واگذاری قلمرو برای صلح با روسیه

وی گفت: «مذاکرات باید در دو ماه آینده آغاز شود تا اینکه تحولات و تنش‌‌‌هایی ایجاد شود که به راحتی قابل حل نیست.» او با اشاره به احیای مرزهای اوکراین مانند دوران پیش از جنگ در فوریه، افزود: «در حالت ایده‌‌‌آل، خط جداکننده باید بازگشت به وضعیت قبلی باشد.» او تصریح کرد: «دنبال کردن جنگ فراتر از آن نقطه، دیگر به خاطر آزادی اوکراین نیست، بلکه یک جنگ جدید علیه خود روسیه است.» به محض اینکه کیسینجر این سخنان را به زبان آورد، اظهارات او واکنش شدیدی را در رسانه‌‌‌های اجتماعی و فراتر از آن به دنبال داشت. بسیاری از منتقدان می‌‌‌گویند مردی که در روابط بین‌الملل به تبلیغ واقع‌‌‌گرایی می‌‌‌پردازد، آشکارا چیزی غیر‌واقعی را پیشنهاد می‌کند.

اینا سووسون، نماینده پارلمان اوکراین در توییتر نوشت: «حیف است که وزیر امور خارجه سابق آمریکا معتقد است که تسلیمِ بخشی از قلمرو حاکمیتی، راهی برای صلح برای هر کشوری است!» ریچارد هاس، رئیس شورای بانفوذ روابط خارجی، در توییتر نوشت که پیشنهاد کیسینجر احتمالا توسط اوکراین به دلیل اینکه او گفته است اوکراین امتیازات زیادی از دست بدهد و پوتین نه! رد خواهد شد. اکثر اوکراینی‌‌‌ها نیز این ایده را رد می‌کنند. یک نظرسنجی که روز سه‌‌‌شنبه توسط موسسه جامعه‌‌‌شناسی کی‌‌‌یف منتشر شد، نشان داد که ۸۲‌درصد از اوکراینی‌ها می‌‌‌گویند که نمی‌‌‌خواهند قلمرو خود را به روسیه واگذار کنند. در جریان مذاکرات صلح در ماه مارس، مقامات اوکراینی گفتند که کشورشان آماده است تا خود را برای همیشه بی‌‌‌طرف اعلام کنند – چشم‌‌‌انداز پیوستن به ناتو را که یکی از خواسته‌‌‌های اصلی روسیه است، کنار بگذارند - و درباره ادعاهای ارضی روسیه گفت‌وگو کنند. اما موضوع واگذاری اراضی در اوکراین بسیار حساس است، به‌‌‌طوری که بسیاری از اوکراینی‌‌‌ها معتقدند که این کشور نباید امتیازات ارضی بدهد یا تسلیم خواسته‌‌‌های روسیه شود. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین تصرف کرد و در هشت سال گذشته نیروهای اوکراینی با جدایی‌‌‌طلبان مورد حمایت روسیه که بخش وسیعی از منطقه شرقی دونباس را کنترل می‌کنند، می‌‌‌جنگند.  کیسینجر، کاهن اعظم سیاست واقع‌‌‌گرایانه، با بحث و جدل بیگانه نیست. وقتی در سال ۱۹۷۳ جایزه نوبل را به خاطر تلاش‌‌‌هایش برای مذاکره در جهت پایان دادن به جنگ در ویتنام دریافت کرد، منتقدان شکایت کردند و به بمباران ویرانگر ایالات متحده در کامبوج در دوران تصدی وی اشاره کردند. دو عضو کمیته نوبل در اعتراض به این موضوع استعفا کردند.‌گری کاسپاروف، استاد شطرنج و فعال سیاسی روسی، در توییتر نوشت که آخرین موضع کیسینجر در مورد اوکراین نه تنها غیراخلاقی است، بلکه بارها و بارها ثابت شده که اشتباه است. کاسپاروف با توجه به اینکه این روش‌ها امتیاز دادن به امثال پوتین و شی جین پینگ است، تاکید کرد که شرایط مانند دوران جنگ سرد نیست.

