اهداف جنگ گسترده‌‌تری که او در یک نشست صنایع دفاعی در شهری در روسیه در فاصله بیش از ۱۰۰۰ مایلی از جنگ بیان کرد، بسیار جاه‌‌طلبانه‌‌تر از اهداف کوچک‌‌تر تعیین‌‌شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس-جمهوری این کشور است که خواهان کنترل بر منطقه دونباس در شرق اوکراین است. برخی از کارشناسان سیاسی و نظامی معتقدند که اظهارات ژنرال رستم می‌‌تواند بخشی از تلاش‌‌های مستمر روسیه برای انحراف یا سردرگمی اوکراین و متحدانش باشد. شغل رسمی این ژنرال شامل کارهای تبلیغاتی-سیاسی است و معمولا استراتژی نظامی را پوشش نمی‌‌دهد. روز جمعه، درگیری شدیدی در سراسر جنوب شرقی اوکراین در جریان بود که جمعیت زیادی را در سواحل رودخانه دنیپرو با چالش مواجه کرده بود. درحالی‌که مقامات اوکراینی اذعان کردند که روسیه در روزهای اخیر کنترل ۴۲ شهر و روستای کوچک را به دست گرفته است، آنها گفتند که همان مکان‌‌ها ممکن است به زودی به دست اوکراین بازگردند.

تحلیلگران غربی می‌گویند که نیروهای روسیه، هم در نبرد موفق برای تسخیر شهر جنوبی ماریوپول و هم در نبرد ناموفق‌‌شان برای تسخیر کی‌‌یف، شکست‌‌خورده و ضعیف شده‌‌اند. نیروهای روسی به جای استراحت، تقویت و تجهیز مجدد، مجبور به حرکت در شرق اوکراین شده‌‌اند. به نظر می‌‌رسد ارتش روسیه در تلاش است تا دستاوردهای میدان جنگ را تضمین کند: «از جمله تصرف همه مناطق یا استان های دونتسک و لوهانسک، قبل از ۹ مه.» این زمانی است که مسکو جشن سالانه پیروزی خود در جنگ جهانی دوم را برگزار می‌‌کند. میسون کلارک، تحلیلگر موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، می‌‌گوید: «آنها توقف لازم برای انسجام مجدد این نیروها که معمولا یک تا دو هفته طول می‌‌کشد، انجام نداده‌‌اند. این برای یک حمله گسترده‌‌تر لازم است.» این تحلیلگر تصریح می‌کند: « آنها احتمالا می‌‌توانند قلمروهایی را تصرف کنند؛ اما فکر نمی‌‌کنم که آنها بتوانند در سه هفته آینده کل استان‌ها را تصرف کنند.»

ژنرال مینه‌‌کایف در اظهارات روز جمعه خود تاکید کرد که یکی از اهداف روسیه کنترل کامل دونباس و جنوب اوکراین است. او گفت که این امر به روسیه اجازه می‌‌دهد تا بنادر دریای سیاه اوکراین را که از طریق آن محصولات کشاورزی و متالورژی تحویل داده می‌‌شود، به سایر کشورها کنترل کند. با این حال، با وجود حملات مکرر، روسیه نتوانسته آن بنادر، از جمله اودسا، یک شهر مستحکم با یک میلیون نفر را تصرف کند. آندری یرماک، رئیس ستاد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات ژنرال مینه‌‌کایف در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «می‌‌خواهم به شما یادآوری کنم که بسیاری از طرح‌های کرملین توسط ارتش و مردم ما نابود شده است.» ژنرال مینه‌‌کایف همچنین هشداری پنهان به مولداوی داد؛ جایی که جدایی طلبان مورد حمایت مسکو کنترل یک قطعه زمین ۲۵۰ مایلی به نام «ترانس نیستریا» را در سال۱۹۹۲ به‌دست گرفتند. این ژنرال با تکرار ادعاهای دروغین درباره «نسل‌‌کشی» علیه روس‌‌زبانان در شرق اوکراین که پوتین برای توجیه حمله ۲۴ فوریه استفاده کرده است، گفت: «کنترل بر جنوب اوکراین ارتباط دیگری با ترانس نیستریا است؛ جایی که شواهدی از ظلم به جمعیت روسی‌‌زبان نیز وجود دارد.»

