از زمانی که فضاپیمای آپولو۱۷ در ماه دسامبر سال۱۹۷۲ به سطح ماه رفت تاکنون، این اولین‌بار است که انسان‌ها به ماه نزدیک می‌شوند. ناسا متعهد شده است که برنامه آرتمیس شامل اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست در ماه باشد. ماموریت آرتمیس۲ ناسا شرکای بین‌المللی را از طریق توافق‌نامه‌ آرتمیس که در حال حاضر توسط ۲۳کشور از جمله کانادا امضا شده است، در این برنامه شرکت داده است. این کشور بیش از ۴۰سال است که بازوی روباتیک کانادارم (Canadarm) و سایر سیستم‌های روباتیک را برای برنامه فضایی آمریکا تامین می‌کند. این کشور جایگاه خود در ماموریت آرتمیس۲ را با تعهد برای تامین یک بازوی روباتیک «کانادارم ۳» (Canadarm ۳) برای سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی دروازه ماه به‌دست آورد.

اولین ماموریت فرود روی ماه خدمه ناسا نیز آرتمیس۳ است که قرار است فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال۲۰۲۵ فرود بیاورد. سختافزار ماموریت آرتمیس۲ پیش از این طی ماموریت بدون سرنشین آرتمیس۱ ناسا در فضا آزمایش شده است. طی آن ماموریت سه مانکن در فضاپیمای اوریون اواخر سال۲۰۲۲ به دور ماه پرواز کردند و اولین پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا را رقم زدند. به تازگی از لباس‌های ماموریت آرتمیس۳ نیز که ساخت آن بر عهده شرکت فضایی اکسیوم اسپیس (Axiom Space) است، رونمایی شده است. چندی پیش سی‌ان‌ان پیش‌بینی‌ای درباره اسامی این ماموریت انجام داده بود که اکنون مشخص شد پیش بینی آنها درست از آب درآمده است. سی‌ان‌ان به تازگی با نزدیک به ده‌ها مقام و فضانورد فعلی و سابق ناسا صحبت کرده بود که برخی از آنها ناشناس باقی مانده‌اند. بر اساس این مصاحبه‌ها، این شبکه خبری چند پیش‌بینی درباره اینکه چه کسانی برای این ماموریت انتخاب خواهند شد به اشتراک گذاشته بود. «رید وایزمن» از ناسا و «جرمی هانسن» از کانادا رایج‌ترین پیش‌بینی‌ها در میان مصاحبه شوندگان بودند.

البته در آن زمان ناسا هیچ‌یک از پیش‌بینی‌های سی‌ان‌ان را تایید نکرد و اظهارنظر رسمی در رابطه با گزارش سی‌ان‌ان نیز منتشر نکرد. سی‌ان‌ان همچنین پیش‌بینی کرد که وایزمن ۴۷ساله بر اساس رزومه‌اش که شامل خدمت به‌عنوان خلبان نیروی دریایی، خلبان آزمایشی و رئیس دفتر فضانوردی است، در خدمه آرتمیس۲ حضور داشته باشد. او در ماه نوامبر از سمت مدیریتی کناره‌گیری کرد و سی‌ان‌ان می‌گوید که این حرکت به این دلیل است که رئیس واجد شرایط پرواز در فضا نیست. وایزمن در سال۲۰۰۹ به ناسا پیوست و از ماه مه تا نوامبر سال۲۰۱۴ در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشت.

او همچنین در سال۲۰۱۶ ماموریت زیرآبی «NEEMO» را در فلوریدا فرماندهی کرد. هانسن نیز ۴۷ ساله است. او خلبان جنگنده در نیروهای مسلح کانادا است که رزومه او شامل خدمت در فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی «NORAD» می‌شود. او در سال۲۰۰۹ به آژانس فضایی کانادا پیوست و تاکنون به فضا پرواز نکرده است. کانادا تقریبا ۵/ ۲درصد سهم در کنسرسیوم ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد و تقریبا هر پنج یا شش سال یک‌بار یک پرواز انجام می‌دهد. سی‌ان‌ان چند فضانورد کهنه‌کار را نیز پیش‌بینی کرد مانند «ویکتور گلاور» که یک فضانورد سیاه‌پوست است که در سال۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرد، «کریستینا کوک» زنی که تقریبا یک سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرده است نیز در میان پیش‌بینی آنها بود. ماموریت «آرتمیس۲» لحظه بزرگی برای ناسا است؛ چراکه برای اولین بار در نیم قرن گذشته است که دوباره انسان را به ماه می‌فرستد.

روسای‌جمهور متعددی در دهه‌های پس از ماموریت‌های آپولو برای راه‌اندازی برنامه‌های کاوش ماه تلاش کرده‌اند و شکست خورده‌اند؛ اما ازآنجاکه جنگ سرد که به تحریک ماموریت‌های اولیه ماه کمک کرد، در پس‌زمینه محو شد، آن اراده پولادین در ۵۰سال پیش دیگر وجود نداشت. اکنون ۵۰سال پس از آپولو، اوضاع بسیار متفاوت شده است. برای مثال، دولت‌ها دیگر نیازی ندارند که تمام هزینه‌ها را به تنهایی متقبل شوند و شرکت‌های فضایی خصوصی می‌توانند برخی از سخت‌افزارهای حیاتی را تامین کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس اشاره کرد که قرار است ماموریت «آرتمیس۳» را احتمالا در سال۲۰۲۵ روی سطح ماه فرود بیاورد. ناسا برای کاهش بیشتر هزینه‌ها همچنین ساختار اکتشافی متفاوتی را از طریق توافق‌نامه آرتمیس که در حال حاضر توسط ۲۳ کشور امضا شده، ایجاد کرده است.

این توافق‌نامه‌ها چارچوبی از اکتشافات فضایی صلح‌آمیز است که در کوتاه‌مدت منابع اقتصادی سایر کشورهایی را که مایل به رفتن به ماه هستند، جمع‌آوری می‌کند. ناسا برخلاف دهه۱۹۶۰ و زمانی که اکتشافات فضایی یک صنعت جوان با تعداد کمی از کشورهای شرکت‌کننده بود، هزینه‌های اکتشاف ماه را در برنامه آرتمیس با بازیگران بزرگی مانند آژانس فضایی اروپا و ژاپن تقسیم خواهد کرد. کشورهای دیگری مانند کانادا نیز سخت‌افزارهای حیاتی را ارائه خواهند کرد. کانادا به مدت بیش از ۴۰سال در زمینه روباتیک فضایی به ناسا کمک کرده است.