به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، افکار عمومی و سیاستمداران آمریکا برای دهه‌ها بر هجوم گسترده مهاجرانی که از مرز جنوبی به سمت ایالات متحده حرکت می‌‌کنند، تمرکز کرده‌‌اند؛ اما این مهاجران تنها به آمریکا بسنده نمی‌‌کنند و آنها برای ورود به کشورهای نیمکره غربی جهان تمرکز کرده‌‌اند. کلایتون الدرمن، مدیر مهاجرت و حفاظت منطقه‌‌ای شورای امنیت ملی، در مصاحبه‌‌ای پس از برگزاری یک جلسه در لس‌‌آنجلس که در کنار نشست رسمی برگزار شد، گفت: «آنچه اکنون می‌‌بینیم کاملا متمایز است. از شیلی تا کانادا، کشورها تحت تاثیر مهاجرت قرار می‌‌گیرند.» وی افزود: «همه این وضعیت را همین‌گونه احساس می‌‌کنند؛ متفاوت و متمایز.» الدرمن و دیگران دستورالعمل برنامه‌ریزی‌شده را به‌عنوان «اعلامیه لس‌آنجلس برای مهاجرت» توصیف کردند و انتظار می‌‌رود علاوه بر کشورهای آمریکای لاتین شامل اسپانیا و کانادا نیز شود.

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه وعده رهبری و راهکاری تازه برای مقابله با ناامیدی اقتصادی و مهاجرت گسترده در آمریکای لاتین داد؛ اما وعده او با بدبینی رهبران منطقه روبه‌رو شد؛ زیرا آنها مدعی‌‌اند که ایالات متحده برای رویارویی با لحظه تلخ یک بحران جهانی بسیار کم‌کاری می‌‌کند. بایدن در سخنرانی‌‌اش برای رهبرانی که در نهمین اجلاس سران قاره آمریکا گرد هم آمده بودند، از حاضران خواست تا برای مقابله با فقر، فساد، خشونت و تغییرات آب و هوایی متعهد باشند و به یکدیگر بپیوندند. او همچنین در این سخنرانی از سرمایه‌‌گذاری پایدار توسط آمریکا برای آینده مشترک خبر داد. رئیس‌‌جمهوری آمریکا در این گردهمایی گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که نیمکره غربی نتواند آینده‌‌نگرترین، دموکراتیک‌‌ترین، مرفه‌‌ترین، صلح‌‌آمیزترین و امن‌‌ترین منطقه در جهان باشد.» اما برخی از همتایان بایدن به آنچه وی آن را «دیپلماسی قوی و سازنده» می‌‌خواند با خوش‌‌بینی کمتری نگریستند. بایکوت اجلاس توسط رهبران چندین کشور آمریکای لاتین - از جمله مکزیک به‌عنوان یک قدرت منطقه‌‌ای- به تضعیف این گردهمایی سازمان‌دهی‌شده توسط ایالات متحده کمک کرده است. بایدن امیدوار بود که رهبران نیمکره غربی زمین را برای نمایش قدرت آمریکا و وحدت در هدف بتواند دور هم جمع کند. با این حال بایدن توانست در این اجلاس با برخی رهبران قاره آمریکا که تاکنون نتوانسته بود ملاقات داشته باشد، دیدار کند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، بایدن روز پنج‌شنبه برای اولین‌‌بار با ژائر بولسونارو، رئیس‌‌جمهوری برزیل، رهبر دومین کشور بزرگ در نیمکره غربی دیدار کرد. این دیدار رودر رو، یکی از مورد انتظارترین ملاقات‌‌ها برای نهمین اجلاس سران قاره آمریکا بود. این دو پیش از اینکه پشت درهای بسته وارد مذاکرات جدی‌‌تری شوند، در مقابل دوربین‌‌ها با یکدیگر مهربانانه رفتار کردند. جو بایدن گفت: برزیل مکانی فوق‌العاده با مردمان باشکوه است. او برزیل را به خاطر فداکاری‌‌های واقعی در تلاش برای حفاظت از جنگل‌‌های بارانی آمازون تحسین کرد.

بایدن به بولسونارو گفت: «من فکر می‌‌کنم بقیه جهان باید به شما کمک کنند تا آنجا که می‌‌توانید (جنگل‌‌ها) را حفظ کنید.» این دیدار پتانسیل این را داشت که یکی از پرتنش‌‌ترین جلسه‌های هفته باشد. بولسونارو از متحدان نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری سابق و حامی بسیاری از سیاست‌‌هایی است که بایدن سعی در مبارزه با آنها داشته است. در مقابل، امتناع بایدن از دعوت از چندین رهبر مستبد باعث شد تا رهبران مکزیک، گواتمالا، هندوراس، بولیوی و السالوادور از شرکت در این مراسم خودداری کنند. همچنین بولسونارو، به‌‌عکس گفته‌های بایدن، شروع به جنگل‌‌زدایی در این کشور پهناور کرده و درها را به روی معدن‌کاران در آمازون گشوده است و در این مدت نیز خود را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه نزدیک کرده است. اما آنچه بیش از همه برای مقامات ایالات متحده نگران‌‌کننده است، تلاش‌‌های بولسونارو برای زیر سوال بردن سیستم‌‌های رای‌گیری برزیل در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری اکتبر است؛ انتخاباتی که در نظرسنجی‌‌ها مشخص شده او از رقیب خود عقب افتاده است.