انتقاد شدید جامعه جهانی از اسرائیل

بان‌کی‌مون (چپ)، محمود عباس (راست)

آمریکا اقدام اسرائیل را غیر‌سازنده توصیف کرد

فرانسه و بریتانیا سفرای اسرائیل را فرا خواندند گروه بین‌الملل- بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که شهرک‌سازی بیشتر اسرائیل در مناطق اشغالی در حوالی شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری می‌تواند «ضربه‌ای مهلک» به روند مذاکرات صلح در منطقه وارد کند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، دبیر‌کل سازمان ملل گفت که (با این طرح اسرائیل) فلسطینیان ساکن شرق بیت‌المقدس احتمالا به طور کامل از بقیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری جدا می‌افتند.

کمتر از یک روز بعد از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد جایگاه فلسطین را از یک «ناظر دائم» به یک «کشور ناظر غیرعضو» ارتقا داد، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سه هزار واحد مسکونی جدید در این منطقه احداث می‌کند.

این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی گفته است که عملیات ساخت‌وساز و احداث این واحدها را دنبال خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «ناامیدی و نگرانی عمیق» خود را نسبت به برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای احداث واحدهای مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری ابراز کرد.

او گفت که اجرای چنین طرحی «به منزله وارد کردن ضربه‌ای مهلک به آخرین فرصت‌های احتمالی برای توافق بر سر ایجاد دو کشور مستقل است.»

مقامات آمریکا هم پیش از این هشدار داده بودند که این طرح جدید اسرائیل می‌تواند از سرگیری مذاکرات صلح را دشوارتر کند.

به نوشته هاآرتص، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز که روز پنج‌شنبه در همایش «حییم سابان» در مرکز مطالعات «بروکینگز» واشنگتن با شمار کثیری از مقامات دولت و اپوزیسیون اسرائیل ملاقات کرد و به آنها گفت: «دولت اوباما همانند همه دولت‌های دیگر آمریکا، به طور روشن به اسرائیل گفته است که این خانه‌سازی‌ها به مذاکرات صلح لطمه می‌زند.»

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز روز جمعه گفت: «این گام‌های اسرائیل مشکلات از سرگیری گفت و گوها را بیشتر می‌کند و مانع از تحقق راهکار وجود دو کشور می‌شود.»

ویلیام هیگ وزیرخارجه بریتانیا نیز روز شنبه گفت از دولت اسرائیل می‌خواهد که تصمیم خود را لغو کند.

همچنین در واکنش به طرح جدید اسرائیل برای احداث شهرک‌های جدید در اراضی فلسطینی، وزارت خارجه فرانسه و بریتانیا سفیران این رژیم در پاریس و لندن را فرا خواندند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) سفیر رژیم صهیونیستی را به مقر وزارت خارجه فرا خواند. پایگاه اینترنتی لبنان فایلز اعلام کرد که انگلیس نیز در اقدامی مشابه سفیر رژیم صهیونیستی را به وزارت خارجه فرا خوانده است.

این اقدام انگلیس و فرانسه در واکنش به طرح جدید مقامات رژیم صهیونیستی برای احداث سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی انجام شد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز خواهان توقف شهرک‌سازی اسرائیل و بازگشت دو طرف بر سر میز مذاکره شده‌است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو در نشست اخیر هیات دولت اسرائیل از واکنش‌های بین‌المللی به شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرد.

او گفت: «ما ساخت‌وساز در بیت‌المقدس را ادامه خواهیم داد و همین‌طور در همه مناطقی که در نقشه مربوط به منافع استراتژیک اسرائیل قرار دارند.»

فلسطینی‌ها می‌گویند که طرح جدید صهیونیست‌ها باعث خواهد شد مناطق فلسطینی‌نشین دو پاره شود که برای تشکیل احتمالی یک کشور یکپارچه فلسطین در آینده، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

از سوی دیگر ایهود باراک وزیردفاع رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته در تل آویو گفت که با دنیای سیاست وداع می‌کند و پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل در پی انتخابات دو ماه دیگر این رژیم نیز حاضر به ترک مقام خود است، گفته است که نتانیاهو به دلیل کسب آرای بیشتری از راستگرایان و ائتلاف لیکود با حزب راستگرای «اسرائیل بیتینو» (اسرائیل خانه ما) تصمیم به خانه‌سازی‌های جدید گرفته است.

