اوکراین؛ محور کنفرانس امنیتی مونیخ

این پنجاه‌‌ونهمین دوره اجلاس امنیتی مونیخ است. کنفرانس امسال با کنفرانس سال گذشته یک مشابهت دارد: سخنرانی کامالا هریس و بحران اوکرین. کنفرانس سال گذشته درست چند روز قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین برگزار شد و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در آن زمان با هشدار نسبت به حمله قریب‌الوقوع مسکو گفته بود: «از زمان پایان جنگ سرد، هیچ‌گاه این مجمع تحت چنین شرایط وخیمی تشکیل نشده است.» امسال نیز کامالا هریس در این کنفرانس سخنرانی و بر تعهد دولت بایدن در حمایت از اوکراین «تا هر زمانی که لازم باشد» تاکید کرد. در این نشست، آنتونی بلینکن و چندین عضو کنگره هم حضور داشتند. «کاساندرا وینوگراد» گزارشگر نیویورک‌تایمز در گزارش ۱۸فوریه در همین رابطه نوشت، متحدان اوکراین با برگزاری این نشست به دنبال ارسال این سیگنال به جهان هستند که در برابر روسیه «متحد»اند.

این در حالی است که روسیه در اولین سالگرد حمله‌اش به اوکراین حملات خود به شرق این کشور را شدت بخشیده است.روز جمعه، زلنسکی افتتاح‌کننده این اجلاس بود. او در سخنانی نسبت به «خستگی» طرف‌های غربی هشدار داد و تاکید کرد درصورتی‌که این کشور بیش از پیش در معرض حملات روسیه قرار گیرد، «سرعت» ضروری است. رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «مساله فقط این نیست که اوکراین باید در جنگ ببرد. مساله این است که جالوت باید ببازد و هیچ جایگزینی به جز پیروزی اوکراین در این جنگ وجود ندارد.» زلنسکی در اظهارات خود خواستار سرعت گرفتن تلاش‌ها برای کمک به اوکراین شد و گفت: «ما باید عجله کنیم. ما به افزایش سرعت در توافق‌ها و تحویل تجهیزات نیاز داریم تا جلوی روسیه را بگیریم.» زلنسکی افزود که «تعویق همواره اشتباه بوده، هست و خواهد بود.»

در این نشست «وانگ‌یی» وزیر خارجه چین، درباره چشم‌انداز سیاست خارجی این کشور و «اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپایی هم درباره «تولد اروپای ژئوپلیتیک» سخنرانی کردند. در این نشست، البته پنل‌های مختلفی هم بود که در آن مقام‌ها، رهبران و کارشناسان در آنها سخنرانی می‌کردند. «مگان اسپسیا» و «مایکل کرولی» هم در گزارش ۱۸فوریه در نیویورک‌تایمز درباره اهمیت اجلاس مونیخ نوشتند. به نوشته این گزارشگران، این اجلاس در هتل لوکس «بایریشرهوفس» برگزار شد. در این اجلاس علاوه بر نشست‌های رسمی، نشست‌ها و دیدارهای غیررسمی هم در قالب «پنل»ها برگزار می‌شود که طیف متعددی از شخصیت‌های جهانی در آنها یا حضور می یابند یا سخنرانی خواهند کرد. برخی به این نشست عنوان «داوود دفاعی» داده‌اند.

«راجر کوهن»، «استیون ارلانگر» و دیگران هم در گزارش دیگری در همان روزنامه نوشتند، یک سال پس از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین، رهبران غربی همچنان به ارائه کمک به کی‌یف متعهدند. اما پرسش نگران‌کننده این است که آیا همان‌طور که مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آن را «نزاع طولانی مدت» نامید، آیا ائتلاف غرب همچنان متحد باقی خواهد ماند؟ و آیا کمک‌ها به اوکراین ادامه خواهد یافت؟به نوشته «کوهن- ارلانگر و دیگران»، مکرون و شولتز هر یک سخنرانی‌های جداگانه داشته و اعلام کردند که حتی با وجود تشدید تلاش‌های جنگی، غرب صبر خود را از دست نخواهد داد. مقام‌های آمریکایی و اروپایی در ماه‌های اخیر همواره بر «وحدت» خود در برابر «تفرقه‌افکنی» روسیه تاکید کردند. اما با وجود انتظار از تداوم جنگ، آن «وحدت» به آزمون گذاشته شده است.

اما یک چیز مسلم است: تعداد انگشت‌شماری از طرفین قائل به پیشرفت در وضعیت هستند؛ اما هزینه‌های جنگ اوکراین علیه دشمن روسی در حال افزایش است و همین امر ممکن است خدشه‌ای در صفوف متحد غرب ایجاد کند.اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در سخنان خود که پس از زلنسکی ایراد شد، از کشورهایی که می‌توانند به اوکراین تانک تحویل دهند خواست «واقعا این کار را انجام دهند». شولتز وعده داد که یک «کارزار فشرده» را برای ترغیب متحدان غربی به‌منظور اقدام در این‌باره هدایت کند. صدراعظم آلمان افزود چشم‌انداز جنگ در اوکراین به‌گونه‌ای است که این نزاع «می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.»

شولتز همچنین گفت: حمله روسیه به اوکراین، در واقع اولین‌بار در تاریخ است که یک قدرت هسته‌ای «یک جنگ تجاوزکارانه امپریالیستی در خاک اروپا به راه می‌اندازد.» کی‌یف، پس از دریافت وعده‌های  کشورهای غربی برای تانک و مهمات بیشتر، اکنون چشم خود را به جت‌های جنگنده دوخته است. با این حال تاکنون کشورها، عمدتا از بیم بالا رفتن تنش بیشتر با روسیه، از ارسال این دست تسلیحات به اوکراین خودداری کرده‌اند. در این کنفرانس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از متحدان خواست تا حمایت نظامی خودشان از اوکراین را افزایش دهند تا به این کشور در دفع حملات روسیه کمک کنند.

او گفت: «اکنون زمان گفت‌وگو با مسکو نیست؛ زیرا ما روسیه‌ای را داریم که جنگ را انتخاب کرده، این جنگ را بیشتر تشدید کرده و تا حد ارتکاب جنایات جنگی و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی پیش رفته است.» مکرون گفت: «ما کاملا باید حمایت خود را از مردم اوکراین و ارتش آن تشدید کنیم و به آنها کمک کنیم تا یک ضد حمله را آغاز کنند که به تنهایی می‌تواند اجازه مذاکرات معتبر را بدهد.» مکرون همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا «توانایی‌های تولید نظامی خود را افزایش دهند» و خواستار «برنامه سرمایه‌گذاری دفاعی بلندپروازانه» شد.