رای‌دهندگان راست‌گرای یهودی هفته گذشته حزب بنت را به‌خاطر این تصمیم تنبیه کردند؛ تصمیمی که به نظر آنها خیانت به هویت یهودی اسرائیل بود. حزب او در انتخابات عمومی روز دوشنبه متحمل شکست شد؛ درحالی‌که حمایت از یک ائتلاف افراطی دو برابر شد. این اتحاد راست افراطی، همان «صهیونیسم مذهبی» است که اکثریت پارلمانی خود را به نتانیاهو داده است. «نوام دریفوس» یکی از سازمان‌‌دهندگان در لود که در سال۲۰۲۱ به بنت رای داد، گفت: «اگر در سال گذشته به بنت رای دادیم؛ اما این‌بار چنین نخواهیم کرد.» وی افزود: «اکثر ما این بار به «صهیونیسم مذهبی» رای دادیم.

وی افزود که با همین صهیونیسم مذهبی «آنچه به آن رای می‌دهید همان چیزی است که به‌دست می‌آورید.» چرخش به راست اسرائیل از دهه‌ها پیش آغاز شد و پس از انتفاضه دوم فلسطین در اوایل دهه۲۰۰۰ شتاب گرفت. موجی از حملات فلسطینی‌ها در آن زمان، بسیاری از اسرائیلی‌ها را به سمت این روایت دست راستی سوق داد که اسرائیل شریکی برای مذاکرات نیست. با این حال، چرخش اسرائیل به سوی راست افراطی در این انتخابات، ناشی از ترس‌های اخیر درباره از دست دادن هویت یهودی اسرائیل است. ناآرامی‌های سال۲۰۲۱ شاهد کشته شدن دو عرب و دو یهودی شد و صدها زخمی و هزاران نفر دستگیری به دنبال آورد که بیشتر آنها عرب بودند.

در میان اعراب، پیامدهای این ناآرامی‌ها به احساس تبعیض و خطر دامن زدند. در میان یهودیان، ترس از دشمنی در داخل (اقلیت عرب اسرائیل حدود یک‌پنجم از جمعیت نه میلیونی را تشکیل می‌‌دهند). تشکیل یک کابینه وحدت در تابستان گذشته که شامل راست‌گراهایی مانند بنت و همچنین اسلام‌گرایان عرب بود تا حدی ریشه در عمل‌گرایی سیاسی داشت؛ اما هدف آن مرهمی بر زخم‌های شورش‌ها و تشویق مشارکت بیشتر یهودی-عربی بود. با این حال، بسیاری از رای‌دهندگان راست‌گرا، آن را یک خیانت می‌دانستند. آنها وابستگی ائتلاف به «رعم» را به‌عنوان خطری برای ویژگی یهودی دولت درک کردند.

ایتامار بن‌گویر، متحد اصلی راست افراطی نتانیاهو، با وعده مقابله با بی‌قانونی، پایان دادن به نفوذ اعراب بر دولت و تقویت هویت یهودی اسرائیل، مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد. شعار اصلی مبارزات انتخاباتی آقای بن‌گویر این بود: «صاحب خانه اینجا کیست؟» منتقدان بن‌گویر بر سابقه افراط‌گرایی و خصومت او با اعراب تمرکز دارند. اما بسیاری از حامیان جدید بن‌‌گویر، او را شخص دیگری دیدند: فردی صریح که نگرانی‌‌های آنها را تشخیص داد. شوکی فریدمن، معاون موسسه سیاست یهودی مستقر در بیت‌المقدس می‌گوید: «افراد به او رای دادند، نه لزوما به این دلیل که نژادپرست هستند، بلکه به این دلیل که فکر می‌‌کردند او ممکن است رهبری باشد که می‌‌تواند نظم را به خیابان‌‌ها بیاورد.» فریدمن گفت که ظهور بن‌گویر به‌دلیل «چرخش عمومی اسرائیل به راست، ترس از امنیت شخصی و ترس از ویژگی یهودی دولت» انجام شد.