مرگ ترامپ با هزار ضربه چاقو

در کیفرخواست ۴۹صفحه‌ای در ۳۷فقره اعلام جرم شده است. در این کیفرخواست آمده است، اسنادی که ترامپ در اختیار داشته شامل برخی برنامه‌های حساس هسته‌ای و آسیب‌پذیری‌های بالقوه آمریکا و متحدانش در برابر حملات نظامی بوده است. در آوریل۲۰۲۱، برخی از جعبه‌های نگهداری‌شده توسط ترامپ از مرکز تجاری به توالت و حمام در اتاق دریاچه در باشگاه مارالاگو منتقل شدند. بر اساس این کیفرخواست، جعبه‌ها در نهایت به انبار منتقل شدند؛ جایی که در زمان جست‌وجو توسط مقامات مربوطه، بیش از ۸۰جعبه در آن پیدا شد. در این کیفرخواست آمده است که ترامپ در محل اقامت خود در مارالاگو ۱۷سند با برچسب فوق سری، ۵۴سند با عنوان سری و ۳سند با برچسب محرمانه نگاه داشته بود.

در کیفرخواست آمده است که اسناد موجود در جعبه‌ها شامل اطلاعاتی درباره قابلیت‌های دفاعی و تسلیحاتی ایالات متحده و دیگر کشورها، برنامه‌های هسته‌ای آمریکا، آسیب‌پذیری‌های احتمالی ایالات متحده و متحدانش در برابر حمله نظامی و طرح‌هایی برای تلافی احتمالی در پاسخ به یک حمله خارجی بوده و افشای غیرمجاز این اسناد ممکن است امنیت ملی، روابط خارجی و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات ایالات متحده را به خطر بیندازد. بر اساس این کیفرخواست، چندین مورد از اتهامات ترامپ شامل ۲۰سال زندان است. ترامپ قرار است روز سه‌شنبه برای رسیدگی در دادگاه فدرال در میامی حاضر شود. او اتهامات مربوط به سوءرفتار را رد و از وزارت دادگستری آمریکا انتقاد کرده است که درباره مدیریت نادرست ادعایی جو بایدن درباره اطلاعات حساس، با همین شدت و دقت تحقیق نمی‌کند.

این کیفرخواست شامل شواهدی بود که به‌وضوح تاییدکننده آن چیزی بود که دادستان‌ها می‌گفتند؛ یعنی ترامپ تمایل به مخفی کردن این اسناد از دست بازرسان داشته است. در یکی از مشکل‌سازترین مدارک به‌دست‌آمده برای رئیس‌جمهور سابق، کیفرخواست بیان می‌کند که در حین بازیابی اسناد و تلاش حکومت برای بازگرداندن آنها، ترامپ به یکی از وکلایش در هتل گفته چرا اسناد را به اتاق خود نمی‌برید و اگر چیز بدی در آن بود، به آن معنی که خودتان می‌دانید، آن را از بین ببرید.

جک اسمیت، بازرس ویژه‌ای که پرونده را برای وزارت دادگستری پیش می‌برد، این تحقیقات را دفاع از امنیت ملی آمریکا خوانده است. او از آمریکایی‌ها خواست که کیفرخواست را بخوانند تا «وسعت و شدت» اتهامات را که به گفته او برای حفظ اصول دموکراتیک «بنیانی» ضروری است، درک کنند. او گفت: «ما در این کشور یکسری قوانین داریم و برای همه اعمال می‌شود.» او افزود که تحقیقات با نهایت صداقت انجام شده است و با اشاره ضمنی به تقویم انتخابات - ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ است - وعده داد که به دنبال محاکمه سریع باشد.

به‌رغم این شواهد مستدل، ترامپ و متحدانش به تلاش خود برای نشان دادن این پیگرد قانونی با انگیزه سیاسی و غیرقابل توجیه ادامه داده‌اند و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پشت سر او جمع شدند و استدلال کردند که جو بایدن وزارت دادگستری را علیه رقیب بالقوه خود در سال۲۰۲۴ مسلح کرده است. با این وجود بایدن به سکوت حساب‌شده خود درباره پیگرد قانونی پایبند است و بهترین کار را سکوت می‌داند؛ چراکه قصد ندارد تا لوله‌های تفنگ جمهوری‌خواهان را با گفته‌هایش مسلح کند.

هم پیامدهای حقوقی و هم سیاسیِ اولین محاکمه یک رئیس‌جمهور سابق می‌تواند عمیق باشد و اگر مجرم شناخته شود، ممکن است با سال‌ها زندان فدرال روبه‌رو شود. ترامپ به ۳۷فقره جرم متهم شده که هفت مورد نقض قوانین فدرال است. در این کیفرخواست، رئیس‌جمهور سابق به ۳۱ فقره نگهداری عمدی اطلاعات دفاع ملی تحت قانون جاسوسی و یک فقره اظهارات نادرست ناشی از تعامل با بازرسان فدرال متهم شده است.

گلوله غیب بر تن ترامپ

ترامپ یک پرونده دیگر دارد که کمتر کسی به آن تاکنون پرداخته است و عمدتا روی پرونده مخفی کردن اسناد متمرکز شده‌اند. درحالی‌که ترامپ یک پرونده کلاهبرداری هم دارد که توسط منطقه قضایی جورجیا دنبال می‌شود. به گزارش هیل و به نقل از واشنگتن‌پست، فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتونِ جورجیا، در حال بررسی کیفرخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌دلیل نقض قانون «قوانین مربوط به اخاذی و کلاهبرداری» یا موسوم به «ریکو» است. این موضوعی بوده که کمتر مورد بحث قرار گرفته است. درحالی‌که پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده بازرس ویژه جک اسمیت علیه ترامپ ادامه دارد، این احتمال وجود دارد که اسمیت در دیگر تحقیقات خود هم درباره کلاه‌برداری و هم پرونده ششم ژانویه علیه ترامپ اعلام جرم کند.

