در بیانیه ستاد آمده است که این حمله، نیروهای روسی را به مناطق نامساعدتری به نزدیکی روستاهای آندریوکا، لوزووه و بلوهورسکا سوق داد. مقامات اوکراینی برای هفته‌ها تلگراف برنامه‌هایی را که برای ضدحمله در این منطقه برای بستن مسیرهای تدارکاتی روسیه به خرسون در روی پل‌‌های رودخانه دنیپرو لازم است، ارسال کرده‌‌اند. اما مقامات اوکراینی اعلام کردند که این مانور مستلزم تحویل سامانه‌های توپخانه‌‌ای غربی است که توسط ایالات متحده و سایر متحدان وعده داده شده بود. این سلاح‌‌ها اکنون در مواضع خط مقدم در جبهه شرقی جنگ نمایش استفاده می‌‌شود؛ اما بیانیه ارتش هیچ اشاره‌‌ای به استفاده از آنها در خبر مربوط به ضدحمله، در جنوب نکرده است. پس از عدم موفقیت روسیه در اوایل سال جاری در تصرف کی‌‌یف، پایتخت اوکراین و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، ارتش روسیه حملات خود را روی یک خط مقدم باریک، حدود ۷۵مایلی در منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کرده است. در جاهای دیگر، نیروهای روسی بیشتر در مواضع دفاعی قرار دارند. در دونباس، ارتش روسیه هفته گذشته دو شهر متوسط، سویتلودارسک و لیمان را تصرف کرد. شدیدترین نبردها در اطراف شهر سیویردونتسک، شرقی‌‌ترین شهر دونباس که هنوز تحت کنترل اوکراین است؛ اما از سه طرف توسط نیروهای روسی محاصره شده است، رخ داد.

تسلیحات جدید در راه اوکراین

با معطوف شدن تمرکز میدان نبرد به شرق اوکراین، روسیه و اوکراین هر دو، روز شنبه فوریت و برتری تسلیحات دوربرد خود را به نمایش گذاشتند. موشک‌‌های کروز روسیه خسارات سنگینی را در اوکراین وارد کرده‌‌اند و مقامات اوکراینی سیستم‌‌های جدید دوربرد را برای استفاده در جنگ درخواست کرده‌‌اند. روز شنبه، الکسی رِزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که موشک‌‌های کروز ضد کشتی پیشرفته هارپون وارد شده است. او گفت که هارپون‌‌ها از دانمارک وارد شده و برای شکستن محاصره دریای سیاه روسیه و محافظت از شهر بندری اودسا استفاده خواهند شد. هارپون‌‌های ساخت ایالات متحده پس از نشست مجازی در اوایل ماه جاری با گروه تماس دفاعی اوکراین، گروهی متشکل از ده‌ها کشور که برای حمایت از اوکراین با هدف کمک‌‌های نظامی تشکیل شده است، ارسال شده‌اند. این در حالی است که به گفته فرماندهان ارتش اوکراین، پزشکان، مقامات انگلیسی و ویدئوهایی که از میدان‌‌های جنگ منتشرشده، روسیه از یکی از ترسناک‌‌ترین سلاح‌‌های متعارف خود در جنگ در شرق اوکراین استفاده آزادانه داشته است. این سلاح، یک سیستم توپخانه راکتی است که کلاهک‌‌های ترموباریک را شلیک می‌‌کند و با نیرویی فوق‌العاده منفجر می‌‌شوند. در این اثنی با انفجار این کلاهک‌‌ها امواج شوک بالقوه کشنده‌‌ای را به پناهگاه‌ها یا سنگرهایی می‌‌فرستند که سربازان یا افراد در آن پناه گرفته‌‌اند. استفاده از این سلاح‌‌ها، بایدن را ترغیب کرده است تا هر چه سریع‌‌تر موشک‌‌های پرتاپ چندگانه را به اوکراین ارسال کند.

گفت‌وگوی تلفنی با پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه به امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان درباره افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت که این امر می‌‌تواند منجر به بی‌‌ثباتی بیشتر شود. به گزارش الجزیره، کرملین اعلام کرد پوتین اظهارات خود را در طی یک تماس تلفنی سه جانبه با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه بیان کرد که در آن نسبت به ادامه انتقال تسلیحات غربی به اوکراین هشدار داد و اختلال در عرضه جهانی مواد غذایی را ناشی از تحریم‌‌های غرب دانست. به گفته سخنگوی صدراعظم آلمان، مکرون و شولتز در این تماس ۸۰دقیقه‌‌ای خواستار آتش‌‌بس فوری در اوکراین و خروج نیروهای روسیه از این کشور شدند. اگر روسیه آخرین مسیر کاروان کمک‌‌های بشردوستانه به سوریه را ببندد، کشورهای اروپا و خاورمیانه ممکن است شاهد موج جدیدی از پناهجویان باشند.