04-04 copy

04 (1) copy

پنج‌شنبه، ۱نوامبر۱۹۷۳، واشنگتن دی‌سی. اولین دیدار مایر و کیسینجر در وقت صبحانه در خانه بلر و پیش از دیدار نخست‌وزیر با رئیس‌جمهور در اواخر همان صبح انجام شد. دو هیات روبه‌روی یکدیگر در اتاق ناهارخوری کوچک و شیکی که به حیاط داخلی درخت‌کاری‌شده مُشرف بود، نشستند و پیشخدمت‌ها قهوه را از سینی‌های نقره‌ای تعارف می‌کردند. مایر صراحتا اعلام کرد که به واشنگتن آمده است «زیرا همه‌چیز به مرحله‌ای رسیده که - فراتر از مسائل ماهوی- همه‌چیز باید روشن شود.» او می‌خواست بداند که پشت سرش درباره چه چیزی بحث شده است. «آیا مسائل بعد از اینکه چیده شد و پایان گرفت به ما گفته می‌شود؟ پس‌ازاینکه با طرف‌های دیگر روی آنها کار شد ما در جریان قرار می‌گیریم؟» مایر می‌توانست با جنگ زندگی کند؛ اما نه اینکه چند ساعت بعد به او گفته شود، «باید چنین و چنان کنی.» مایر با پذیرفتن نقش پیش‌فرض قربانی، می‌خواست بداند: «آیا برنامه‌هایی برای مذاکرات وجود دارد؟»

مایر معتقد بود که دلایل خوبی برای سوءظن به کیسینجر دارد. در آستانه‌ عزیمت مایر به واشنگتن، وی گزارشی «محرمانه» از رئیس موساد دریافت کرده بود که این گزارش مبتنی بود بر بهترین منبع مصری‌شان. «اشرف مروان» یک مقام مصری بود که با دختر ناصر ازدواج کرده بود و در نتیجه، او را به‌عنوان یک «خر حمالِ» کم دستمزد به دفتر ریاست‌جمهوری پدرزنش آوردند و «سامی شرف»، محافظ و مشاور ناصر به‌دقت او را تحت نظر داشت. رفتار ناصر و شرف با مروان او را بدبخت کرده بود. مروان در سال۱۹۷۰ به‌قصد انتقام [از پدر زنش]، وارد سفارت اسرائیل در لندن شد و پیشنهاد خدمت به موساد را داد. به او نام رمز «فرشته» داده شد؛ اما در محافل اطلاعاتی اسرائیل به «داماد» معروف شده بود. هنگامی‌که سادات جانشین ناصر شد، مروان ارزش خود را با ارائه‌ مدارکی به رئیس‌جمهور جدید نشان داد که او را قادر می‌ساخت تا کودتای ژنرال‌های قدرتمند و رقیب را خنثی کند. این امر مروان را به سمت منشی ریاست‌جمهوری سوق داد؛ جایی که او تبدیل به مشاوری همیشه حاضر و مورد اعتماد شده بود. موساد اکنون یک عامل در حلقه‌ داخلی سادات داشت.

مروان در ژوئن۲۰۰۷ در لندن و زمانی که به‌سوی بالکن آپارتمان خود می‌رفت درگذشت. بااین‌حال، در مصر یک تشییع‌جنازه مفصل و دولتی از او به عمل آمد. اینکه آیا مروان یک جاسوس اسرائیلی بود یا یک مامور دوطرفه‌ مصری، همچنان یک معمای حل‌نشده باقی‌مانده است. بااین‌حال، در زمان کیسینجر، «فرشته» به‌عنوان مهم‌ترین جاسوسی که موساد به استخدام درآورده بود، مورد احترام بود. او نقش اساسی در ارائه‌ هشدارهای دقیقه نودی به اسرائیل درباره حمله‌ غافلگیرانه‌ مصر در اکتبر۱۹۷۳ ایفا کرده بود و به همین دلیل، به اعتبار بالایی دست یافته بود.