این اظهارات در حالی بیان شد که صدها‌میلیون چینی برای دیدارهای تعطیلات به سراسر کشور سفر کردند که به دلیل اعتراضات اخیرا محدودیت‌ها کاهش یافته‌است. با پیش‌بینی سفر صدها میلیون نفر، ترس از شیوع جدید در مناطق روستایی که برای مدیریت تعداد زیادی عفونت کمتر مجهز هستند، افزایش یافته‌است، اما دولت برای کاهش نگرانی‌ها حرکت‌‌‌‌‌‌‌هایی انجام داده‌است و کمیسیون ملی بهداشت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که چین از اوج بیماری کووید-۱۹ در کلینیک‌‌‌‌‌‌‌های تب، اتاق‌های اورژانس و شرایط بحرانی عبور کرده‌است.

طبق داده‌های دولت، تقریبا یک ماه پس از اینکه چین به‌‌‌‌‌‌‌طور ناگهانی سیاست‌های مقابله با کووید صفر را لغو کرد، نزدیک به ۶۰‌هزار نفر مبتلا به کووید-۱۹ تا ۱۲ ژانویه در بیمارستان جان باختند، اما برخی از کارشناسان گفتند که این رقم احتمالا بیشتر از آن چیزی است که پکن اعلام کرده و تاثیر مرگ و میر زیرسویه‌‌‌‌‌‌‌های اخیر در چین بیشتر بوده‌است، زیرا دولت کسانی که در خانه می‌‌‌‌‌‌‌میرند، از آمار حذف می‌کند و بسیاری از پزشکان گفته‌اند که از ذکر علت بیماری به دلیل کووید-۱۹ منع شده‌اند، با این‌حال طبق گزارش هفتگی منتشرشده از سوی سازمان بهداشت‌جهانی(WHO) روز پنج‌شنبه، چین جهش بالایی از تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ را در هفته منتهی به ۱۵ژانویه گزارش کرده که بالاترین آمار از زمان شروع همه‌‌‌‌‌‌‌گیری است.

در این شرایط سازمان جهانی بهداشت گفت که منتظر «اطلاعات استانی تفکیک‌شده» درباره نزدیک به ۶۰‌هزار مورد فوتی دیگر مرتبط با کووید-۱۹ در بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌های این کشور است که از سوی چین در هفته گذشته گزارش شد اما در آمارها ثبت نشده‌است. طبق گزارش این سازمان با استناد به داده‌های ارائه‌شده از سوی پکن، تعداد افراد بستری شده با این بیماری در چین نسبت به هفته گذشته ۷۰‌درصد افزایش یافته و به رقم ۶۳‌هزار و ۳۰۷ نفر رسیده است. این بالاترین رقم هفتگی است که چین از زمان ظهور کووید-۱۹ برای نخستین‌بار گزارش کرده‌است. پکن در اوایل دسامبر پس از اعتراضات گسترده، سیاست سختگیرانه کووید صفر خود را کنار گذاشت که از این تاریخ به بعد میزان ابتلاها به این بیماری در این کشور یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون نفری افزایش یافته‌است. اگر گفته‌‌‌‌‌‌‌های پزشک چینی درست باشد، تاکنون بیش از یک‌میلیارد و ۱۲۰‌میلیون نفر دچار این بیماری شده‌اند.