در روزهای گذشته و با آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری مکرون در ۱۴ مه، نام الیزابت بورن به‌عنوان نخست‌‌وزیر احتمالی فرانسه بارها مطرح شده بود. ساعاتی پیش از انتصاب بورن به‌عنوان نخست‌‌وزیر فرانسه، ژان کاستکس در اقدامی قابل انتظار از استعفای خود و دولت متبوعش خبر داد. کاستکس از سال۲۰۲۰ به‌عنوان نخست‌‌وزیر فرانسه فعالیت می‌‌کرد.

تغییر و تحول در دولت تحت فرمان امانوئل مکرون کمتر از دو هفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی فرانسه روی می‌‌دهد؛ انتخاباتی که با توجه به ائتلاف احزاب چپ و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال شکست مکرون و متحدانش در آن کم نیست. برخی ناظران انتصاب یک شخصیت « سابقا سوسیالیست» به مقام نخست‌وزیری را شگردی از سوی رئیس‌جمهوری برای شکستن رای ائتلاف چپ ارزیابی می‌‌کنند. بر اساس قانون‌اساسی جمهوری پنجم فرانسه که براساس تجمیع قدرت در شخص رئیس‌جمهور استوار است، انتخابات پارلمانی یک ماه پس از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و با هدف پیروزی عملی حامیان رهبر قوه مجریه در مجلس برگزار می‌‌شود. با این حال این قاعده تاکنون چند مرتبه، به‌ویژه در دوره دوم ریاست‌جمهوری فرانسوا میتران به چالش کشیده شده است.

بورن می‌‌گوید امیدوار است انتخابش مایه الهام دختربچه‌ها شود. او روز دوشنبه در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان نخست‌‌وزیر فرانسه گفت: «می‌خواهم نامزدی خود برای این پست را به دختر کوچولوها تقدیم کنم و به آنها بگویم که از تعقیب رویاهایشان دست نکشند.» مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه امیدوار است تجربه بورن در امور زیست‌‌محیطی و سیاست‌‌های اجتماعی نقطه قوتی برای او در آستانه انتخابات پارلمانی ماه ژوئن محسوب شود. این مهندس ۶۱ساله به‌عنوان یک «تکنوکرات چپ‌‌گرا» توصیف شده است.