لولا در غیاب رقیب سوگند خورد

بولسونارو قرار بود روز یکشنبه از لولا با ردای ریاست‌جمهوری از کنارش عبور کند، نماد مهمی از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشوری که بسیاری از مردم آن هنوز دیکتاتوری نظامی ۲۱ ساله را که در سال۱۹۸۵ پایان یافت، به یاد می‌آورند. در عوض، بولسونارو یکشنبه هزاران مایل دورتر، در خانه‌ای اجاره‌ای که متعلق به یک مبارز حرفه‌ای هنرهای رزمی ترکیبی بود، در چند مایلی دنیای دیزنی از خواب بیدار شد. بولسونارو درحالی‌که چندین پرونده علیه او باز شده است، جمعه شب به اورلاندو پرواز کرد و قصد دارد حداقل یک ماه در فلوریدا بماند. بولسونارو ماه‌ها بدون هیچ مدرکی، قابلیت اطمینان سیستم‌های انتخاباتی برزیل را زیر سوال برده بود و وقتی در اکتبر شکست خورد، به صراحت نتیجه را قبول نکرد.

او در یک سخنرانی خداحافظی در روز جمعه، پس از هفته‌ها سکوت، گفت که سعی کرده مانع از روی کار آمدن لولا شود؛ اما موفق نشده است. او گفت: «در چارچوب ملاحظات، با رعایت قانون اساسی، به دنبال راهی برای خروج از این موضوع بودم.» با این حال به نظر می‌رسید که او حامیان خود را تشویق می‌کند که به کار خود ادامه دهند. او گفت: «ما در یک دموکراسی زندگی می‌کنیم. هیچ‌کس ماجراجویی نمی‌خواهد.» روز یکشنبه، لولا با گروهی از برزیلی‌ها، از جمله یک زن سیاه‌پوست، یک مرد معلول، یک پسر ۱۰ساله، یک مرد بومی و یک کارگر کارخانه، از سطح شیب‌دار به سمت دفاتر ریاست‌جمهوری رفت. سپس صدایی از بلندگو اعلام کرد که آقای لولا ردای سبز و زرد را از مردم برزیل می پذیرد و آلین سوزا، زباله جمع‌کن ۳۳ساله، نقش بولسونارو را بازی کرد و ردا را روی دوش رئیس‌جمهور جدید قرار داد.

لولا در سخنرانی خود در کنگره در روز یکشنبه گفت که با گرسنگی و جنگل‌زدایی مبارزه خواهد کرد، اقتصاد را بهبود می‌بخشد و تلاش می‌کند کشور را متحد کند. اما او همچنین سلف خود را مورد هدف قرار داد و گفت که بولسونارو دموکراسی برزیل را تهدید کرده است. او تصریح کرد: «با وزش بادهای دموکراتیک‌سازی کشور شعار معروف را با هم خواهیم سرود و می‌گوییم دیکتاتوری هرگز و پس از گذراندن یک دوره پرچالش باید فریاد بزنیم دموکراسی برای همیشه.»

صعود لولا به ریاست‌جمهوری یک بازگشت سیاسی خیره‌کننده است. او زمانی محبوب‌ترین رئیس‌جمهور برزیل بود و با محبوبیت بالای ۸۰درصد از سمت خود کنار رفت. او سپس از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به مدت ۵۸۰ روز، به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه در زندان گذراند .پس از اینکه این محکومیت‌ها به دلیل اینکه دادگاه عالی برزیل مغرضانه پرونده لولا را صادر کرده بود، او توانست با ابطال رای قاضی دادگاه عالی برزیل، دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد و در نهایت هم پیروز شود. لولای ۷۷ساله و حامیانش معتقدند که او قربانی آزار و اذیت سیاسی بوده است. اما بولسونارو و حامیانش می‌گویند که برزیل اکنون یک مجرم را به‌عنوان رئیس‌جمهور در اختیار دارد.

در برازیلیا، صدها هزار نفر به برنامه گسترده و برنامه‌ریزی‌شده برای استقرار دولت جدید آمدند و بسیاری از آنها لباس قرمز روشن حزب چپ‌گرای کارگران لولا را بر تن داشتند. در آخر هفته، مسافران هواپیماهای ورودی به برازیلیا با خواندن آهنگ‌هایی درباره لولا به سمت خیابانی سرازیر شدند که قرار بود مراسم تحلیف برگزار شود. همچنین آنها در سراسر شهر مراسم خوش‌گذرانی سال نو به راه انداختند و با سامبا رقصیدند. از هر گوشه شهر صدایی می‌آمد که در ستایش لولا و خروج بولسونارو از قدرت بود.