علی‌اف پس از عملیات ضد تروریستی ارتش جمهوری آذربایجان در قره‌باغ که منجر به آتش‌بس شد، خطاب به آذربایجانی‌ها سخنانی ایراد کرد. علی‌اف با یادآوری اینکه ۶شهروند آذربایجانی ازجمله دو غیرنظامی بر اثر انفجار مین‌های گذاشته‌شده توسط نیروهای مسلح ارمنستان جان خود را از دست دادند، گزارش داد که بیش از ۳۰۰شهروند آذربایجانی پس از جنگ دوم قره‌باغ قربانی انفجار مین شدند. علی‌اف تصریح کرد مین‌ها از ارمنستان به قره‌باغ آورده شده و در مکان‌های مختلف گذاشته شده است. علی‌اف تصریح کرد قبل از عملیات دستورات جدی به همه نیروها داده است تا از وارد شدن آسیب به جمعیت ارمنی در قره‌باغ جلوگیری کنند. الهام علی‌اف با یادآوری اینکه برای توقف عملیات شروطی را برای نیروهای ارمنی مطرح کردند تا سلاح‌ها را زمین بگذارند، خلع سلاح کنند و خاک آذربایجان را ترک کنند، تاکید کرد آتش‌بس زمانی اعلام شد که نیروهای ارمنی این شروط را پذیرفتند. علی‌اف همچنین تاکید کرد: تمام حقوق ارامنه قره‌باغ از قبیل تحصیل، فرهنگی، مذهبی و انتخابات شهرداری تضمین می‌شود. همچنین وزیر دفاع ترکیه دیروز جمعه گفت که آنکارا انتظار دارد پس از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ صلح بلندمدت حاصل شود.

به گزارش اسپوتنیک، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه گفت: «امید دارم که این وقایع گامی به سوی صلح پایدار باشد.» باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است. در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر ارمنستان هم دیروز جمعه گفت که با وجود تنش‌های بسیار در مناقشه قره‌باغ، هنوز به بهبود وضعیت پیرامون این منطقه امید دارد. نیکول پاشینیان گفت: «وضعیت هنوز بسیار پرتنش است و این بحران انسانی ادامه دارد. ما دائما با متحدان خود در قره‌باغ در ارتباط هستین و می‌توانیم بگوییم که به پیشرفت مثبت امید داریم.» او درباره احتمال جابه‌جایی مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ به ارمنستان گفت که موضع توافق‌شده باکو با قره‌باغ این است که شرایط زندگی امن و خوب برای ارمنی‌ها در خانه‌هایشان فراهم شود. نیکول پاشینیان ادامه داد: «مهاجرت مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ جزو برنامه‌های اصلی ما نیست.» به گزارش خبرگزاری تاس، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع رسیدگی به وضعیت قره‌باغ گفت: عملیات نظامی که جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ به جریان انداخت بیش از ۲۰۰کشته و ۴۰۰زخمی بر جای گذاشت که شامل غیرنظامیان، زنان، کودکان و سالمندان است. به گفته این مقام ارمنستانی، در نتیجه این عملیات بیش از ۱۰۰۰۰تن نیز بالاجبار آواره شدند.