در این نبرد که در ماه مارس در نزدیکی شهر باخموت اوکراین رخ داد، یک سرباز که برای اوکراین می‌جنگید کشته و ۹نفر زخمی شدند. در گزارش این نبرد آمده است که نیروهای روسی «سطح بالایی از مهارت و تجهیزات» را نشان دادند. این کمین، بخشی از یک عملیات صبورانه و منظم بود که برخلاف تاکتیک‌های بی‌نظم روسیه بود که بخش عمده‌ای از سال اول جنگ را به خود اختصاص داده بود. این یک تغییر تاکتیک با هزینه بالا بود که نشان می‌دهد ارتش روسیه از اشتباهات خود درس گرفته و با تاکتیک‌های جنگی اوکراینی‌ها سازگار شده است. این در حالی است که روس‌ها در ابتدا نیروهای اوکراینی را به‌شدت دست‌کم گرفته بودند.

روسیه در اوایل جنگ با قدرت آتش محض به پیروزی رسیده بود. مصاحبه با ۱۷سرباز اوکراینی، یک اسیر جنگی روسی، افسران، جنگجویان خارجی و مقامات غربی و همچنین بررسی اسناد و فیلم‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، دستاوردهای کرملین، به‌ویژه در باخموت، تا حدی به‌دلیل تغییر تاکتیک بوده است. برای مثال، ستون‌های زرهی روسیه دیگر به سمت مناطقی نمی‌روند که می‌توانند به سرعت آسیب ببینند یا نابود شوند. سربازان اغلب از پهپادها و حملات کاوشگر استفاده می‌کنند تا قبل از حمله، سنگرهای اوکراینی را پیدا کنند. گروه مزدور واگنر توانایی پیشی گرفتن از مدافعان اوکراینی را با ترکیبی از تاکتیک‌های بهبودیافته نشان داده است. همزمان با آغاز عملیات متقابل مورد انتظار، اوکراین هم به خوبی مسلح شده است و با فناوری ارتباطات پیشرفته و تسلیحات آمریکایی و اروپایی پشتیبانی می‌شود؛ اما نیروهای مسکو دفاع، هماهنگی توپخانه و پشتیبانی هوایی خود را بهبود بخشیده‌اند و کارزاری را راه‌اندازی کرده‌اند که می‌تواند بسیار متفاوت از روزهای اولیه جنگ به نظر برسد.

مقامات غربی می‌گویند که این پیشرفت‌ها به احتمال زیاد روسیه را به حریف سرسخت‌تری تبدیل می‌کند؛ به‌خصوص که این کشور به‌صورت تدافعی می‌جنگد و به خوبی نقاط قوت خود را در میدان نبرد به‌کار می‌گیرد. این چرخش دفاعی با طرح اولیه روسیه برای تهاجم تمام‌عیار و شکست اوکراین، فاصله زیادی دارد. این تاکتیک نشان می‌دهد که روسیه قصد دارد که مناطق تصرف‌شده را نگه دارد و فعلا سودای پیشروی بیشتر را ندارد. مطمئنا، در طول یک خط مقدم تقریبا ۶۰۰مایلی، توانایی‌های نظامی روسیه در شکلی نامساعد باقی خواهد ماند. زندانیانی که در میدان نبرد به‌کار گرفته شده‌اند، به‌رغم فقدان آموزش، در نبرد باخموت به‌طور قابل توجهی ظاهر شده‌اند.

اتکای فزاینده کرملین به پهپادهای «کامیکازه» یا بمب‌های پرتابی، به همان اندازه که یک تغییر استراتژیک نوآورانه را نشان می‌دهد، کمبود مهمات را نشان می‌دهد. گراف، یکی از فرماندهان واحد هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی می‌گوید: «آنها در تلاش هستند تا پست‌های فرماندهی روس‌ها و تیپ‌ها را پیدا و آنها را در بُرد‌های طولانی منهدم کنند تا ارتباط بین واحدها را تا حد امکان مختل کنند.»

