گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر اسپانیا اذعان کرد به‌رغم تدابیر ریاضت اقتصادی، مادرید برای دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص کاهش کسری بودجه کار بسیار سختی پیش‌رو دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اظهارات ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، در شرایطی ایراد شد که هزاران تن از معلولین اسپانیایی در شهر مادرید اعتراضاتی پر سر و صدا علیه کاهش مزایای درمانی خود داشتند. ماریانو راخوی در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی تاکید کرد: «این بسیار پیچیده است که در شرایط رکود تا سقف ۶‌/‌۲ درصد کسری بودجه را کاهش دهیم؛ در حالی که مشکلات بسیاری با هزینه‌های بالای تامین مالی و درآمد داریم.»

او افزود: «از اسپانیا خواسته شده است تا کار بسیار سختی انجام دهد و در عرض تنها یک سال کسری بودجه خود را از ۹/۸ درصد به ۳/۶ درصد برساند. هدف ما این است که کارها را به خوبی انجام دهیم؛ خواهیم دید که در پایان سال چه اتفاقی رخ خواهد داد.» ماریانو راخوی در شرایطی این اظهارات را ایراد کرد که همواره وعده داده بود سقف تعیین شده برای کاهش کسری بودجه از سوی اتحادیه اروپا را رعایت خواهد کرد. اسپانیا به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ حوزه یورو دست به اجرای یک برنامه ریاضت اقتصادی گسترده زده است و قصد دارد بین سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ با اقداماتی نظیر افزایش مالیات و کاهش بودجه ۱۵۰ میلیارد یورو پس‌انداز کند. انجام این ماموریت برای اسپانیا به دلیل آنکه در پایان سال ۲۰۱۲ دچار رکود اقتصادی شد، دشوارتر شده است.

در جدیدترین دور از تظاهرات علیه ریاضت اقتصادی در اسپانیا هزاران تن از معلولان و خانواده‌های آنها در شهر مادرید علیه کاهش بودجه‌های بهداشت و درمان که منجر به کاهش مزایای آنها شده است، تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان در جریان این اعتراضات به سوت زدن و کوبیدن بر طبل پرداختند و پرچم‌های سفیدی را که نماد تقاضا برای کمک است به دست گرفتند. تظاهرات‌کنندگان شامل معلولان ویلچرنشین و نابینا و همین‌طور قهرمانان پاراالمپیک اسپانیا بودند .بیش از چهار میلیون تن از جمعیت ۴۷ میلیون نفری اسپانیا را معلولان تشکیل می‌دهند.