مقامات فلسطینی می‌گویند که شهرک نشینان اسرائیلی دست کم ۳۰۰حمله از جمله تیراندازی و آتش‌سوزی را در روستاهای فلسطینی در منطقه نابلس در کرانه باختری اشغالی انجام داده‌اند که به‌عنوان «قتل عام» توصیف شده است. یک مرد ۳۷ساله فلسطینی به نام «سمیح الاقطش» یکشنبه شب توسط شهرک‌نشینانی که تحت حفاظت ارتش رژیم صهیونیستی بودند، در روستای «زعترا» در جنوب نابلس از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت. وی بر اثر جراحات وارده شهید شد. او که پدر پنج فرزند بود، پنج روز پیش پس از داوطلب شدن برای کمک به بازماندگان زلزله در ترکیه به خانه بازگشت.

الجزیره در گزارش ۲۷فوریه نوشت، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که دست کم ۳۹۰فلسطینی در حمله شهرک‌نشینان در روستاهای حواره، زعترا، بورین و اسیره القبلیه در جنوب نابلس زخمی شدند که همه در جنوب نابلس قرار دارد. این نهاد افزود که اکثر آنها بر اثر پرتاب گاز اشک‌آور توسط ارتش اسرائیل و همچنین استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده توسط شهرک‌نشینان زخمی شدند. رسانه‌های فلسطینی از چاقو زدن و حمله با میله‌های فلزی و سنگ خبر دادند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که یک نفر پس از کتک خوردن با سنگ از ناحیه سر که باعث شکستگی جمجمه شد، در بیمارستان بستری شده است. یک نفر دیگر با میله فلزی به صورتش مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

«صدام عمر»، یکی از ساکنان حواره، این خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی را «وحشیانه» توصیف کرد. او روز دوشنبه به الجزیره گفت: «ما شاهد سطح جدیدی از جنایات شهرک‌نشینان بودیم؛ جایی که آنها به‌شدت به همه چیز حمله کردند.» او گفت: «منظورم مغازه‌ها، مردم، سوپرمارکت‌ها، خانه‌ها، درختان، ماشین‌ها و گاراژ ماشین‌ها است. آنها سعی کردند وارد خانه‌ها شوند. آنها تقریبا همه‌چیز را سوزاندند.» عمر افزود که شهرک‌نشینان «صد در صد توسط ارتش اسرائیل محافظت می‌شدند.»

«غسان دغلاس» رئیس نظارت بر شهرک‌سازی در شمال کرانه باختری در تشکیلات خودگردان فلسطین به الجزیره گفت: حداقل ۳۰خانه و ۱۰۰خودروی فلسطینی توسط شهرک‌نشینان به آتش کشیده شد. دغلاس گفت که این حمله از نظر اندازه و مدت زمان کوتاهی که انجام گرفت، بی‌سابقه بود. وی افزود که ارتش اسرائیل در این حملات «شریک» بود. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بعدازظهر دوشنبه یک اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی توسط یک فلسطینی هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد. ارتش گفت که مهاجم به سمت یک خودروی اسرائیلی در نزدیکی شهر اریحا در فلسطین تیراندازی کرد. او به رانندگی ادامه داد و به سمت ماشین دوم تیراندازی کرد و یک راننده را به ضرب گلوله کشت. ارتش گفت که بلوک‌های جاده‌ای را ایجاد کرده و در حال جست‌وجوی ضارب است که با یک ماشین فرار کرد. شهرک‌نشینان مدت کوتاهی پس از کشته شدن دو شهرک‌نشین اسرائیلی در تیراندازی یک مرد فلسطینی در حواره، تجاوزات خود را انجام دادند. شهرک‌نشینان دو برادر ۲۰ساله بودند که در شهرک غیرقانونی «هار براچا» در جنوب نابلس زندگی می‌کردند.

 «پاتریک کینگزلی» و «ایزابل کرشنر» هم در گزارش ۲۷فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، هنگامی که یک مرد مسلح فلسطینی بعدازظهر یکشنبه دو شهرک‌نشین اسرائیلی را در بخش شمالی کرانه باختری اشغالی کشت، ساکنان شهرهای فلسطینی همان حوالی به تجربه طولانی می‌دانستند که باید منتظر اقدامات پراکنده انتقام‌جویانه باشند. اما تعداد کمی می‌توانستند وحشی‌گری سیستماتیکی را پیش‌بینی کنند که اوباش از شهرک‌های اسرائیلی همان نزدیکی در همان شب پاسخ دادند. بر اساس آمار اولیه گروه‌های حقوق بشر و مقامات فلسطینی، شهرک‌نشینان دست‌کم ۲۰۰ساختمان را در چهار روستای فلسطینی سوزاندند و تخریب کردند و یک مقام فلسطینی گفت که یک فلسطینی در حمله شهرک‌نشینان کشته شده است.

این یکی از شدیدترین فصل‌های خشونت به رهبری شهرک‌نشینان اسرائیلی بود. گستردگی خشونت فشار بیشتری را بر بنیامین نتانیاهو وارد کرده است که کابینه راست‌گرایش شامل تعدادی از وزرای شهرک‌نشین است. نتانیاهو روز یکشنبه این رویکرد را محکوم کرد؛ اما سخنانش نه تنها توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی، بلکه توسط قانون‌گذاران ائتلاف خودش هم نادیده گرفته شد.