ایهود باراک این سخنان را در شرایطی بیان داشت که روزهای پنج‌شنبه و جمعه در واشنگتن با لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد. به گفته باراک، «چنین تصمیمی در دوره‌ای که اسرائیل با انتخابات روبه‌رو است، قابل پیش‌بینی بود». روزنامه هاآرتص که روز یکشنبه، دوازدهم آذر، سخنان باراک را منتشر کرده است، افزود که او تلاش کرده‌بود که در ملاقات با بلندپایگان آمریکایی از اهمیت تصمیم کابینه نتانیاهو بکاهد.

هاآرتص به نقل از ایهود باراک افزود که او در ملاقات با پانه‌تا گفته‌است: «در نشست کابینه اسرائیل پیشنهادهای بسیار تندتری از سوی وزیران اسرائیلی مطرح شد که رد شدند».

به نوشته هاآرتص، باراک این را نیز به مقامات آمریکایی گفت که تصمیم خانه‌سازی‌ها چندان تازه هم نیست و «تکرار بخشی از تصمیمات گذشته است و خود او ماه پیش مجوز صدها خانه از همین مجموعه را صادر کرده بود و لذا، اعلام پر سر و صدای آن، برای راضی کردن افراطیون ساکنین یهودی‌نشین‌های آریئل، افرات و معله ادومیم بوده است».

رژیم صهیونیستی مدعی است که اقدام یکجانبه محمود عباس در مراجعه به سازمان ملل، زیر پا نهادن تعهدات مندرج در پیمان صلح اسلو میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است؛ بر اساس پیمان اسلو بود که تشکیلات خودگردان فلسطینی در سپتامبر ۱۹۹۳ برپا شد.

این در شرایطی است که محمود عباس پس از دیدار با عبدالله دوم، پادشاه اردن در امان تاکید کرد که فلسطین آینده خود را بر اساس معاهده اسلو بنا می‌کند. رییس تشکیلات خود‌گردان فلسطینی همچنین تاکید کرد که علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی کیفری بین‌المللی شکایت نخواهد کرد.

عباس پس از کسب دستاورد تاریخی در سازمان ملل در روز پنج‌شنبه، ظهر یکشنبه از راه اردن به کرانه باختری بازگشت.

او پس از این موفقیت، در جمع خبرنگاران فلسطینی در نیویورک تاکید کرد که تصمیم سازمان ملل به مفهوم شناسایی فلسطین به عنوان «کشور تحت اشغال است» اما افزود که فلسطینی‌ها حاضر به ازسرگیری مذاکرات سیاسی با اسرائیل هستند.

۴۱ کشور به مبدل شدن جایگاه فلسطینی‌ها به سطح «دولت ناظر غیر عضو» رای ممتنع داده و تنها ۹ کشور با آن مخالفت کرده بودند؛ اسرائیل، آمریکا، کانادا، جمهوری چک، پاناما و ۴ جزیره کوچک این مخالفان را تشکیل می‌دادند.

اسرائیل خانه سازی‌های جدید را برای منطقه موسوم به E-۱ در نظر گرفته است. اگر این امر عملی شود بخش شمالی کرانه باختری را از جنوب آن جدا خواهد کرد و یک مانع بزرگ تر از گذشته در راه استقلال کشور فلسطین بوجود خواهد آورد.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو در نشست روز یکشنبه دولت خود گفت: «به خانه‌سازی در اورشلیم (بیت‌ا‌‌لمقدس) ادامه می‌دهیم؛ دولت فلسطینی بدون توافق با ما برپا نخواهد شد».

یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، نیز روز یکشنبه اعلام کرد پولی را که از مالیات فلسطینی‌ها می‌گیرد، به آنها منتقل نخواهد کرد تا آنها را «مجازات» کند، و افزود: «پول‌ها را به جای هزینه‌ای که فلسطینی‌ها باید به خاطر برق به شرکت برق اسرائیل بپردازند، ضبط می‌کنم».