همزمان با بالا گرفتن درگیری‌‌ها در جنوب و شرق اوکراین، سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، این هفته با روسای‌‌جمهور روسیه و اوکراین در مسکو و کی‌‌یف دیدار می‌‌کند. اطلاعیه سازمان ملل متحد می‌‌گوید که آقای گوترش روز سه‌‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار خواهد داشت تا با او درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کند. طبق این اطلاعیه، وی روز پنج‌‌شنبه نیز در کی‌‌یف با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین و همچنین دیمیتری کولبا، وزیر خارجه این کشور، دیدار می‌‌کند. آنتونیو گوترش به تازگی خواستار یک آتش‌‌بس چهار روزه به مناسبت عید پاک مسیحیان ارتدوکس شده بود تا امکان توزیع کمک‌‌های بشردوستانه و تخلیه مناطق درگیری از شهروندان غیرنظامی فراهم شود. روز پنج‌‌شنبه اما ولادیمیر زلنسکی اعلام کرد که پوتین با درخواست آتش‌‌بس به مناسبت عید پاک مخالفت کرده است.

یک ماهِ حیاتی

مقامات ارشد دولت بایدن می‌‌گویند که آنها معتقدند که چهار هفته آینده نتیجه نهایی جنگ روسیه در اوکراین را با پیامدهای طولانی‌‌مدت که ترسیم نقشه اروپا برای دهه‌های آینده را تحت تاثیر قرار می دهد، رقم خواهد زد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، درحالی‌که مقامات هنوز انتظار دارند که جنگ طولانی و سخت باشد، آنها می‌‌گویند که برای متوقف کردن نیروهای روسیه در شرق دونباس، ضروری است که تا آنجا که سلاح‌‌های جدید - به ویژه توپخانه دوربرد و رادار ضد توپخانه - به اوکراین داده شود. بایدن با انعکاس به ضروری بودن این رویکرد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین خواهد فرستاد که دومین بسته از این قبیل در بیش از یک هفته است. بایدن گفت که آخرین بسته کمکی «پیام محکمی» را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ارسال کرد که او هرگز در تسلط و اشغال کل اوکراین موفق نخواهد شد. بایدن در سخنانی در کاخ سفید گفت: درحالی‌که ایالات متحده جزئیات زیادی از تسلیحاتی را که به اوکراین ارسال می‌‌کند، اعلام خواهد کرد، نام برخی از تسلیحات مخفی نگه داشته خواهند شد. رئیس‌جمهوری برای اینکه مقصود خود را بهتر برساند از یک جمله معروف تئودور روزولت استفاده کرد و گفت: «ایالات متحده به آرامی صحبت می‌‌کند و یک نیزه بزرگ حمل خواهد کرد.» او از کلمه «جاوِلین» استفاده کرد که ترجمه آن نیزه می‌‌شود؛ اما اسم یک سلاح کاربردی برای اوکراینی‌‌ها هم است که اشاره به جاولین‌‌های اهدایی آمریکا به اوکراین دارد و کی‌‌یف بیشتر تانک‌‌های روسی را با این سلاح نابود یا زمین‌‌گیر کرد. لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش که مصمم به اقدامات سریع هستند، هفته گذشته با متحدان در سراسر جهان صحبت و ماه آینده را بسیار مهم توصیف کردند. مقامات آمریکایی گفتند که اگر روسیه بتواند در شرق پیشروی کند، پوتین در داخل موقعیت بهتری خواهد داشت و به اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» خود را به‌عنوان یک موفقیت در چشم خلق جلوه خواهد داد و ادعا خواهد کرد که از اقلیت طرفدار روسیه در اوکراین محافظت کرده است. آنها گفتند که ممکن است پس از آن به دنبال آتش‌‌بس باشد؛ اما این جرات به وی داده خواهد شد تا از دونباس به عنوان اهرم فشار در هر مذاکره استفاده کند. نیویورک‌‌تایمز با برخی مقامات به شرط ناشناس ماندن با آنها گفت‌وگو کرده است. اما اگر ارتش اوکراین بتواند جلوی پیشروی روسیه در دونباس را بگیرد، مقامات می‌‌گویند که آن‌گاه پوتین با یک انتخاب سخت روبه‌رو خواهد شد: متعهد شدن به استفاده از زور بیشتر برای نبردی که ممکن است سال‌ها طول بکشد یا به‌طور جدی در مذاکرات صلح حضور پیدا کند.

