«بن‌کاسپیت» در گزارش ۱۵سپتامبر در المانیتور نوشت، حقیقت را باید گفت، نتانیاهو که قبلا به رساندن تشکیلات خودگردان به مرز فروپاشی کمک کرده بود، اکنون نه تنها از آن حمایت می‌کند، بلکه به آن تسلیحات نیز می‌دهد. تا زمانی که نتانیاهو کابینه فعلی خود را در اواخر دسامبر۲۰۲۲ تشکیل داد، او به دنبال تضعیف تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و در عین حال تقویت رقیب آن، حماس، در نوار غزه بود. این راهبردی برای تداوم شکاف بین غزه و کرانه باختری و رد هرگونه پیشنهاد از رهبری تازه تقویت‌شده فلسطینی در رام‌الله به‌عنوان شریک بالقوه صلح برای اسرائیل بود.با این حال، این روزها، نتانیاهو برای پیشبرد چشم‌اندازهای عادی‌سازی با عربستان به تشکیلات خودگردان نیاز دارد؛ عربستانی که روشن کرده که تشکیلات خودگردان قدرتمند پیش‌شرط هرگونه عکس گرفتن با محمد بن‌سلمان است.

متاسفانه برای نتانیاهو، شرکایی که او برای بقای سیاسی خود به آنها وابسته است، مصمم هستند که روابط رو به رشد اسرائیل و فلسطین را از مسیر خود خارج کنند. در واقع، احزاب «صهیونیسم مذهبی» و «قدرت یهودی» در آرزوی سرنگونی تشکیلات خودگردان و سوءاستفاده از هرج و مرج و خلأ قدرت در پی آن برای ادامه الحاق بالفعل کرانه باختری توسط اسرائیل و خنثی کردن رویاهای فلسطینیان برای استقلال هستند.این اهداف متضاد در این هفته و زمانی که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اسرائیل با ارائه ۱۰خودروی زرهی برای کمک به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان برای بازگرداندن حکمرانی در جنین و نابلس، در شمال کرانه باختری که عمدتا توسط گروه‌های وابسته به حماس تسخیر شده بود، موافقت کرده است.

این گزارش‌ها که برخی از آنها همچنین شامل تایید ادعایی اسرائیل برای ارائه ۱۵۰۰قبضه مسلسل کلاشنیکف به تشکیلات خودگردان بود، غوغای سیاسی برانگیخت. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر «قدرت یهودی» و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر «صهیونیسم مذهبی» تا آنجا پیش رفتند که تهدید به کناره‌گیری فوری و متلاشی کردن ائتلاف نتانیاهو کردند. نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاعش، به‌شدت گزارش کلاشنیکف را تکذیب کردند. درباره خودروهای زرهی گفته می‌شود که این خودروها به درخواست دولت جو بایدن توسط کابینه قبلی- نخست وزیران نفتالی بنت و یائیر لاپید- تایید شده است.

نتانیاهو در بن‌بست است. در نشست کمیته امور خارجه و دفاع کنست در ژوئن گذشته، او با گفتن این جمله که «ما به تشکیلات خودگردان فلسطین نیاز داریم. نباید اجازه فروپاشی آن را بدهیم» سر و صدای زیادی به پا کرد. سعودی‌ها و آمریکایی‌ها نتانیاهو را تحت فشار قرار می‌دهند تا حسن نیت خود را در قالب اقدامات سخاوتمندانه در برابر تشکیلات خودگردان برای پیشبرد عادی‌سازی اسرائیل و عربستان نشان دهد. المانیتور دریافته است که نتانیاهو اخیرا در نظر گرفته است که با تامین یک بالگرد غیرنظامی برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به‌ویژه سفرهای خارج از کشور که از طریق اردن انجام می‌شود، تسهیلاتی ارائه کند. گزارش‌های خبری اخیر و تهدیدهای شرکای ائتلافی او این ابتکار عمل را خنثی کرد.