اسرائیل برق را از نیروگاه خورشیدی جدید مستقر در اردن خریداری خواهد کرد و اردن آب شیرین‌شده را از سایت اسرائیلی که در امتداد سواحل مدیترانه قرار دارد، خریداری خواهد کرد. بر اساس این قرارداد، اسرائیل ۲۰۰میلیون مترمکعب آب به اردن کم‌آب صادر خواهد کرد. «سلطان احمد الجابر»، وزیر فناوری و صنعت امارات متحده عربی میزبان این نشست در ابوظبی بود که علاوه بر کاتز «صالح علی حامد الخرابشه» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن، «معاویه خالد رادیده» وزیر محیط زیست اردن و «محمد جمیل موسی النجار» وزیر آب و آبیاری اردن حضور داشتند. همچنین دیوید لیوینگستون، مشاور ارشد در دفتر نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور آب و هوا در این نشست حضور داشت. علاوه بر کاتز، اسرائیل همچنین مقامات ارشد دفتر نخست‌وزیر، وزارت انرژی، شرکت برق اسرائیل و سازمان آب اسرائیل را به این نشست فرستاد.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست توسط دفتر کاتز منتشر شد، آمده است: «طرفین درباره راه‌های مورد نظر برای پیشبرد مراحل نهایی طرح منطقه‌ای موسوم به «رونق» برای فروش سالانه ۲۰۰میلیون متر مکعب آب شیرین‌شده دریا به اردن و خرید برق سبز از مزرعه خورشیدی که امارات متحده عربی در اردن خواهد ساخت، تبادل نظر کردند.» این گفت‌وگوها در جهت آماده‌سازی برای امضای توافق‌نامه‌های الزام‌آور در کنفرانس سالانه آب و هوا «COP۲۸» که در پایان سال در دبی برگزار می‌شود، صورت گرفت.

پروژه شکوفایی آب در برابر انرژی پاک در سال۲۰۲۱ به‌عنوان محصول جانبی توافق‌نامه آبراهام برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، بحرین، امارات و سودان راه‌اندازی شد. همچنین هدف از این قرارداد کمک به روابط بهتر بین اسرائیل و اردن است. روابط دو طرف در دوران پیشین نتانیاهو سرد بود. این تفاهم‌نامه در زمان کابینه بنت امضا شد که ارتباط با اردنی‌ها را در اولویت قرار داد.

در واقع، اندکی پس از روی کار آمدن نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در امان با پادشاه اردن دیدار کرد و پیشنهاد داد میزان آبی که اسرائیل از رودخانه اردن به پادشاهی هاشمی می‌رساند، دوبرابر شود. با این حال، ملک عبدالله در نوامبر سال گذشته با نتانیاهو تماس گرفت تا پیروزی وی در انتخابات را به او تبریک بگوید. ژانویه گذشته، پادشاه اردن پس از سال‌ها تنش روابط بین دو رهبر، در یک دیدار نادر در امان میزبان نتانیاهو بود. همچنین، کاتز بر پروژه آب در برابر انرژی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده و از زمان تصدی، مسوولیت برای پیشبرد اجرای آن تلاش کرده است.

 کاتز که قرار است از ژانویه۲۰۲۴ برای مدت دو سال وزیر خارجه شود، اولین وزیر اسرائیلی است که از زمان روی کار آمدن کابینه نتانیاهو در دسامبر به امارات سفر می‌کند. نتانیاهو هنوز دعوت‌نامه‌ای برای سفر به امارات متحده عربی دریافت نکرده است. نتانیاهو و کابینه‌اش به دنبال توسعه ارتباط خود با سایر کشورها هستند. شبکه خبری المیادین گزارش می‌دهد که خبرها حاکی از تلاش‌های امارات و اسرائیل برای کشاندن تونس و موریتانی به سمت توافق‌های عادی‌سازی روابط با این رژیم است. براساس این گزارش‌ها، امارات نیز از این تلاش‌ها دست دارد. این مساله‌ای است که عبدالقادر بن‌قرینه، رئیس جنبش «سازندگی ملی» در الجزایر نسبت به آن هشدار داده است.