون‌‌های آسیب‌‌دیده روسیه نشانه‌هایی از شکست مبارزات لجستیکی مسکو را نشان می‌‌دهد و حاکی از این است که تلاش‌‌های مسکو به‌دلیل اتکا به سربازان وظیفه، فساد گسترده و استفاده از وسایل نقلیه غیرنظامی تضعیف شده است. همچنین مسکو به‌دلیل فاصله زیاد نتوانسته پشتیبانی قابل توجه از نیروهای خود داشته باشد. افزون بر این انگیزه نیروهای مقاومت در بین اوکراینی‌‌ها و همچنین تاکتیک‌‌های ماهرانه نیروهای رزمی این کشور، روس‌‌ها را غافلگیر کرده است. ترنت تلنکو، حسابرس سابق کنترل کیفیت آژانس مدیریت قراردادهای دفاعی ایالات متحده که از جمله کسانی است که تصاویر جنگ را تجزیه و تحلیل می‌‌کند، می‌‌گوید: وضعیت جنگی را باید از کامیون‌‌هایی بررسی کرد که به‌دلیل خراب شدن یا مورد اصابت گلوله قرار گرفتن، از کار افتاده‌‌اند. به گفته وی، غذا، سوخت، تسلیحات و بسیاری از ملزومات دیگر با کامیون مهیا می‌‌شود؛ اما عکس‌‌ها نشان می‌‌دهد که روس‌‌ها از چه وضعیتی برخوردارند. به اعتقاد وی، کامیون مهم‌ترین بخش یک جنگ است.