این فضاپیما برای مطالعه لایه‌های بیرونی خورشید، کروموسفر و تاج خورشید طراحی شده است تا فیزیک و دینامیک ستاره محلی ما را بهتر درک کند. نیکار شاجی، مدیر پروژه پس از پرتاب موفقیت‌آمیز این کاوشگر گفت: «من بسیار خوشحالم که «آدیتیا ال۱» به‌طور بی‌عیب و نقص به مدار مورد نظر فرستاده شد.» شاجی که این ماموریت را یک سرمایه برای «هلیوفیزیک کشور و برادری علمی جهانی» خواند، گفت که این فضاپیما اکنون سفر طولانی ۱۲۵روزه خود را شروع کرده است. جمعیت زیادی، از جمله کودکانی با لباس مدرسه، پرتاب موشک را در گرمای ظهر از گالری تماشای مرکز فضایی ساتیش داوان، مرکز پرتاب در ایالت جنوبی آندرا پرادش هند، تماشا کردند. بسیاری از آنها چترهای رنگارنگ برای محافظت در برابر آفتاب حمل می‌کردند.

ماه گذشته، هند با فضاپیمای چاندرایان۳ به چهارمین کشوری تبدیل شد که روی ماه فرود آمد و البته تبدیل به اولین کشوری شد که این کار را در منطقه قطبی جنوبی ماه انجام داد. این دومین تلاش این کشور برای فرود بر ماه بود. پیش‌تر آنها یک تلاش ناموفق در سال۲۰۱۹ داشتند و کاوشگر آنها سقوط کرد. دومین پرواز اما موفقیت‌آمیز بود و این درست چند روز پس از سقوط کاوشگر روسی بود که آن هم هدفش قطب جنوبی ماه بود. موفقیت‌های اخیر برنامه فضایی هند به موازات رشد این کشور به‌عنوان یک قدرت اقتصادی و ژئوپلیتیک است و مقامات از اقدامات اخیر هند، به‌عنوان جلوه‌ای از پیشرفت‌های قوی آنها در علم و فناوری یاد می‌کنند. آژانس تحقیقات فضایی هند، به نام ISRO، با بودجه‌ای بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای فضاپیمای دیگر، به اهداف خود دست یافته است. ماموریت خورشیدی هند جدیدترین هدف علمی این کشور در یک رشته اقدامات کاوشگرانه است.

برخی از اقدامات هند با همکاری ناسا صورت گرفته است و برخی هم به‌صورت انفرادی. همچنین این کشور با آژانس‌های فضایی چین، هند و اتحادیه اروپا نیز همکاری داشته است. «فضاپیمای آدیتیا ال۱» هفت محموله از جمله ابزار سنجش از دور را حمل می‌کند. پس از طی نزدیک به بیش از یک‌میلیون کیلومتر، سفینه در مداری هاله‌ای به نام نقطه لاگرانژ «ال‌۱» قرار می‌گیرد که نمای بی وقفه‌ای از خورشید و فعالیت‌های آن و اثرات آن بر آب و هوای فضا در زمان واقعی ارائه می‌دهد. با افزایش توجه و رقابت در فضا، درک آب و هوای فضا برای برنامه‌ریزی بهتر و حفاظت از ماهواره‌ها و فضاپیماها اهمیت پیدا می‌کند.

دانشمندان هندی امیدوارند داده‌های «آدیتیا ال‌۱» به دانش آشفتگی‌های احتمالی در آب و هوای فضا که به انرژی خورشید بازمی‌گردد، بیفزاید و به پیش‌بینی چنین اختلالاتی کمک کند. آناپورنی سوبرامانیام، مدیر موسسه اخترفیزیک هند، درباره محموله‌های موجود در فضاپیما می‌گوید: «اینها، به‌طور کلی، اطلاعات زیادی را نه تنها درباره خورشید، بلکه هلیوسفر نیز به شما می‌دهند.» تیم دکتر سوبرا مانیام، یکی از محموله‌های اصلی ارزیابی فضاپیما را طراحی کرده است که خطوط انتشار برخی عناصر از تاج خورشید- بیرونی‌ترین بخش جو خورشید- را تشخیص می‌دهد.