ورود دیپلماتیک چین به بحران غزه

ده‌ها هزار نفر از ساکنان غزه آواره و بی‌خانمان شده‌اند؛ زیرا ارتش صهیونیست به ۱.۱میلیون نفر از ساکنان این منطقه محصور دستور تخلیه داده است. با این حال، برخی گزارش‌ها و تصاویر خبرگزاری‌ها حاکی از این است که اسرائیل کاروان خودرویی ساکنان غزه را که در حال حرکت از شمال به جنوب غزه بودند، هدف قرار داده است. هر روز که می‌گذرد میزان تلفات فلسطینی‌ها (اعم از کشته و مجروح) افزایش می‌یابد. تاکنون خبر شهادت بیش از ۲۳۳۰نفر و مجروح شدن بیش از ۹۷۰۰نفر تایید شده است. گزارشگران الجزیره بر این باورند که ۷۰درصد از مردم غزه محروم از خدمات بهداشتی هستند. «اشرف القدرت» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین، با اعلام این خبر افزود که نیروهای امدادی و آمبولانس‌ها به‌دلیل شدت خرابی راه‌ها و مورد هدف قرار گرفتن از سوی اسرائیل برای اعزام قربانیان به بیمارستان مشکلات سختی دارند.

«محمد مهاوش» در گزارشی برای الجزیره نوشت، دکتر «نسرین الشرفا» طی ۷روز گذشته تقریبا ۱۰ساعت خوابیده است. او در این مدت زندگی خود را وقف کمک به مجروحان حملات اسرائیل کرده است. بیمارستان «العوده» (در «تل الزعتر» بین بیت حانون و بیت لاحیه) طی دو روز اخیر اعلام کرده که تماس‌هایی تهدیدآمیز از سوی ارتش اسرائیل داشته است مبنی بر اینکه بیمارستان هر چه زودتر باید تخلیه شود؛ زیرا هدف قرار گرفته خواهد شد. آنها تهدید کردند که همه (اعم از پرسنل بیمارستانی مانند پزشک و پرستار و خدمه، نیروهای فعال در ICU و اجساد نگه داشته‌شده در سردخانه) باید بروند.

مهاوش به نقل از دکتر الشرفا می‌گوید پس از اینکه به ارتش اسرائیل پاسخ داد که این رفتار شما غیرانسانی و غیرممکن است، تیم بیمارستانی چاره ای جز تسلیم نداشت. «فدریکا مارسی» هم در گزارش دیگری در الجزیره نوشت: با حملات بی‌امان اسرائیل به غزه وضعیت انسانی در آنجا هر روز بدتر می‌شود. این گزارشگر بر این باور است که وضعیت در بیمارستان «شفا» وحشتناک است. از یکسو کمبود دارو وجود دارد، از سوی دیگر حملات بی‌امان اسرائیل ادامه دارد. همزمان پزشکان هم در سیبل حمله هستند و هشدارهایی هم برای تخلیه بیمارستان و هدف گرفته شدن آن وجود دارد. الجزیره از «فاجعه درمانی» در غزه سخن می‌گوید. بر اساس برخی گزارش‌ها، سفیر فلسطین در مصر اعلام کرد که در پی حملات موشکی اسرائیل ۱۴بیمارستان در غزه ویران شدند.

«مریم حُمید» که از «دیرالبلاح» در غزه گزارش می‌داد، در الجزیره نوشت در ۱۰روزی که از شروع جنگ (تا امروز دوشنبه ۲۴ مهرماه) می‌گذرد، من و خانواده‌ام با شوک و ترس از خواب بیدار می‌شویم و هر روز خود را در جایی از نوار غزه می‌یابیم. تصاویر دهشتناک از روز قبل همواره در ذهنم طنین‌انداز است. او می‌گوید: وقتی خبر تخلیه غزه در فضای مجازی و گروه‌های «واتس‌اپی» پیچید همگی با شک و تردید به ماجرا می‌نگریستند. اما وقتی این خبر از سوی «آویخای آدرایی»، سخنگوی ارتش اسرائیل در صفحه فیس‌بوک اعلام شد همه فهمیدند که خبر واقعی است. این خبرنگار می‌گوید در بین تمام خانواده‌ها ابتدا حسی از شوک، سکوت و تعجب دیده می‌شد. پس از لختی سکوت همراه با نگرانی، این پرسش در فضای مجازی و میان خانواده‌ها پیچید که «کجا باید برویم؟ این یعنی چی؟»