دستاوردهای روس‌‌‌ها در جنگ

نیروهای روسی در حال دستیابی به دستاوردهای فزاینده در اوکراین هستند. این کشور با تاکتیک بمباران از راه دور شهرها و روستاها توانسته است دستاوردهای خود را افزایش دهد. همچنین روی زمین هم در شرق در حال پیشروی است. با این اتفاقات حالا نگرانی کشورهای غربی نسبت به ایجاد بن‌‌‌بستی در رسیدن به صلح بیشتر شده است؛ زیرا که طولانی شدن جنگ می‌تواند پیامدهای اقتصادی جبران‌‌‌ناپذیری برای جهان داشته باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، مقامات دفاعی ایالات متحده حالا از گفته خود مبنی بر به بن‌‌‌بست رسیدن وضعیت نبرد در دونباس عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند و می‌‌‌گویند شدت درگیری و فعالیت روس‌‌‌ها افزایش یافته و تا حدی از میزان مقاومت اوکراینی‌‌‌ها کاسته شده است. البته جان اف. کربی، سخنگوی پنتاگون، پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «هر روز درگیری‌‌‌ها و نبردهایی روی می‌دهد، گاهی اوقات دهکده‌‌‌ها و روستاهای بسیار کوچک، گاهی شهرهای بزرگ‌تر، به دست روس‌‌‌ها می‌‌‌افتد و بعد از چند روز مجددا به دست نیروهای اوکراینی می‌‌‌افتد. به معنای واقعی در این منطقه تبادل اراضی وجود دارد؛ یک روز آنها دستاورد دارند و روز دیگر اوکراینی‌‌‌ها.» به گفته معاون وزیر دفاع اوکراین، هانا مالیار، نبرد نیروهای روسی که در تلاش برای نزدیک شدن به سیویرودونتسک و پیشروی به سمت شهرهای اسلوویانسک و کراماتورسک هستند، به حداکثر شدت رسیده است. گزارش‌های خبری روسیه می‌گویند که نیروهای مسکو، لیمان، مرکز راه‌‌‌آهن اوکراین در منطقه دونتسک را به تصرف خود درآورده‌‌‌اند.  چند محله در خارکیف در شمال شرقی، جایی که اوکراینی‌‌‌ها تلاش برای محاصره روسیه در اواسط ماه مه را دفع کرده بودند، مجددا روز پنج‌شنبه محل تبادل آتش شد و حداقل ۹ نفر کشته شدند. این تبادل آتش، حس آرامش نسبی را که به دومین شهر بزرگ این کشور بازگشته بود، از بین برد.

بازدید پوتین از مجروحان جنگی

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه از سربازان مجروح بازدید کرد و مجموعه‌‌‌ای از امتیازات جدید رفاه اجتماعی و مزایای نظامی را به آنها اعلام کرد. کرملین کلیپ‌‌‌های کوتاهی از پوتین منتشر کرد که لباسی سفید پوشیده بود و سرگئی شویگو، وزیر دفاع هم در کنارش بود. در کلیپ‌‌‌های منتشر شده این دو در حال احوالپرسی از بیماران در بیمارستان نظامی در مسکو بودند. این اولین باری بود که رئیس‌جمهوری روسیه از زمان شروع جنگ با مجروحان ملاقات می‌کرد. او به یک مجروح که کودک ۹ ماهه‌اش نیز در آنجا بود، گفت که او روزی به پدرش افتخار خواهد کرد. بعدا، تلویزیون دولتی روسیه دیدار پوتین با مقامات ارشد دولتی در کرملین را نشان داد. او به آنها دستور داد که پرداخت‌‌‌ها به نیروهای نظامی مستقر در اوکراین افزایش یابد و کمک هزینه مراقبت از کودکان را برای زنان نظامی در ارتش دو برابر کنند. او همچنین گفت که با پزشکان نظامی دیدار کرده و به آنها اطمینان داده است که نیازهای خود را تمام و کمال دریافت خواهند کرد. او گفت: دولت به هر نیازی در مراقبت‌‌‌های پزشکی از مجروحان جنگی، پاسخی سریع و موثر خواهد داد. پوتین درباره سربازان روسی در اوکراین گفت: «همه آنها قهرمان هستند. هر یک از آنها زندگی خود را در معرض خطر مرگبار قرار داده‌‌‌اند و این کار را آگاهانه انجام می‌دهند و باید با آنها مانند یک قهرمان رفتار شود.» وزارت دفاع روسیه آخرین آمار تلفات را در ۲۵ مارس منتشر کرد. آن زمان اعلام شد که ۱۳۵۱ نظامی روسی در اوکراین کشته شده‌‌‌اند. پوتین همچنین وعده اقدامات رفاهی اجتماعی گسترده‌‌‌تری را به آنها داد. او همچنین گفت که اقتصاد روسیه آنقدر که برخی در ابتدای جنگ پیش‌بینی کرده بودند، آسیب ندیده است. وی گفت: «مستمری سالمندان غیر‌شاغل به همراه حداقل دستمزد در پایان این ماه ۱۰‌درصد افزایش می‌‌‌یابد.»