 نیروی هوایی روسیه که عمدتا از زمان تهاجم خنثی ظاهر شده است، تاکتیک‌ها و مهمات خود را از جمله «بمب‌های سُرخور» را با شرایط فعلی مطابقت داده است. مقامات آمریکایی اذعان دارند که تاکتیک‌های روسیه بهبود یافته است؛ اما این مقامات بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی میدان نبرد معتقدند که موفقیت در باخموت عمدتا به‌دلیل تاکتیک واگنر بوده است که زندانیان روسی را بدون توجه به ارزش جانشان، در خط مقدم قرار داده و بی‌پروا حمله کرده است. اما سربازان روی زمین شاهد اتفاق دیگری بودند.

 سربازانی که برای اوکراین در باخموت می‌جنگند، نبردی را توصیف کردند که بسیار متفاوت از شروع آن پایان یافت. سربازان اوکراینی می‌گویند که زندانیان آن‌چنان در آنجا به‌کار گرفته نشدند. در عوض، آنها گفتند، جنگنده‌های حرفه‌ای واگنر آتش زمینی و توپخانه‌ای را به خوبی روی مواضع اوکراینی‌ها به‌کار گرفتند و سپس با تیم‌های کوچک، با سرعت بالایی سنگرهای آنها را دور می‌زدند. برای مثال، زمانی که قلمرو اوکراینی‌ها به چند بلوک نهایی کاهش یافت، نیروهای روسی یک ساختمان تحت کنترل اوکراین را با توپخانه به زیر آتش گرفتند. لحظاتی پس از عقب‌نشینی، نیروهای روسی داخل شدند. یکی از سربازان لژیون خارجی گفت: «اوکراینی‌ها نمی‌توانستند ادامه دهند. برای مقابله با استراتژی روسیه، نیروهای اوکراینی ساختمان‌ها را برای انفجار سیم‌کشی کرده بودند و در حین عقب‌نشینی آنها را منفجر می‌کردند.»

در گزارش ماموریت ماه مارس که با تایمز به اشتراک گذاشته شد به این نوع نبرد اشاره شده بود. در این گزارش آمده بود: «فرض می‌شود که اینها از گروه واگنر هستند. شواهد نشان می‌دهد که آنها بسیار خوب آموزش دیده‌اند.» در ادامه گزارش با توصیف «مجهزترین سربازان روسی» از عبارت «آتش و مانور موثر» استفاده شده است. با این حال در گزارش مقامات آمریکایی آمده است: درحالی‌که روس‌ها تاکتیک خود را با شرایط فعلی تغییر داده‌اند، اما چیزی به کارآیی سربازان روس اضافه نشده است. اکثر سربازان با تجربه روسیه در اوایل جنگ جان باختند. کسانی که امروز می‌جنگند، از جمله نیروهایی که اخیرا بسیج شده‌اند، کمتر آموزش دیده‌اند و برای انجام عملیات تهاجمی و هماهنگ کردن حرکات واحدهای نظامی بزرگ بیش از حد تقلا می‌کنند.

تانک‌های روسی که در طول سال۲۰۲۲ متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند، اکنون اغلب از خط مقدم عقب نشسته‌اند تا از آنها به‌عنوان نوعی توپخانه استفاده شود. گراف می‌گوید: «آنها در حال حاضر تانک کافی ندارند. همچنین آنها توپخانه کافی برای ایجاد رگبار آتش ندارند.» تغییر تاکتیک‌های روسیه را می‌توان هم از نظارت هواپیماهای بدون سرنشین و هم از حمله به عمق سنگرهای اوکراینی‌ها مشاهده کرد. در نزدیکی شهر سواتوو در شرق روسیه، روسلان زوباریف، یک سرباز اوکراینی می‌گوید: روس‌ها با درس گرفتن از شکست‌های ماه فوریه، با اتخاذ تاکتیک‌های جدید، سنگرهای اوکراینی‌ها را هدف قرار می‌دهند و عمدتا استفاده از آتش‌بارهای از راه دور است.