دیدار شی و پوتین در مسکو

الجزیره در گزارش ۲۲فوریه در همین رابطه نوشت که مقدمات این سفر در مراحل اولیه است و زمان آن نهایی نشده است. وال استریت همچنین افزود که سفر شی ممکن است در آوریل یا اوایل ماه می انجام شود؛ زمانی که روسیه پیروزی خود در جنگ جهانی دوم بر آلمان نازی را جشن می‌گیرد. در همین راستا، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، دیروز چهارشنبه به مسکو رفت و با همتای روس خود دیدار کرد.وانگ در سفری به اروپا، تلاش‌ها برای مذاکره در راستای پایان دادن به جنگ در اوکراین را افزایش داده است. شی و پوتین آخرین‌بار در چین قبل از بازی‌های المپیک زمستانی پکن سال گذشته، چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴فوریه، دیدار کردند. آنها دسامبر گذشته تماس تصویری داشتند. پکن اقدامات روسیه را محکوم نکرده یا به تحریم‌های غرب علیه مسکو نپیوسته است؛ اما خواستار «خویشتن‌داری» شده و تاکید کرده است که اختلافات باید با «ابزارهای صلح‌آمیز» حل‌وفصل شوند.

وانگ روز سه‌شنبه در مسکو در دیدار با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و از نزدیکان پوتین، بار دیگر بر روابط نزدیک دو کشور تاکید کرد. وانگ از طریق یک مترجم روسی در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، به پاتروشف گفت: «روابط چین و روسیه از نظر ماهیت بالغ است: این روابط مستحکم است و در برابر هر آزمونی در شرایط متغیر بین‌المللی مقاومت خواهند کرد.» در همین حال پاتروشف به وانگ گفت که پکن اولویت اصلی در سیاست خارجی روسیه است و دو کشور باید به روابطی نزدیک‌تر روی آورند.همچنین «دیوید پیرسون» هم در گزارش ۲۱فوریه در نیویورک‌تایمز با اشاره به سفر اروپای «وانگ یی» نوشت که این دیپلمات ارشد چین، در یک سفر پرمخاطره به اروپا رفته، از منافع کشورش در نزاع لفظی با آنتونی بلینکن دفاع کرده و با سفر به مسکو بر دوستی پکن با روسیه تاکید کرده است.

به نوشته این گزارشگر، چین همچنین در تلاش است تا کشورهای اروپایی را در تلاش فوری برای احیای اقتصاد خود و یافتن زمینه مشترک با برخی از سرسخت‌ترین متحدان واشنگتن در منطقه به سوی خویش جلب کند و در حقیقت، «یارگیری کند». سفرهای وانگ معمایی را که چین با آن مواجه است، برجسته می کند؛ این کشور از یکسو تلاش می‌کند روابط خود را با اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، تقویت کند، بدون اینکه روسیه (قدرت بزرگ دیگری در کنار چین که سلطه جهانی آمریکا را به چالش می‌کشد) را از خود برنجاند. سفر او همچنین محدودیت‌های «اقدام توازن‌بخش» پکن را آشکار کرده است: پکن از یکسو به‌عنوان راه نجات استراتژیک مسکو عمل می‌کند و از سوی دیگر اظهار می‌کند که یک تماشاگر بی‌طرف در جنگی است که در آستانه یا ورودی اروپای غربی در جریان است.

وانگ به رهبران فرانسه و آلمان قول داد که پکن می‌خواهد مبادلات را به‌طور کامل از سر بگیرد و همکاری‌ها را در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی و تجارت آزاد افزایش دهد. وانگ همچنین با همتای اوکراینی خود ملاقات کرد و به او وعده داد که «چین خواهان طولانی شدن و تشدید بحران نیست.» در هر حال، پس از سفر وانگ به مسکو، مقام های ارشد روس با او دیدار کردند. نیکلای پی پاتروشف، دستیار ارشد پوتین به وانگ گفت: «من می‌خواهم حمایت همیشگی خود را از پکن درباره مسائل تایوان، سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ که غرب از آن برای بی‌اعتبار کردن چین سوءاستفاده می‌کند، تایید کنم.» سیاست دلبرانه چین تا حد زیادی زیر سایه اتهامات ایالات متحده مبنی بر این قرار گرفته است که چین ممکن است در حال بررسی تامین سلاح و مهمات ارتش روسیه باشد و در واقع، در این جنگ به یاری روسیه بشتابد.

وانگ، دیپلمات کارکشته چینی که به خاطر کت و شلوارهای جذاب و ابروهای تیزش معروف است، مجبور به عقب‌نشینی شد و اطمینان خاطر داد که چنین نیست. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من با او گفت‌وگو کردم و نگرانی شدید خود را درباره ارائه تسلیحات توسط چین به روسیه ابراز کردم و از او خواستم این کار را انجام ندهد. برای ما، این یک خط قرمز در روابطمان خواهد بود.» ازآنجاکه اروپا و ایالات متحده به پکن فشار می‌آورند تا در جنگ روسیه کمکی نکند و بی طرف باشد، اما چین گزینه‌های کمی برای پاسخ دارد. اگرچه در دیدارهای خصوصی سعی می‌کند نگرانی‌ها را کاهش دهد، اما در ملأ عام سعی می‌کند محکم به نظر برسد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: «این ایالات متحده است و نه چین که بی‌وقفه تسلیحات را به میدان جنگ عرضه می‌کند.»