شانس برگشت حزب کارگر انگلیس

از منظر این نشریه کارنامه ضعیف رقیب راه را برای بازگشت حزب کارگر به مسند قدرت هموار کرده است، با این‌حال برای به‌دست گرفتن قدرت، حزب کارگر همچنان باید رأی‌دهندگان را متقاعد کند. مهم‌ترین مساله این است که مردم متقاعد شوند گزینه رهبری مورد پیشنهاد از سوی حزب کارگر از صلاحیت لازم برخوردار است و ایده‌های راهگشایی برای رفع برخی از مشکلات که در انگلیس ریشه دوانده است، برخوردار است. استارمر سیاستمدار بریتانیایی که از ۲۰۲۰ رهبری حزب کارگر را بر عهده دارد، پنج ماموریت برای دولت کارگری تعریف کرده است.در این لیست از دستیابی به بالاترین نرخ رشد پایدار در گروه هفت تا اهداف سبز مانند برقراری برق بدون کربن تا ۲۰۳۰، قرار دارد.

ماموریت‌هایی که استارمر از آنها یاد می‌کند به وضوح برای هدایت دولت کارگری آینده در طول دوره‌ای پنج ساله طراحی شده‌اند و به بیانی بهتر سال انتخابات مجلس را هدف قرار داده است. حزب کارگر به درستی رشد اقتصادی را به‌عنوان اولویت اصلی شناسایی کرده است و می‌توان مطمئن بود از سرنوشت نخست‌وزیران پیشین به قدر کافی درس گرفته است که راه‌حل تمامی مشکلات را در مالیات خلاصه نکند. رشد اقتصادی پایدار، تنها راه مطمئن بهبود و تامین اعتبار خدمات عمومی بدون افزایش روزافزون مالیات است. این حزب طرح دولت‌گرایی در سمت عرضه در نظر گرفته است که در آن دولت با بخش خصوصی برای شناسایی و اجرای سیاست‌های خاص و مشخصی در بخش‌های مختلف همکاری می‌کند؛ اما مطمئنا تنها شعارهای انتخاباتی برای پیشرفت انگلستان کافی نیست.

شکستن تعادل نامطلوب رشد کم، مالیات بالا و هزینه‌های بالای خدمات، نیازمند تصمیمات جسورانه حزب کارگر است. مواردی که می‌تواند بیشترین تاثیر را در بهبود وضعیت داشته باشد، در عین حال چالش‌برانگیزترین معضلات کشور است و برنامه‌ریزی برای رفع آنها بارها با شکست مواجه شده است. اگرچه به نظر می‌رسد که در مقابل سوناک، نخست‌وزیر فعلی انگلستان که تسلیم رای اعضای حزب خود شده است، استارمر تمایل بیشتری به رفع مشکلات موجود دارد. به اعتقاد اکونومیست، استارمر برای تحقق بخشیدن به وعده‌های خود به رابطه اقتصادی عمیق‌تری با اروپا برای تقویت رشد و جذب مهاجران بیشتری برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار بخش دولتی نیاز دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد از صحبت شفاف درباره آن تردید دارد.