قیس فاکری، رئیس سازمان امدادرسانی هلال احمر بنغازی پیش از این وضعیت را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود؛ اما حالا به نظر می‌رسد که کلمه فاجعه نیز توصیف مناسبی از لیبی نباشد. توفان دانیل بخش‌هایی از چند شهر، از جمله بنغازی، البیضا، المرج و درنه را زیر آب برده است. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهند، مردم یا در حال فرارند یا روی سقف خودروهای خود منتظر کمک هستند. به گفته شورای محلی، وضعیت درنه «خارج از کنترل» است. دو سد این شهر نیز فروریخته‌اند. یکی از وزیران دولت که شرق را کنترل می‌کند، روز سه‌شنبه گفت که یک چهارم درنه نابود شد و تاکنون بیش از ۱۰۰۰جسد پیدا شده است. هشام شکیوات، وزیر هوانوردی و عضو کمیته اضطراری تصریح کرد: «از درنه برگشتم. بسیار فاجعه‌بار است. اجساد در همه جا شناورند - در دریا، در دره‌ها، زیر ساختمان‌ها.» او گفت: «من اغراق نمی‌کنم. واقعا ۲۵درصد از شهر ناپدید شده است.»

وی افزود: «تعداد اجساد پیداشده در درنا بیش از ۱۰۰۰نفر است؛ اما رقم نهایی بسیار بسیار بزرگ‌تر است.» گفته می‌شود که وضعیت شهر البیضا نیز فاجعه‌بار است، برق و اینترنت قطع شده‌اند. به گفته مقامات اورژانس، کار امداد و نجات با مشکل مواجه شده؛ زیرا بعضی از شهرها تا حد زیادی زیر آب رفته‌اند و تنها از طریق هلی‌کوپتر می‌توان به اهالی آنجا دسترسی پیدا کرد. به گزارش شاهدان عینی، ارتفاع آب در برخی مناطق ساحلی به سه متر رسیده است. در چند شهر وضعیت اضطراری اعلام شده و مقامات انتظامی رفت و آمد را ممنوع کرده‌اند. سازمان ملل گفت که در حال آماده‌سازی کمک‌های امدادی است. عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر لیبی گفته است، به همه مقامات دولتی دستور داده که فورا به خسارات و سیل در شهرهای شرقی رسیدگی کنند. با این حال ساعاتی بعد احمد المُسمری، سخنگوی نیروهای مسلح کشور مستقر در شرق در یک کنفرانس خبری گفت که تعداد کشته‌شدگان در درنه از ۲۰۰۰ نفر گذشت.

وی تاکید کرد که تنها بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰نفر ناپدید شده‌اند. المسمری علت این فاجعه را فروریختن دو سد مجاور می‌داند که باعث سیل مرگبار شد. تامر رمضان، از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر تایید کرد که احتمال افزایش چشمگیر تعداد کشته‌شدگان وجود دارد. او گفت: «تعداد کشته‌شدگان بسیار زیاد است و ممکن است به هزاران هزار نفر برسد. ما از منابع مستقل اطلاعاتی خود تایید می‌کنیم که تعداد مفقودان تاکنون به ۱۰۰۰۰نفر رسیده است. مالک ترینا از الجزیره که از طرابلس پایتخت لیبی گزارش می‌دهد، گفت که فروریختن سدها باعث ایجاد دیواری عظیم از آب شد. برخی کارشناسان می‌گویند بیش از ۳۰میلیون مترمکعب آب به داخل شهر ریخته شده و دیدن تصاویر محله‌های ویران‌شده بسیار دردناک است.

عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر طرابلس روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک هواپیمای کمکی حامل ۱۴تن تجهیزات، دارو، تجهیزات و پرسنل پزشکی برای کمک به بنغازی در حرکت است. احمد محمد ساکن درنه گفت: «ما خواب بودیم و وقتی بیدار شدیم متوجه شدیم آب خانه را محاصره کرده است. ما داخل بودیم و سعی می‌کردیم از آن خارج شویم.» ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی توسط ساکنان شهر ویرانی قابل توجهی را نشان می‌دهد. کل مناطق مسکونی در امتداد رودخانه پاک شدند. ساختمان‌های آپارتمانی چند طبقه که به خوبی از رودخانه فاصله داشتند، تا نیمه‌ها در گل فرو رفته‌اند. هانی شنیب، رئیس شورای ملی روابط ایالات متحده و لیبی به الجزیره گفت: «هیچ اتصال اینترنتی وجود ندارد، برق وجود ندارد...بزرگی فاجعه‌ای که در شهر درنه رخ داده، لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.»