رونمایی از دختر اون

خبرگزاری «یونهاپ» (کره‌جنوبی) روز شنبه اعلام کرد که تا پیش از انتشار تصویر دختر «اون» گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که رهبر کره‌شمالی و همسرش «ری سول جو» دارای سه فرزند هستند که به ترتیب در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ متولد شده‌اند. آخرین تایید مبنی بر اینکه این زوج دارای فرزند بودند از سوی «دنیس رادمن»، ستاره NBA، مطرح شد که در سال۲۰۱۳ دیداری از پیونگ یانگ داشت و مدعی شد که با دختر «اون» دیدار داشته است. او پس از این سفر به گاردین گفت که مدت زمانی را با «اون» و خانواده‌اش سپری کرده و فرزند آنها را در آغوش گرفته است. این ستاره NBA گفته بود که او «فرزند دختر» رهبر کره‌شمالی را که نامش «جو آئه» است و تخمین زده می‌شود که اکنون ۱۳-۱۲ ساله باشد، در آغوش گرفته است.

رادمن در آن زمان گفته بود که رهبر کره‌شمالی «یک پدر خوب است». «اون» نسل سوم از سلسله «کیم»ها است که در سال۲۰۰۹ با «ری سول‌جو» ازدواج کرد. الجزیره در گزارش خود به نقل از «سو کیم»، تحلیلگر سابق سیا نوشت که معرفی این دختر در این بازه زمانی حاوی این پیام به جامعه بین‌المللی است که رژیم کره‌شمالی همچنان بر سر کار و «برقرار» است. این تحلیلگر افزود: «یک جورهایی، این تصویری نمادین از کیم بود که گویی می‌خواهد حکومت را به نسل بعدی واگذار کند یا شرایط را برای رهبری نسل چهارم آماده سازد.» او معتقد است که «حدی از نزدیکی و رفاقت میان کیم و دخترش» نشان می‌دهد که این دختر برای رهبری آینده معرفی می‌شود.

«آن چان ایل» محقق مسائل کره‌شمالی به AFP گفت: «این تصویر بخشی از یک تلاش مدیریت‌شده از سوی پیونگ‌یانگ است تا نشان دهد که کیم رهبری نرمال است.» او افزود: «پیونگ‌یانگ تلاش دارد تا چهره رهبر خود را نرمال جلوه دهد و کشور را نیز نرمال معرفی کند. تصویر رهبر کره‌شمالی در حالی که دست در دست دخترش دارد آن هم درحالی‌که موشک بالستیک در پس زمینه قرار دارد همگی نشان‌دهنده مانور قدرت اوست.» این تحلیلگر افزود: «این همچنین نشان‌دهنده ژست ثبات رژیم است؛ آن هم با اعلام این مساله به جهان که اکنون وقت آن است که نسل چهارم را آماده جانشینی‌ سازیم.»

الجزیره در گزارش دیگری مورخ ۱۹ نوامبر در همین رابطه نوشت: کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، ساعاتی پس از آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما (ICMB) وعده داد که از سلاح هسته‌ای برای مقابله با تهدیدات ایالات متحده استفاده کند. جدیدترین تنش و وخامت در اوضاع در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره اقدامات پیونگ‌یانگ آماده می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل قرار است به خواسته ژاپن، کره‌جنوبی و ایالات متحده روز دوشنبه (فردا ۳۰ آبان ماه) برای بررسی آخرین پرتاب موشکی کره‌شمالی گرد هم آیند. کره‌شمالی روز جمعه بلافاصله پس از هشدار درباره «پاسخ نظامی شدیدتر» به واشنگتن، یک فروند موشک قاره‌پیمای «هواسونگ۱۷» را آزمایش کرد که می‌تواند تا ۱۵هزار کیلومتر (۹۳۲۰ مایل) را طی کند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) روز شنبه گزارش داد: «کیم جونگ‌اون رسما اعلام کرد که اگر دشمنان به تهدید ادامه دهند، حزب و دولت ما قاطعانه به سلاح‌های هسته‌ای با سلاح‌های هسته‌ای و به رویارویی کامل با رویارویی همه‌جانبه واکنش نشان خواهند داد.» این خبرگزاری افزود: این موشک که روز جمعه پرتاب شد با هدف دستیابی به «قوی‌ترین و مطلق‌ترین بازدارندگی هسته‌ای» بود. خبرگزاری مذکور این موشک را «قوی‌ترین سلاح استراتژیک در جهان» توصیف کرد. کره‌شمالی مدت‌هاست که از پرتاب موشک‌های بالستیک خود به‌عنوان دفاعی مشروع در برابر آنچه تهدیدی چند دهه‌ای از سوی نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در کره‌جنوبی می‌خواند، دفاع کرده است. این اولین حضور عمومی «اون» پس از مدت‌ها بود.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در اظهارنظری درباره پرتاب موشکی روز جمعه گفت که کشورش «اعتراض شدیدی علیه کره‌شمالی ارائه کرده است. کره‌شمالی تحریکات خود را با تکرار بی‌سابقه همواره تکرار کرده است.» کیشیدا در نشست سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در تایلند گفت: «ما به پیونگ‌یانگ گفته‌ایم که مطلقا نمی‌توانیم چنین اقداماتی را تحمل کنیم.» به گزارش الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، این موشک تقریبا هزار کیلومتر (۶۲۱مایل) را برای تقریبا ۶۹دقیقه پرواز کرد و به اوج ۶۰۴۱کیلومتری (۳۷۵۴مایل) رسید. کیم از موفقیت‌آمیز بودن پرتاب آزمایشی استقبال کرد و آن را تاییدی بر «حداکثر ظرفیت کره‌شمالی برای مهار هرگونه تهدید هسته‌ای» و هشداری به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و متحدانش اعلام کرد که هرگونه تحریک نظامی باعث «ویرانی» آنها خواهد شد.

به گزارش KCNA، کیم گفت: «حزب و دولت ما باید به وضوح قوی‌ترین اراده خود را برای مقابله به مثل با رزمایش‌های تجاوزکارانه هیستریک دشمنان نشان دهند.» بیانیه‌های مربوط به پرتاب هواسونگ ۱۷ در روز جمعه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن در اولین دیدار رو در روی خود در جریان مذاکرات گروه۲۰ در بالی، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین را تحت فشار قرار داد تا به کیم بفهماند که واشنگتن مخالف «هرگونه آزمایش دوربرد هسته‌ای» است. وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای که به الجزیره ارسال شد، گفت: «ما از پرتاب موشک بالستیک کره‌شمالی آگاه هستیم و در حال رایزنی نزدیک با جمهوری کره (ROK) و ژاپن و همچنین سایر متحدان و شرکای منطقه‌ای هستیم.»