اسرار آمریکا بازیچه دست گیمرها

مقامات آمریکایی می‌گویند که فرد افشاکننده اسناد حساس پنتاگون را دستگیر کرده‌اند. جک تیکسیرا، یکی از اعضای ۲۱ساله گارد ملی هوایی ماساچوست، فردی بوده که مطالب حساسی را در یک گروه چت آنلاین پست کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اف‌بی‌آی روز پنج‌شنبه یک عضو ۲۱ساله گارد ملی هوایی ماساچوست را در ارتباط با افشای ده‌ها سند بسیار محرمانه حاوی مجموعه‌ای از اسرار امنیت ملی، از جمله وسعت نظارتی که ایالات متحده می‌تواند بر روسیه داشته باشد، دستگیر کرد.

تیکسیرا که افسر زبده نیروی هوایی آمریکا بوده به گفته مقامات، بخشی از اطلاعات حساس پنتاگون را در یک گروه چت‌بازی آنلاین به نام « Thug Shaker Central» پست کرده است. حالا او به اتهام افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده در بازداشت است. خبرنگاران نیویورک‌تایمز که در مقابل منزل فرد بازداشتی جمع شده بودند می‌گویند که ده‌ها مامور اف‌بی‌آی برای دستگیری این عضو نیروی هوایی آمریکا گرد هم آمده بودند. مضاف بر اینکه یک هواپیمای نظاتی دو موتوره نیز بالای سر این خانه در حال پرواز بود. برخی از ماموران با سلاح سنگین آمده بودند. به گفته یکی از افراد آشنا به تحقیقات، مقامات مجری قانون قبل از جست‌وجو متوجه شدند که این افسر درجه یک نیروی هوایی چندین سلاح در اختیار دارد و اف‌بی‌آی نیز آنها را در خانه پیدا کرد. اندکی بعد، دوربین‌ها فردی را شکار کردند که با دستبند و شلوارک قرمز دستگیر شده بود. دو فرد پوتین‌پوش نیز وی را مشایعت می‌کردند.

مقامات فدرال آمریکا می‌گویند این عضو ۲۱ساله گارد ملی مجموعه‌ای از اسناد را منتشر کرده است که جزو اسناد طبقه‌بندی‌شده است. در واشنگتن، مریک بی.گارلند، دادستان کل در اظهاراتی کوتاه، دستگیری فرد مذکور را اعلام کرد و گفت که تیکسیرا در دادگاه منطقه فدرال در ماساچوست محاکمه خواهد شد. گارلند تصریح کرد که او در ارتباط با « نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی» دستگیر شده است. این اظهارات اشاره به قانون جاسوسی دارد که برای سوء‌استفاده و سرقت اطلاعات حساس استفاده می‌شود. این دستگیری سوالاتی را درباره اینکه چرا خلبانی جوان به مجموعه‌ای از اسرار بالقوه آسیب‌رسان دسترسی داشته، به‌وجود آورده است؟ یا اینکه چرا تدابیر کافی پس از افشای اطلاعات اعمال نشده و چرا یک مرد جوان آزادی‌اش را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره جنگ اوکراین در یک گروه بازی آنلاین به خطر می‌اندازد؟

انگیزه وی از افشای اطلاعات حساس در این پرونده در حال حاضر مبهم باقی مانده است؛ اما به گفته افرادی که او را آنلاین می‌شناختند، تیکسیرا قصد افشاگری نداشته است. برخلاف افشای اطلاعات گسترده قبلی، از اسناد پنتاگون گرفته تا ویکی‌لیکس تا افشای ادوارد اسنودن، به نظر نمی‌رسد خشم درباره تخلفات یا سیاست‌های دولت آمریکا عاملی برای افشای این سری از اطلاعات بوده باشد. در واقع، این افشاگری‌ها به‌طور بالقوه برای همه طرف‌های جنگ اوکراین و همچنین برخی اطلاعات حساس مربوط به آینده آسیب‌رسان بوده است. درحالی‌که برخی از مقامات، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خسارات ناشی از درز اطلاعات را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند؛ اما ماه‌ها طول می‌کشد تا متوجه شویم که آیا روش‌های جمع‌آوری اطلاعات ایالات متحده آسیب دیده است یا نه؟‌

مقامات اف‌بی‌آی می‌گویند که چند روزی بود که تکسیرا را زیر نظر داشتند. همچنین آنها با سرنخ‌های به‌دست‌آمده و برخی از همان اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست درباره گروه دیسکورد گفته بودند، تحقیقاتشان را ادامه دادند و این گروه بازی را در آن شبکه اجتماعی تحت نظر گرفتند. این همان گروهی بود که تیکسیرا اطلاعات حساس را در آنجا به اشتراک گذاشته بود. با این حال، با افشای اطلاعات بیشتر خبرنگاران، مقامات مجری قانون مجبور به تسریع در تحقیقات خود شدند. درحالی‌که بازرسان فدرال بر این باور بودند که تیکسیرا می‌تواند برای مامورانی که جست‌وجو را انجام می‌دهند، خطری ایجاد کند، دوستان آنلاینش، او را به‌عنوان یک رهبر بعضا پرخاشگر اجتماع کوچک خود معرفی کرده بودند. چند ماه پیش، یکی از کاربران بازی « Thug Shaker Central» معروف به «O.G» شروع به آپلود صدها صفحه از گزارش‌های اطلاعاتی در گروه چت کوچک کرد.