در ماه آوریل، نیویورک‌تایمز گزارش داد که اسمیت در حال تحقیق روی این موضوع است که آیا ترامپ در انتخابات سال۲۰۲۰، از طرفداران خود صدها میلیون دلار به شیوه غیرقانونی پول جمع کرده است یا نه؟ شواهد قوی حاکی از آن است که ترامپ می‌دانست که پیش‌فرض جمع‌آوری کمک مالی - که او در انتخابات پیروز شده است - نادرست است. دو شرکت تحقیقاتی مستقل که پس از انتخابات توسط کمپین انتخاباتی او به‌کار گرفته شده بودند به ترامپ گفتند که تقلب در آرا بی‌اهمیت است. علاوه بر این، کمیته ۶ژانویه سال گذشته شواهدی ارائه کرد که نشان می‌دهد بیشتر پول جمع‌آوری‌شده با هدف تبلیغات -برای معکوس کردن نتیجه انتخابات- استفاده نشده است. برای مثال برخی از آنها ظاهرا به هتل‌های ترامپ سرازیر شده‌اند. اما یک سوال پیش می‌آید.

درحالی‌که جمع‌آوری کمک‌ها از طریق روش‌های متقلبانه جرم سنگینی است، اما چرا با گذشت زمان کمتر مورد توجه بازرس ویژه قرار گرفته است. یک پاسخ این است که اسمیت ممکن است به دنبال اتهام نقض قانون موسوم به ریکو از سوی ترامپ باشد که حداکثر ۲۰سال زندان دارد. این قانون، دریافت پول از طریق «الگوی فعالیت‌های کلاهبردارانه» را جرمی سنگین می‌داند. واشنگتن‌پست در گزارش خود می‌گوید که ترامپ و دستیارانش در تلاش برای جمع‌آوری پول، شواهد را عمدا نادیده گرفته‌اند. در قانون موسوم به ریکو، کلاهبرداری طیف وسیعی را شامل می‌شود که از جمع‌آوری پول از طریق فریب دیگران تا کلاه‌برداری سیستمی می‌شود که هر دوی اینها شامل حال ترامپ و تیم او می‌شود. این پرونده ممکن است همان تیر غیبی باشد که ترامپ انتظار آن را نداشته است.

پرونده ریکوی ترامپ می‌تواند دست برتر را به دادستان‌ها بدهد و این غول جمهوری‌خواهان را زمین‌گیر کند. به نظر می‌رسد دادستان‌ها برای زمین زدن ترامپ از هر سو تیر به سوی او پرتاب می‌کنند تا مانع حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. همچنین تلاش ترامپ برای ممانعت از انتقال مسالمت‌آمیز می‌تواند تیر دیگری بر تن ترامپ باشد. البته به جز اتهامات مربوط به ریکو، برای اتهامات مربوط به توطئه‌های فتنه‌انگیز مربوط به ششم ژانویه با ۲۰سال حبس روبه‌رو شود. قوانین آمریکا درباره مجرم بودن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری صراحت ندارد و نگفته است که ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند یا نه؟

سه سناریوی احتمالی

سناریوی اول: در صورتی که ترامپ محکوم به زندان شود- احتمالی که به گفته ناظران بعید است- ترامپ منعی برای حضور در انتخابات ندارد. ترامپ می‌تواند از زندان نامزد شود و درصورت پیروزی می‌تواند خودش را عفو کند. برخی می‌گویند با توجه به اینکه زندان انداختن ترامپ ممکن است در آستانه انتخابات به ضرر دموکرات‌ها تمام شود، ممکن است از این گزینه استفاده نشود. سناریوی دوم: در قوانین آمریکا ممکن است در صورت همکاری تخفیفاتی را برای متهمان در نظر بگیرند. ممکن است دادگستری آمریکا به‌دنبال این موضوع باشد که در صورت کناره‌گیری ترامپ، در مجازات او تخفیف در نظر بگیرد. این گزینه مطلوب دموکرات‌ها است که در نهایت ممکن است طرفداران ترامپ را هم تحریک نکند. اما با توجه به شخصیت جنجالی ترامپ و صراحت او برای حضور در انتخابات ممکن است این سناریو فقط در حد یک آرزو برای دموکرات‌ها باقی بماند.

 سناریوی سوم: عفو بایدن نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های مطلوب دموکرات‌ها باشد. در این سناریو، ترامپ محکوم به زندان می‌شود و بایدن با ترامپ توافق می‌کند در صورت عدم نامزدی در انتخابات او را مورد عفو قرار می‌دهد. این‌گونه در انتخابات نیز دست برتر به دموکرات‌ها داده می‌شود. پیش‌تر از این قانون فورد، معاون نیکسون در پرونده واترگیت استفاده کرده بود. فورد پس از استعفای نیکسون، از قدرت قانونی خود استفاده کرد و نیکسون را بخشید. این نوع معاملات در آمریکا مرسوم است. با این حال شخصیت ترامپ نشان می‌دهد که او فردی نیست که در یک درام عاشقانه بازی کند. او احتمالا انتخابات سال۲۰۲۴ را به یک فیلم تیریلری و هیجان‌انگیز دیگر تبدیل خواهد کرد.