اما روز جمعه، پس از اینکه گارلند، وایس را به سمت مشاور ویژه منصوب کرد، جمهوری‌خواهان کنگره واکنش غیرمنتظره‌ای نشان دادند و این انتصاب آنها را خشمگین کرد. جمهوری‌خواهان در کمیته قضایی مجلس نمایندگان در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس (X) که قبلا به نام توییتر شناخته می‌شد، نوشتند: «نمی‌توان به دیوید وایس اعتماد کرد و این فقط یک راه جدید برای پاک کردن فساد خانواده بایدن است.»  این واکنش یک تحول سیاسی قابل توجه بود که هم نشان می‌دهد که وایس، یک جمهوری‌خواه، در دام محافل محافظه‌کار قرار گرفته است و هم اینکه هر اقدام وزارت دادگستری با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه می‌شود.

جیسون اسمیت، نماینده جمهوری‌خواه ایالت میسوری و رئیس کمیسیون راه، یکی از سه کمیته کنگره که به امور مالی خانواده بایدن می‌پردازد، گفت: «واقعیت این است که این انتصاب برای منحرف و کُند کردن تحقیقات ما است.» اما در مصاحبه‌ها، به دور از حضور در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون، واکنش بسیاری از جمهوری‌خواهان به انتصاب وایس بسیار ظریف‌تر بود. به‌طور خصوصی، برخی جمهوری‌خواهان این تحول را به‌عنوان یک پیروزی تلقی کردند. این حزب سال‌ها تلاش کرده بود تا پرونده هانتر بایدن را به رسوایی تبدیل کند؛ چراکه پیش‌تر دموکرات‌ها دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده را با دو محاکمه استیضاح و دو بازپرس ویژه مواجه کرده بودند. پرونده هانتر بایدن می‌تواند تبدیل به یک نقطه‌عطف انتقام جمهوری‌خواهان از ساکن دموکراتِ کاخ سفید باشد. این در حالی است که ترامپ هم‌اینک با تحقیقات متعدد و سه کیفرخواست در مجموع ۷۸ =مورد اتهام کیفری روبه‌رو است.

این کیفرخواست‌ها شامل توطئه برای کلاهبرداری در ایالات متحده و حفظ عمدی اطلاعات دفاع ملی پس از ترک پست او می‌شود. در مقابل، هانتر بایدن تاکنون به دو جرم کیفری ناشی از عدم پرداخت مالیات بر بیش از ۵/ ۱میلیون دلار درآمد مربوط به معاملات تجاری خود در خارج از کشور و یک مورد جرم کیفری به داشتن غیرقانونی اسلحه در هنگام مصرف مواد مخدر متهم شده است. هانتر بایدن، یک وکیل تحصیل‌کرده در دانشگاه ییل بود که پس از ترک شغل خود به‌عنوان لابی‌گر، درحالی‌که پدرش بیش از یک دهه پیش معاون رئیس‌جمهور بود، وارد یکسری روابط تجاری بین المللی شد و اغلب با شرکت‌هایی که به دنبال نفوذ و دسترسی به داخل ایالات متحده بودند، ارتباط برقرار کرد. هانتر بایدن حتی زمانی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرد، دستمزد هنگفتی دریافت می‌کرد و به همین دلیل جمهوری‌خواهان او و خانواده‌اش را به فساد متهم می‌کنند.

اما آنها برای ادعای خود مدرکی ارائه نکرده‌اند که نشان دهد بخشی از پول‌های خارج از کشور به حساب جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده رفته یا اینکه رئیس‌جمهور بر سیاست ایالات متحده برای سود بردن شرکای تجاری پسرش تاثیر گذاشته است. حتی زمانی که آنها به وایس اعتراض کردند، برخی از جمهوری‌خواهان گفتند که این انتصاب به نظر می‌رسد تصدیق این باشد که ادعاهایی که آنها مطرح کرده‌اند، مستحق تحقیقات جدی است. جمهوری‌خواهان وعده داده‌اند که با داغ شدن انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴، اعمال ناشایست هانتر بایدن را در اخبار -و در دادگاه- برای مدت طولانی‌تری از آنچه دموکرات‌ها می‌خواهند، نگه خواهند داشت. آنها تضمین کردند که در ذهن برخی از رای‌دهندگان، نام ترامپ و بایدن هر دو با رسوایی مرتبط باشد، حتی اگر جمهوری‌خواهان هیچ تخلفی از سوی رئیس‌جمهور فعلی را ثابت نکرده باشند. جیسون میلر، یکی از مشاوران ارشد ترامپ در مصاحبه با نیوزمکس، ظاهرا هر دو احساس را منعکس و حملات آینده را پیش‌بینی می‌کند.

میلر گفت که انتصاب وایس بوی تعفن می‌دهد و دادستان را متهم کرد که سال‌ها او را در آب‌نمک خوابانده است. اما او افزود: «من می‌خواهم مطمئن شوم که برادران جمهوری‌خواه من، جایزه بزرگ اینجا را از دست نخواهند داد.» او انتصاب یک بازرس ویژه را به‌عنوان «اعتراف مستقیم به اینکه هانتر بایدن کار اشتباهی انجام داده» توصیف و یادآوری کرد که جو بایدن در مناظره سال۲۰۲۰ با ترامپ گفته بود که او هیچ کار اشتباهی انجام نداده است. از زمانی که وایس در ماه ژوئن یک توافق‌نامه پیشنهادی با بایدن را اعلام کرد -توافقی که به او اجازه می‌داد از زندان رفتن برای اتهامات مالیاتی و اسلحه پرهیز کند؛ هرچند توافق از هم فروپاشید- جمهوری‌خواهان کنگره به‌شدت از دولت انتقاد کردند و قوه قضائیه را متهم به سازش کردند.

جمهوری‌خواهان وزارت دادگستری را به نرمش با پسر رئیس‌جمهور متهم کردند و گفتند که تحقیقات درخصوص معاملات پسر رئیس‌جمهور در خارج هیچ ارتباطی با درگیری‌های سیاسی ندارد. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان همچنین دو مامور از اداره خدمات درآمد داخلی را معرفی کرده‌اند که روی پرونده وایس کار کرده و مدعی شده‌اند که مداخله سیاسی صورت گرفته است. یکی از ادعاهای مطرح‌شده توسط ماموران خدمات درآمد داخلی این بود که وایس به‌دنبال طرح اتهام علیه هانتر بایدن در واشنگتن و کالیفرنیا بوده است؛ اما توسط دادستان‌های این حوزه قضایی که از شراکت با او خودداری کردند، این درخواست رد شد. حکم انتصاب وایس به‌عنوان بازپرس ویژه به او این اختیار را می‌دهد که در هر حوزه قضایی اقامه اتهام کند.