مقصران شامل کاخ سفیدِ بوش و همچنین وزارت امور خارجه بودند - جایی که برنز در آن زمان به عنوان یک مقام ارشد در آنجا خدمت می‌کرد- و به گفته برنز او اطمینان زیادی نداشت که می‌تواند نقشه‌های تهاجم را از مسیر خارج کند. به‌ویژه اینکه برنز افزود: «ما از آن درسِ سخت آموختیم.» او گفت: «اطلاعاتی که آژانس و سایرین درباره برنامه‌های روسیه برای حمله به اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند، نمونه قدرتمندی از کار درست است. این ما را قادر ساخت تا هشدار قوی، قاطع و مطمئن ارائه کنیم، به اوکراینی‌ها کمک کنیم تا از خود دفاع کنند و به رئیس‌جمهور کمک کنیم تا یک ائتلاف قوی ایجاد کند.» این موضوع یادآور این بود که برنزِ ۶۷ ساله، برای دهه‌ها بازیگری تقریبا در همه‌جا و همه ارگان‌ها بوده و او در صحنه سیاست خارجی آمریکا حضور فعالی داشته و از زمان رونالد ریگان به بعد به هر رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه، به استثنای دونالد جی.ترامپ، خدمت کرده است.

با این حال، این لحظه فقط به این نکته اشاره کرد که چگونه برنز، یکی از چهره‌های کلیدی در حمایت دولت بایدن از اوکراین، نفوذی فراتر از اکثر مدیران قبلی سیا، اگر نه همه مدیران قبلی به‌دست آورده است. صعود او به این رده موردی غریب نبوده است. او مانند قهرمان رمان «جان لو کاره» که یک قهرمان قد بلند، با چشمانی محتاط، موهای خاکستری و سبیل‌های کوتاه بود، ظاهر شده است؛ فردی که توانست در شهر در حال سقوط به دست شورشیان افراد را با با یک قایق نجات دهد. تاثیر دو سال تصدی او به همان اندازه که ظریف بوده، گسترده نیز بوده است. سیا که در سال‌های ترامپ توسط رئیس‌جمهوری که علنا گفته بود به پوتین نسبت به سازمان‌های اطلاعاتی خودش بیشتر اعتقاد دارد، اعتبار دوباره‌ای داده است.

در زمان دونالد ترامپ، وجهه سیا و سایر سازمان‌های اطلاعاتی بیش از پیش آسیب دیده بود. برنز به‌عنوان یکی از اعضای حلقه نزدیک بایدن که زمانی سفیر آمریکا در روسیه بود، به بازیابی اطلاعات مهم درخصوص پوتین کمک کرد. اگرچه روسای جاسوسی معمولا در سایه قرار می‌گیرند؛ اما دولت بایدن روسای سازمان‌های اطلاعاتی را در کانون توجه قرار داده است. در واقع این برنز بود و نه آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه که بایدن در نوامبر۲۰۲۱ او را به مسکو فرستاد؛ جایی که مدیر سیا از طریق تلفن موجود در کرملین با پوتین (که آن روز در سوچی بود) به مدت یک ساعت صحبت کرد و به او هشدار داد که به اوکراین حمله نکند. سه‌ماه پیش از آن نیز برنز در کابل بود تا با رهبران طالبان ملاقات کند و در نتیجه به رژیم مشروعیت دهد تا بتواند به قدرت برگردد؛ زیرا ایالات متحده قصد داشت دیگر نیروهایش را از افغانستان نگه ندارد.

با این حال، برنز اولین مدیر سیا است که قبلا یک دیپلمات حرفه‌ای (به مدت ۳۲سال) بوده و با تعداد زیادی از رهبران خارجی کار کرده است. او به زبان‌های روسی، فرانسوی و عربی صحبت می‌کند. اریک تراوپه که تا تابستان گذشته مسوول سیا بود، می‌گوید: «او کسی است که شما مجبور نبودید یک نقشه در مقابلش بگذارید و بگویید خاورمیانه کجاست یا اینکه چرا ترک‌ها، کردها را دوست ندارند.»