پرسش دیگر این بود که «چطور برویم؟» بسیاری از ساکنان غزه فاقد خودروی خصوصی هستند. هرکس با هر وسیله‌ای که می‌توانست بار و بنه سفر بست. گاهی چند خانواده سوار یک خودرو می‌شدند تا به جای امن بروند. هر خانواده‌ای به فراخور توان مالی و نفرات خود هر چه می‌توانست برمی‌داشت: غذاهای کنسروشده، آب، لباس و هرچه که قابل حمل بود و می‌توانست با خود ببرد. این جابه‌جایی با دفعات قبل متفاوت بود. مریم حُمید نوشت که احساس می‌کردم این‌بار به یک «مهاجرت دائمی» می‌رویم. درحالی‌که خانواده‌ها در حال بستن بار و بنه بودند، این کودکان بودند که مدام می‌پرسیدند: «چرا باید برویم؟»، «کجا باید برویم؟»، «مگر چه شده که باید برویم؟» در اینجا خانواده‌ها مجبور به پاسخ بودند تا فرزندان را از اتفاقاتی که دارد رخ می‌دهد، آگاه کنند. اشک از دیدگاه کودکان جاری بود. آنها می‌پرسیدند: «یعنی خانه‌هایمان ویران می‌شود؟»

«ایمن نوبانی» هم در گزارشی برای الجزیره نوشت، درحالی‌که اسرائیل خود را برای تهاجم زمینی به غزه آماده می‌کند، اوضاع در کرانه باختری هم تعریفی ندارد. مردم ساکن در کرانه باختری نه تنها دست به اعتراض زده‌اند، بلکه از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست و سربازان ارتش هم مورد حمله و آزار قرار می‌گیرند. از شنبه ۱۵مهرماه که درگیری‌ها در غزه آغاز شد تاکنون ۵۵نفر در کرانه باختری جان خود را از دست داده و بیش از ۱۱۰۰نفر هم زخمی شده‌اند. به گفته منابع بیمارستانی و فعالان حقوق بشر، ارتش اسرائیل قوانین بین‌المللی متعددی - از جمله کنوانسیون ژنو- را نقض کرده است؛ قوانینی که می‌گویند غیرنظامیان نباید در وضعیت‌های جنگی یا تخاصمات آسیب ببینند.

یکی از شهروندان ۶۰ساله در طولکرم می‌گوید: «آنچه امروز می‌بینیم، نیروهای اشغالگری است که وارد مناطق می‌شوند، اصطکاک و تنش ایجاد می‌کنند، غیرنظامیان را با سلاح جنگی و بدون هیچ توجیهی هدف قرار می‌دهند. بیشتر موارد حمله سربازان اسرائیل به غیرنظامیانی است که از خیابان‌ها می‌گذرند یا سر کار می‌روند.» «هلن ریگان»، «حدث گولد» و دیگران در گزارش ۱۵اکتبر برای سی‌ان‌ان نوشتند که شرایط در غزه «فاجعه تمام‌عیار» است. آنها در گزارش خود نوشتند که شرایط وخامت‌بار در غزه در حالی است که مقام‌های صهیونیست اعلام کرده‌اند که «حملات ترکیبی و هماهنگی را از زمین، دریا و هوا علیه غزه آغاز خواهند کرد.» آنها نوشتند که احتمال سرریز بحران به دیگر نقاط منطقه می‌رود. به نوشته این گزارشگران «تیک‌تیک ساعت و شمارش معکوس برای ساکنان غزه شروع شده است.» ریچارد برنان، یکی از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی در قاهره، به سی‌ان‌ان گفت که ۶۰درصد از کشته‌های غزه کودکان و زنان هستند.

