دو نطق جنگی در اروپا

پوتین در این سخنرانی با اشاره به اینکه «جهان با تغییرات ریشه‌ای مواجه است که تاریخ کشور و ملت ما را تعیین می‌کند» افزود: «ما صبر و تحمل زیادی از خود نشان دادیم؛ اما سناریوی دیگری پشت پرده و در خفا در حال شکل‌گیری بود. ما باید از تهدید نئونازی‌ها در اوکراین خلاص شویم و به همین دلیل عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم.» پوتین با اشاره به اینکه از «راه‌های صلح‌آمیز» قصد حل و فصل بحران اوکراین را داشت توپ را به زمین کی‌یف انداخت و افزود: «اما رژیم کی‌یف از تروریست‌ها در منطقه دوبناس حمایت کرده و مشکلات را حل نکرد، بلکه فقط دست به اتلاف وقت، قتل‌های سیاسی و آزار و اذیت وفاداران به روسیه پرداخت. غرب قبل از آغاز عملیات ویژه سلاح به اوکراین منتقل می‌کرد و تلاش داشت تا سلاح‌های بیولوژیک و هسته‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.»

کانون محوری سخنرانی پوتین حمله به غرب و اوکراین بود. او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «قدرت‌های غربی به‌صورت یک‌جانبه توافقات مشترک را کنار گذاشتند. هدف سیاست ضد روسی غرب راه‌اندازی یک جنگ نیابتی در اروپا و حذف رقباست. نخبگان غرب هدف خود برای شکست استراتژیک روسیه و حذف همیشگی ما را پنهان نمی‌کنند. روسیه قاطعانه نه تنها از منافع خود دفاع می‌کند، بلکه نمی‌گذارد جهان به «کشورهای متمدن و بقیه» تقسیم شود.» وی ادامه داد: «کشورهای غربی ارتش اوکراین را آموزش داده و به آن تسلیحات داده‌اند. غرب ۱۵۰میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است و این جریان در حال کاهش نیست.»

پوتین خاطرنشان کرد: «غربی‌ها انسان‌های احمقی نیستند که بخواهند یک شکست استراتژیک به روسیه وارد کنند. واشنگتن به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای فکر می‌کند. اگر آمریکا ابتدا این کار را انجام دهد، وزارت دفاع روسیه و «روس‌اتم» هم باید آماده آزمایش تسلیحات هسته‌ای باشند.» ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریکا موسوم به «استارت نو» را به حالت تعلیق در می‌آورد.

 کمتر از ۸۰۰مایل آن‌سوتر، رئیس‌جمهور بایدن در ورشو، پایتخت لهستان سخنرانی کرد. این در حالی است که روز دوشنبه وی سفری اعلام‌نشده به کی یف داشت و در آنجا تعهد خود به حمایت از اوکراین را نشان داد. این دو سخنرانی که دیروز سه‌شنبه ۲۱فوریه (۲ اسفندماه) انجام شد سه روز پیش از اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام می‌گیرد. به نوشته «شاشانک بنگالی»، گزارشگر نیویورک تایمز در ۲۱فوریه، این دو سخنرانی نشان‌دهنده تقابلی مستقیم میان دو رهبر است که هر یک در سویی مخالف از نظم جهانی ایستاده‌اند.

این دو سخنرانی در حالی ایراد شد که پوتین توپ را در زمین غرب انداخت و ائتلاف غرب را مقصر آغاز حمله روسیه به اوکراین معرفی کرد. درحالی‌که بایدن و متحدان غربی مقصر را در تمامیت‌خواهی روسیه می‌جویند. به نوشته این گزارشگر، همزمانی این دو سخنرانی در حالی است که روسیه تلاش دارد تا حملات جدیدی را با هدف عملیاتی کردن هدف پوتین مبنی بر تشخیر شرق اوکراین انجام دهد؛ درحالی‌که بایدن و متحدان غربی‌اش تلاش دارند تحویل تسلیحات جدید به اوکراین را سرعت ببخشند تا به این وسیله توانمندی دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه را افزایش دهند.

گزارشگر نیویورک‌تایمز البته به ابعاد دیگری از سفر اعلام‌نشده بایدن به اوکراین اشاره می‌کند و می‌افزاید، بایدن در این سفر تقریبا پنج‌ساعته اعلام کرد که قرار است ۵۰۰میلیون دلار دیگر کمک نظامی به اوکراین بدهد که از آن جمله موشک‌های جاولین و هوویتزر است. اما اشاره‌ای به تسلیحات پیشرفته‌تری نکرد که اوکراین خواستار آن است. گزارشگر نیویورک تایمز افزود که آلمان در حال آموزش سربازان اوکراینی برای تانک‌های «لئوپارد۲» و خودروهای زرهی «ماردر» است که قرار است تا پایان مارس به کی‌یف تحویل شود.