نگرانی درباره کسادی اقتصادی باعث تنزل شاخص‌های سهام برای دومین روز متوالی در وال‌استریت شد. به گزارش رویتر از نیویورک، بدبینی نسبت به وضعیت رشد اقتصادی خوشحالی و ذوق سرمایه‌گذاران را از عدم افزایش نرخ بهره تحت‌الشعاع قرار داد.

پیش از این وال‌استریت اخبار مربوط به کسادی اقتصادی را علامتی برای تعادل روند رشد اقتصادی در برابر فشارهای تورمی می‌دانست. به این معنا که رشد آهسته اقتصادی، تورم را در حالتی متعادل نگه می‌دارد و نگرانی بانک مرکزی را درباره تورم کمرنگ ساخته و از افزایش نرخ بهره جلوگیری می‌کند.

اما گزارش مربوط به فعالیت‌های صنعتی که کاهش آن طی سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است، بیش از پیش سرمایه‌گذاران را نگران ساخته است، اگرچه برخی از تحلیلگران معتقدند عاقلانه نیست که بازار بر یک گزارش و آمار یک بخش اقتصادی تمرکز کند.

اخبار اقتصادی که هفته آینده منتشر خواهد شد، احتمالا بتواند امیدواری‌های جدیدی برای بازار ایجاد کند و جهت بازار را عوض کند. در روز سه‌شنبه هفته آینده قرار است، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان که شاخص مهمی در اقتصاد به شمار می‌رود، منتشر خواهد شد. صاحبنظران این روند را موقتی و روانی می‌دانند، آنها معتقدند موانع و مشکلات دائمی نیستند و بازار سرانجام برای برون رفت‌از این وضعیت راهی پیدا خواهد کرد. گزارش درآمد کمپانی که از هفته آینده به تدریج آغاز خواهد شد، می‌تواند برای بن‌بست و ناامیدی فعلی بازار راهگشا باشد، هر چند کاهش قیمت نفت روز جمعه هم نتوانست بدبینی حاکم بر بازار را دگرگون کند. برخی از سرمایه‌گذاران و مقامات آمریکا از احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا در جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا که در ژانویه برگزار خواهد شد، سخن می‌گویند.

در روز جمعه، شاخص سهام داوجونز ۲۲/۰درصد تنزل یافت. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۵/۰درصد از دست داد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۸۴/۰درصد کاهش پیدا کرد.

کل هفته را نیز شاخص‌های وال‌استریت به رغم رونق روزهای اول هفته، با کاهش به پایان بردند. شاخص سهام داوجونز دفاتر خود را با ۴۶/۰درصد تنزل بست. شاخص استاندارد اندپورز ۳۹/۰درصد از دست داد و شاخص سهام نزدک ۷۵/۰درصد کاهش یافت. اما بازار اوراق قرضه و بهادار گرم بود. بدبینی درباره روند رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاران را به سمت خرید اوراق قرضه و بهادار کشاند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز جمعه تنزل پیدا کرد. عرضه زیاد و کاهش تقاضا در این فصل از سال از دلایل این کاهش محسوب می‌شود، هر چند زمزمه‌هایی درباره کاهش تولید اوپک به گوش می‌رسد که می‌‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند. قیمت هر بشکه نفت تحویلی برای ماه نوامبر با ۰۴/۱دلار کاهش به ۵۵/۶۰دلار رسید.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تنزل یافت، در واقع دلار در این هفته، بالاترین میزان تنزل خود را در برابر سایر ارزها تجربه کرد. نگرانی‌های ناشی از کسادی اقتصادی به بازارهای مالی هم سرایت کرد و روز جمعه هر یورو به ازای ۲۷۸۴/۱دلار معامله شد. در کل هفته ارزش دلار در برابر یورو ۹۲/۰درصد کاهش یافت. همچنین نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۵۶/۱۱۶ین بود.