اعزام دومین ناو آمریکا به منطقه

با تشدید درگیری‌ها در غزه و احتمال گشوده شدن جبهه‌های جدید، ناو آیزنهاور هم عازم منطقه شد تا به ناو جرالد فورد ملحق شود. آمریکا بر این باور است که این ناو عازم منطقه شده تا مانع گشوده شدن جبهه‌های دیگر علیه اسرائیل شود؛ اما در عین حال، به حمایت لجستیکی و نظامی از اسرائیل مشغول است. «اورن لیبرمان»، «ناتاشا برتراند» و «براد لندون» در گزارش ۱۵اکتبر در سی‌ان‌ان نوشتند، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این ناوها و کشتی‌های همراهشان قصد ندارند وارد نبرد در غزه شوند یا مشارکتی در عملیات اسرائیل داشته باشند، بلکه حضور آنها در راستای ارسال پیام به طرف‌های منطقه‌ای و نیروهای نیابتی است که وارد جنگ نشوند یا جبهه جدیدی نگشایند. وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تحرکات بخشی از تلاش ما برای بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه علیه اسرائیل است.» اولین ناو (جرالد فورد) هفته گذشته به سواحل مدیترانه شرقی رسید. به گفته لیود آستین، وزیر دفاع آمریکا، ناو آیزنهاور می‌تواند حامل ۶۰جنگنده باشد و ناو فورد حامل ۷۵جنگنده است.

همزمان، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در بریتانیا می‌گوید این کشور از «چراغ سبز نشان دادن به اسرائیل» دست بردارد. حسام زملوت، مسوول نمایندگی تشکیلات خودگردان فلسطین در بریتانیا، وضعیت کنونی غزه را «وحشتناک و قتل عام» توصیف کرد. او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت از دولت بریتانیا می‌خواهد که «به مسوولیت‌های تاریخی، قانونی و سیاسی خود پایبند باشد و چراغ سبز نشان دادن به اسرائیل را متوقف کند.» در همین رابطه «رشید- رولاندز- دویل» نوشتند، «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه بریتانیا، از اسرائیل خواست در اقدامات نظامی خود «خویشتندار» باشد. این مقام بریتانیایی گفت در تماس با مقام‌های اسرائیلی از آنها خواسته است تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند. اظهارات این مقام بریتانیایی در حالی است که اعتراضات گسترده‌ای در این کشور در حمایت از حماس و مخالفت با اسرائیل برگزار شده است. در عین حال، بین موافقان حماس و مخالفان اسرائیل هم درگیری‌هایی گزارش شده است.

درگیری‌های پراکنده در مرز لبنان

حزب‌الله لبنان اعلام کرد در پاسخ به حملات اخیر صهیونیست‌ها به جنوب لبنان، پایگاه‌ها و تجهیزات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است؛ شبکه «المنار» نیز تصاویری نیز از برافراشتن پرچم حزب‌الله در پایگاه «راهب» رژیم اشغالگر منتشر شده است. به گزارش المیادین، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به حملات مستمر صهیونیست‌ها به روستاهای مرزی و هدف قرار دادن خبرنگاران، مبارزان مقاومت سایت صهیونیستی راهب را به شکل مناسب و مستقیم هدف قرار دادند. شبکه المنار لبنان نیز از برافراشتن پرچم سرخ رنگ حزب‌الله در پایگاه صهیونیستی راهب خبر داد. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این اقدام حزب‌الله و برافراشتن این پرچم به جای پرچم زرد رنگ مقاومت لبنان، به نشانه «انتقام» است. طبق بیانیه حزب‌الله لبنان، این حملات در پاسخ به تجاوزات صهیونیست‌هاست که اخیرا «عصام العبدالله» خبرنگار را به شهادت رسانده و تعداد دیگر از خبرنگاران را مجروح کردند.

این حمله همچنین پاسخی به بمباران منزلی است که منجر به شهادت خلیل اسعد، علی هاشم و رباد حسین العاکوم در مزارع شبعا شد.مقاومت لبنان اعلام کرد، مبارزان حزب‌الله یک تانک مرکاوا را در سایت راهب با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار دادند و خدمه آن کشته و زخمی شدند. رسانه‌های عبری پیش‌تر گزارش داده بودند: بر اثر شلیک موشک ضد تانک در حوالی شهرک «شتولا» در مرز لبنان، یک تن کشته و چهار تن زخمی شدند. به این ترتیب طی کمتر از یک هفته این پنجمین صهیونیست است که در مرز لبنان کشته می‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان در مرز لبنان خواسته در مسافت ۲کیلومتری از مرز بمانند و به پناهگاه بروند.