همه جزئیات- چه نتیجه انتخابات باشد و چه نحوه ریختن چای توسط اعضا- به دقت برنامه‌ریزی شده است. هیچ چیز بدون برنامه یا بدون هماهنگی قبلی اتفاق نمی‌افتد. اما امسال اتفاقی افتاد که بدون برنامه و به‌صورت ناگهانی رخ داد. تقریبا ۲هزار نماینده کنگره به تازگی برای کمیته مرکزی با پرستیژ حزب رای داده بودند. سپس، دو مرد «هوجین تائو» را از تالار بزرگ خلق به بیرون هدایت کردند و چنین به نظر می‌رسید که «هو» تمایلی به خارج شدن ندارد. این لحظه که توسط خبرنگارانی که دقایقی قبل‌تر اجازه ورود به سالن را یافته بودند، ثبت و ضبط شد، باعث شد پرسش‌ها و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شود. آیا همان‌طور که رسانه‌های دولتی چین بعدا گزارش دادند، هو، ۷۹ ساله، از لحاظ سلامتی دچار مشکل بود؟ یا اینکه او در یک نمایش دراماتیک توسط رهبر کنونی چین، شی جین پینگ، پاکسازی شد تا دنیا ببیند؟

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، «ویکتور شیه» متخصص مسائل چین در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو گفت: «این یک اپیزود حیرت‌انگیز بود؛ حتی در دوره مائو نیز شما شاهد اختلال دراماتیک در کنگره به این شکل نبودید.» با توجه به پنهان‌کاری کامل درباره سیاست‌های عالی چین، ممکن است جهان هرگز پاسخ را نداند. اما رمزگشایی از فیلم‌‌های ویدئویی و بازبینی آنها، جزئیات و زمینه‌های بیشتری را درباره لحظه‌‌ای که بسیار مورد بررسی قرار گرفته است، ارائه می‌‌کند. در دقایقی قبل از هدایت «هو» به خارج از سالن، به نظر می‌رسد که او دست روی سندی بر روی میز می‌گذارد؛ همان میزی که رهبران ارشد و بزرگان بازنشسته حزب در آن نشسته‌اند. مرد سمت چپ او یعنی «لی ژانشو» مقام شماره۳ حزب که در حال وداع با مقام خود است، به سرعت مداخله می‌کند و آن سند را با یک پوشه قرمز می پوشاند. او سپس سند را به سوی خود می‌‌کشد و در گوش «هو» سخنانی می‌گوید.

مشخص نیست که این سند چه بوده اما به نظر می‌‌رسد که همه مقامات برگه‌هایی دارند. عکس یکی از صفحات که بعدا گرفته شده است، به نظر می‌‌رسد که فهرستی از نام‌‌ها با عبارت «کمیته مرکزی» را نشان می‌‌دهد. کنگره در شرف اعلام نام کمیته مرکزی جدید بود که مشخص می‌‌کرد «شی» میانه‌‌روها را به نفع وفاداران خود بیرون کرده است. رهبران ارشد حزب و بزرگان بازنشسته از نظر تاریخی تاثیر زیادی بر چنین انتخابی دارند. نمایندگان که هنوز درباره اصلاحات قانون اساسی حزب رای نداده‌اند، گزارش «شی» درباره پیشرفت پنج سال گذشته یا گزارشی درباره نظم و انضباط داخلی حزب را تایید کردند. جلسات قبلی حزب، صحنه‌هایی برای مانور سیاسی و تحقیر رهبران سابق بوده است. در سال۱۹۵۹، حزب رسما قطعنامه‌‌ای را تصویب کرد که در آن «پنگ دیهوای» یک مقام عالی‌رتبه نظامی، پس از انتقاد از سیاست‌‌های اقتصادی مائو تسه تونگ، محکوم شد. در طول انقلاب فرهنگی، بسیاری از رهبران، از جمله پدر شی «شی ژونگ‌‌شون»، پاکسازی یا رسوا شدند. اما آن لحظات قبل از عصر اینترنت بود و به وضوح عمدی بودند.

دور از ذهن است که اخراج «هو» برنامه‌ریزی شده باشد و بسیاری از تحلیلگران نسبت به چنین فرضیاتی هشدار داده‌اند. آشفتگی ظاهری لحظات بعدی باعث شد که بسیاری این صحنه را اتفاقی بدون فیلم‌نامه یا بدون هماهنگی قبلی بخوانند. «شی» به یک طرف سالن نگاه می‌کند. سپس یک دستیار به سمت «شی» می‌آید و او را مورد خطاب قرار می‌دهد و به یک تکه کاغذ ضربه می‌زند. دستیار خم می‌شود تا چیزی به «هو» بگوید. همان‌طور که «شی» به او نگاه می‌کند، دستیار بازوی راست «هو» را می‌گیرد، گویی می‌خواهد او را از صندلی‌اش بیرون بکشد. «هو» بازوی خود را عقب می‌کشد. آن مرد سعی می‌کند رهبر ارشد سابق را از پشت سر و زیر دو بازو بگیرد؛ اما دوباره ناکام می‌ماند.وقتی دستیار بالاخره موفق می‌شود «هو» را از روی صندلی خود بلند کند، «لی» مقام شماره۳، نیم‌خیز از صندلی خود بلند می‌شود و به نظر می‌رسد که در حال حرکت برای دخیل کردن خود در این موقعیت است.

یکی دیگر از مقامات - «وانگ هونینگ»، مقام شماره ۵ سابق حزب- «لی» را به عقب می‌کشد. در هر حال، «هو» از برابر ۱۹مقام عالی‌رتبه دیگر عبور می‌کند. تقریبا هیچ‌یک از آنها هیچ نشانه‌ای از وقوع چیزی غیرعادی نمی‌دهند. چند نفر درگیر گفت‌وگو هستند. بیشتر آنها مستقیم به جلو خیره می‌شوند. «وو گوگوانگ»، استاد دانشگاه ویکتوریا در کانادا که مشاور نخست‌وزیر سابق چین بود، می‌گوید که از واکنش سرد مقام‌ها حیرت کرده است. برای مردم چین کل این اتفاق چنان است که گویی چیزی رخ نداده است. سانسورگران چینی نتایج جست‌وجو برای نام «هو» در رسانه‌های اجتماعی را محدود به روایت‌ها و گزارش‌های رسمی کرده‌اند. شینهوا می‌گوید که «هو» حال و روز خوبی نداشت؛ اما «اکنون حال او بهتر شده است.»