در این بیانیه آمده است که نمایندگانی از حدود ۱۰۰کشور و هشت سازمان بین‌المللی برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌اند. خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «آنها جنبه‌های مختلف امنیت را در شرایط برقراری نظم جهانی چندقطبی، راه‌های احیای همکاری‌های سازنده بین‌المللی در مقابل ادعاهای تهاجمی نخبگان یورو-آتلانتیک برای تسلط بر جهان مورد بحث قرار خواهند داد.» وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که رهبران چین و روسیه ارتباطات راهبردی خود را به روش‌های مختلف درباره موضوعات مختلف حفظ کرده‌اند.

وانگ در یک نشست روزانه به خبرنگاران گفت: «دو طرف در سطح بالا درباره موضوعات گسترده از جمله همکاری دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر منظم داشته‌اند.» وی گفت: «دو کشور به پیشبرد مشارکت استراتژیک جامع چین و روسیه در دوره جدید ادامه خواهند داد.» این اشاره آشکار به بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای چینی وی، شی جین‌پینگ در پکن در سال گذشته درست قبل از حمله فوریه روسیه بود که در آن آنها «دوستی بدون محدودیت» را اعلام کردند. در همین حال، شی در ماه مارس از مسکو بازدید کرد و به رهبران غربی پیام داد که تلاش‌های آنها برای منزوی کردن مسکو به‌دلیل جنگ در اوکراین شکست خورده است.

حضور لی در کنفرانس بیشتر بر انگیزه چین و روسیه برای همسویی با سیاست‌های خارجی خود در تلاش برای تضعیف نظم جهانی لیبرال-دموکراتیک به رهبری غرب، به‌رغم هزینه‌های اقتصادی و اعتباری‌اش، تاکید می‌کند. به‌دنبال آن، وزیر دفاع چین از متحد نزدیک روسیه، بلاروس که قلمروش برای حمله به اوکراین در سال گذشته مورد استفاده روس‌ها قرار گرفت، دیدار خواهد کرد. این وزارتخانه گفت که لی در آنجا با رهبران دولتی و نظامی بلاروس دیدار و از تاسیسات نظامی بازدید خواهد کرد. چین مدعی است که در درگیری بی طرف است؛ اما ایالات متحده و متحدانش را به تحریک روسیه متهم کرده و روابط اقتصادی، دیپلماتیک و تجاری قوی با مسکو حفظ کرده است. چین به‌طور قابل اعتمادی از روسیه حمایت و با محکومیت‌های آمریکا در مجامع بین‌المللی مخالفت کرده است. با این حال چین می‌گوید به هیچ‌یک از طرفین جنگ تسلیحاتی نخواهد داد.

تقویت پیمان شانگهای

لی شانگفو، وزیر دفاع چین در یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو گفت: چین مانند گذشته مایل است کار امنیتی در سازمان همکاری شانگهای را تقویت کند و همکاری دفاعی را با کشور تازه‌وارد در سازمان همکاری شانگهای، ایران و بلاروس که در حال پیوستن به این سازمان است، به‌طور فعال تعمیق کند. در اوایل ژوئیه، ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد؛ درحالی‌که بلاروس یادداشت تفاهمی برای عضویت در این سازمان امضا کرد. شانگفو تاکید کرد: «چین همکاری‌های بین‌المللی را در زمینه‌های کنترل تسلیحات و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گسترش خواهد داد.» او گفت: «روابط روسیه و چین در حوزه نظامی علیه کشورهای ثالث نیست.»