به گزارش المانتیور، این حمایت در بحبوحه تلاش زلنسکی در سفر اروپایی برای پذیرش کشورش در ناتو پس از پایان جنگ صورت می‌گیرد. زلنسکی که اوایل روز جمعه در جمهوری چک بود، گفت که صدور دعوت‌نامه برای پیوستن کشورش به ناتو در جریان نشست آتی این ائتلاف در ویلنیوس، لیتوانی در ۱۱ تا ۱۲ژوئیه «ایده‌آل» خواهد بود. اما در میان نگرانی‌های آمریکا و اروپا از رویارویی با روسیه مجهز به سلاح هسته‌ای، چنین سناریویی هنوز بعید به نظر می‌رسد. زلنسکی که برای اولین‌بار از زمان آغاز جنگ در فوریه سال گذشته به ترکیه سفر کرد، مورد استقبال مقامات ارشد ترکیه و همچنین هالوک بایراک‌دار، مدیر عامل شرکت بایکار که پهپادهای مسلح بایراک‌دار را تولید می‌کند، مورد استقبال قرار گرفت. او بعدا در یک کاخ تاریخی استانبول با اردوغان دیدار کرد.

دیدار اردوغان و زلنسکی بیش از دو ساعت‌ونیم به طول انجامید. رئیس‌جمهوری اوکراین با تشکر از اردوغان برای حمایت کشورش از اوکراین گفت: دو رهبر درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله مبادله احتمالی زندانیان با روسیه، امنیت مسیرهای دریای سیاه و تمدید قرارداد صادرات غلات از طریق دریای سیاه گفت‌وگو کردند. زلنسکی گفت که با درخواست راه‌حل‌های جایگزین در دریای سیاه برای حمل غلات اوکراینی و سایر محصولات، سرنوشت قرارداد غلات «نباید به روحیه ولادیمیر پوتین» رهبر روسیه وابسته باشد. قرارداد فعلی ۱۰روز دیگر منقضی می‌شود. روسیه و اوکراین قراردادهای جداگانه‌ای با ترکیه و سازمان ملل امضا کردند تا غلات و سایر محصولات آنها از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی برسد. با این حال، مسکو برای تمدید قرارداد به این دلیل که موانع پیش روی صادرات روسیه همچنان حل‌نشده باقی مانده‌اند، بی‌میل نشان داده است.

بازگشت به خانه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از سفر به ترکیه به همراه پنج فرمانده پادگان سابق اوکراین در ماریوپول به کشورش بازگشت؛ اقدامی که روسیه گفته است ناقض شرایط قرارداد مبادله زندانیان است که سال گذشته طراحی شده بود. به گزارش الجزیره، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه گفت که آنکارا بر اساس توافق مبادله‌ای قول داده است که این افراد را در ترکیه نگه دارد و از عدم اطلاع مسکو از این اقدام گلایه کرد. این پنج فرمانده که به‌عنوان قهرمان در اوکراین نقش آفرینی کردند، سال گذشته دفاع از بندر جنوبی ماریوپول، بزرگ‌ترین شهری را که روسیه در حمله‌اش به تصرف خود درآورده است، رهبری کردند. هزاران غیرنظامی در داخل ماریوپل زمانی که نیروهای روسی شهر را در طی یک محاصره سه ماهه ویران کردند، کشته شدند.

زلنسکی روز شنبه ویدئویی یک دقیقه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد خود و سایر مقامات قبل از سوار شدن به هواپیمای چک با یکدیگر دست می‌دهند و فرماندهان خندان را آغوش می‌گیرند. زلنسکی که روز جمعه برای گفت‌وگو در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد، گفت: «ما از ترکیه به خانه برمی‌گردیم و قهرمانان خود را به خانه می‌آوریم.» سربازان اوکراینی دنیس پروکوپنکو، سواتوسلاو پالامار، سرهی ولینسکی، اوله خومنکو، دنیس شلها افرادی بودند که با هواپیما به خانه بازگشتند. او در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت: «بالاخره در کنار اقوامشان خواهند بود.» کی‌یف سرانجام در ماه مه سال گذشته به مدافعان اوکراینی که هفته‌ها در تونل‌ها و سنگرها در زیر کارخانه فولاد سنگر گرفته بودند، دستور تسلیم را صادر کرد.

روسیه تعدادی از آنها را در سپتامبر سال گذشته در یک مبادله اسیران با میانجی‌گری آنکارا با شرایطی که فرماندهان را ملزم می کرد تا پایان جنگ در ترکیه بمانند، آزاد کرد. به برادرانمان تبریک می‌گویم!»  کرملین اما اوکراین و ترکیه را به نقض توافقات با آزادی فرماندهان متهم کرد. پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «بازگشت رهبران آزوویت‌ها از ترکیه به اوکراین چیزی جز نقض مستقیم مفاد قراردادهای موجود نیست. علاوه بر این، در این مورد، شرایط هم از سوی طرف اوکراینی و هم از طرف ترکیه نقض شد.»