این گروه همچنین درباره اسلحه و تجهیزات نظامی و همچنین موضوع اصلی گروه خود یعنی بازی‌های ویدئویی بحث کرده بودند. درحالی‌که اعضای گروه چت نمی‌توانستند رهبر گروه را با نام شناسایی کنند، شواهد دیجیتالی که توسط نیویورک‌تایمز گردآوری شده بود، منجر به شناسایی تیکسیرا شد. مقامات آمریکایی به صراحت تایید کرده‌اند که او اطلاعاتی را که از کامپیوترهای نظامی ایالات متحده گرفته شده، آپلود کرده است. همان‌طور که او مطالب را در این گروه پست می‌کرد، «O.G» نیز به اعضای گروه که در دوران انزوای همه‌گیری با هم دوست شده و پیوند خورده‌اند، درباره اهمیتِ قرار گرفتن در جریان رویدادهای جهانی سخنرانی کرده بود.

تیکسیرا به‌عنوان متخصص سیستم‌های ترانسپورت سایبری آموزش دیده بود، شغلی که می‌توانست وظایف مختلفی را به همراه داشته باشد؛ مانند فعال نگه داشتن شبکه‌های ارتباطی واحدش. به گفته سخنگوی نیروی هوایی، او در واحد۱۰۲ اطلاعاتی در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس، بخشی از پایگاه مشترک کیپ‌کاد، مشغول به‌کار شده بود. صفحه رسمی این واحد در فیس‌بوک به او و همکارانش به‌دلیل ارتقا به «درجه یک» در ماه ژوئیه تبریک گفته بود. مقامات به سوالات مربوط به اینکه وظایف تیکسیرا چه بوده که لزوما باید به اسلایدهای روزانه جنگ اوکراین دسترسی داشته باشد، پاسخ نمی‌دهند، چه برسد به دسترسی به سیل روزانه گزارش‌های اطلاعاتی سیا، آژانس امنیت ملی و دفتر مدیر اطلاعات ملی. 

واحدهایی در این پایگاه وجود دارند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده از پهپادها و هواپیماهای جاسوسی «یو۲» را پردازش می‌کنند؛ اگرچه تردید وجود دارد که اطلاعات افشاشده تنها از طریق دیسکورد در دسترس قرار گرفته باشد. او می‌توانست از راه‌های دیگری به اسناد دسترسی پیدا کند. یکی از مقامات به تایمز گفت که مقامات دولتی ایالات متحده با مجوز امنیتی اغلب چنین اسنادی را از طریق ایمیل‌های روزانه در یک شبکه کامپیوتری طبقه‌بندی‌شده دریافت می‌کنند و این ایمیل‌ها ممکن است به‌طور خودکار برای افراد دیگر ارسال شود. مادر تیکسیرا، روز پنج‌شنبه که در بیرون از خانه‌اش در نورث داتون صحبت می‌کرد، تایید کرد که پسرش یکی از اعضای گارد ملی هوایی است و گفت که او اخیرا در شیفت‌های شبانه در پایگاهی در کیپ‌کاد کار می‌کرده است. او گفت در چند روز گذشته شماره تلفن خود را تغییر داده بود. بعداً، شخصی که به نظر می‌رسید خود تیکسیرا باشد، با یک وانت قرمز رنگ وارد ملک شد.

وقتی خبرنگاران تایمز دوباره به خانه نزدیک شدند، وانت در خیابان پارک شده بود. مادر تیکسیرا و ناپدری او در خیابان ایستاده بودند. وقتی از ناپدری او، توماس پی دوفالت، پرسیده شد که آیا تیکسیرا آنجا بوده و مایل به صحبت است یا خیر گفت: «اگر اوضاع به همان شکلی که در حال حاضر پیش می‌رود باشد، باید وکیل بگیرد. من مطمئن هستم که فدرال‌ها به زودی خواهند آمد.» در عرض چند ساعت، پیش‌بینی دوفالت، یک گروهبان بازنشسته نیروی هوایی ثابت شد و در عرض چند ساعت نیروهای اف‌بی‌آی همچون مور و ملخ به آنجا ریختند و وی را دستگیر کردند. وقتی او دستگیر و از خانه دور شد، ماموران به جست‌وجوی خانه ادامه دادند. اعضای گروه بازی که با نیویورک‌تایمز صحبت کردند، گفتند که اسنادی که آنها به‌صورت آنلاین درباره آنها بحث کردند صرفا برایشان آموزنده بوده است.

درحالی‌که بسیاری از آنها مربوط به جنگ در اوکراین بودند، اعضا گفتند که اصلا قصد طرفدارای از گروه‌های درگیر در جنگ اوکراین نداشته‌اند. آنها گفتند که این اسناد تنها زمانی مورد توجه گسترده‌تر قرار گرفت که یکی از اعضای نوجوان گروه چند ده مورد از آنها را گرفت و آنها را در یک انجمن عمومی آنلاین پست کرد. سپس کانال‌های تلگرام روسی‌زبان و سپس روزنامه نیویورک‌تایمز اطلاعات را از آن کانال عمومی آنلاین گرفتند و بعد از این موارد بود که مورد توجه مقامات آمریکا و جهانیان قرار گرفت.