هک روس‌‌ها

هکرها ادعا می‌‌کنند که در دو ماه گذشته به ده‌ها موسسه روسی، از جمله سانسور اینترنت کرملین و یکی از سرویس‌‌های اطلاعاتی اصلی آن نفوذ کرده‌‌اند و ایمیل‌‌ها و اسناد داخلی را در یک کارزار آشکار هک و نشت به مردم فاش کرده‌‌اند که دامنه آن قابل توجه است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این عملیات هکری در حالی صورت می‌‌گیرد که به نظر می‌‌رسد دولت اوکراین تلاش‌‌های موازی را برای مجازات روسیه با انتشار اسامی سربازان احتمالی روسی که در بوچا، محل کشتار غیرنظامیان و عوامل F.S.B.، یک آژانس اطلاعاتی بزرگ روسیه، انجام داده‌‌اند، آغاز کرده است. این حملات همراه با افشای اطلاعات شناسایی آنها مانند تاریخ تولد و شماره پاسپورت‌‌شان بوده است. مشخص نیست که چگونه دولت اوکراین این اسامی را به دست آورده است یا اینکه آیا آنها بخشی از هک‌‌ها بوده‌‌اند یا نه؟ بسیاری از داده‌های منتشرشده توسط هکرها و دولت اوکراین طبیعتا قابل تایید نیستند. به‌عنوان یک آژانس اطلاعاتی، F.S.B هرگز لیستی از افسران خود را تایید نمی‌‌کند. حتی گروه‌هایی که این داده‌ها را توزیع می‌‌کنند، هشدار داده‌‌اند که فایل‌‌هایی که از موسسات روسی پاک شده‌‌اند ممکن است حاوی بدافزار، اطلاعات دستکاری‌‌شده یا جعلی و سایر تله‌های ارتباطی باشد. به گفته محققان، برخی از داده‌ها ممکن است، تحت عنوان داده‌های جدید از نشت‌‌های قبلی بازیافت شده باشند تا به‌طور مصنوعی اعتبار هکرها را افزایش دهند. برخی از آنها می‌توانند ساختگی باشند؛ چیزی که قبلا در درگیری سایبری بین روسیه و اوکراین که بیش از یک دهه قدمت دارد، اتفاق افتاده است. اما به نظر می‌‌رسد که این تلاش هکری بخشی از کارزار مخالفان کرملین برای کمک به تلاش‌‌های جنگی با دشوار کردن عملیات جاسوسان روسی در خارج از کشور و کاشتن بذر ترس در ذهن سربازان است که ممکن است برای نقض حقوق بشر آنها را پاسخگو نگه دارند.

دیمیتری آلپروویچ، بنیان‌گذار یک اندیشکده در واشنگتن و مدیر ارشد فناوری سابق در شرکت امنیت سایبری «CrowdStrike»، گفت که دلایلی برای حفظ شک و تردید درباره مطمئن بودن برخی از این اطلاعات وجود دارد. اما او افزود که کارزار هکرها یک بار دیگر ممکن است ثابت کند که در عصر نفوذهای سایبری فراگیر دیگر هیچ‌‌کس قادر به پنهان کردن و اجتناب از شناسایی جنایات جنگی فاحش برای مدت طولانی نیست. افشای اطلاعات همچنین نشان‌دهنده تمایل اوکراین برای پیوستن به نیروهای خود با هکرهای آماتور در جنگ سایبری خود علیه روسیه است. در اوایل ماه مارس، مقامات اوکراینی داوطلبان را برای هک پروژه‌ها گرد هم آوردند و دولت اوکراین اطلاعات مخالفان خود را در وب‌‌سایت‌‌های رسمی منتشر می‌‌کرد. کانالی در پلتفرم پیام‌‌رسان تلگرام که اهدافی را برای هک‌‌ داوطلبان فهرست می‌‌کند، به بیش از ۲۸۸ هزار عضو افزایش یافته است.