توبه از راست افراطی

مایلی، ۵۳ساله، با سرجیو ماسا، ۵۱ساله، وزیر اقتصاد چپ میانه آرژانتین که روز یکشنبه غافلگیرکننده ظاهر شد، به رقابت بپردازد. ماسا اکنون در تلاش است تا رای‌دهندگان را متقاعد کند که می‌تواند کشور ۴۶میلیونی را از آشفتگی اقتصادی که دولتش دارد، نجات دهد. با شمارش ۹۸درصد آرا، ماسا ۳۶.۶ درصد و مایلی ۳۰درصد آرا را به‌دست آورد. نامزدها برای جلوگیری از دور دوم باید از ۴۵درصد یا با اختلاف ۱۰امتیازی از ۴۰درصد عبور می‌کردند. از زمان پیروزی در انتخابات اولیه در ماه اوت، مایلی در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز بود و ماسا در رتبه دوم قرار داشت. اما بسیاری از رای‌دهندگان روز یکشنبه نشان دادند که نامزدی آشناتر را ترجیح می‌دهند. ماسا بیش از دو دهه را در سیاست آرژانتین گذرانده است. آنها ترجیح دادند تا به یک دولتمرد رای بدهند تا به مایلی که کار خود را به‌عنوان یک اقتصاددان شرکتی و سپس کارشناس تلویزیونی ادامه داده است.

ایگناسیو لاباکوی، تحلیلگر سیاسی آرژانتینی گفت: «برای مایلی، این باید یک شوک باشد. مایلی تقریبا همان درصد آرا را در انتخابات مقدماتی کسب کرد؛ درحالی‌که حمایت از ماسا پس از آن رشد پیدا کرد که او یک کمپین متمرکز بر خطرات ریاست‌جمهوری مایلی برگزار کرد.» لباکی افزود: «ماسا شانس بسیار زیادی برای تبدیل شدن به رئیس‌جمهور بعدی آرژانتین دارد.» مایلی در ماه‌های اخیر با کمپین بی‌پروای خود کار را ادامه داده است. کارزار انتخاباتی او بر پیشنهادهای رادیکال همچون حذف بانک مرکزی کشور و جایگزینی واحد پول دلار آمریکا به جای پزوی آرژانتین متمرکز شده بود. این طرح‌ها در میان میلیون‌ها آرژانتینی مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا این کشور با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند. فقر در حال افزایش است، تورم سالانه نزدیک به ۱۴۰درصد و ارزش پزو در حال کاهش است.

در آوریل۲۰۲۰، در آغاز همه‌گیری، یک‌دلار با ۸۰ پزو خرید و فروش می‌شد. قبل از رای‌گیری، یک‌دلار با ۱۲۰۰پزو خرید و فروش شد. مایلی یکشنبه‌شب با اشاره به ائتلاف ماسا به هوادارانش گفت: «ما با یک سازمان جنایتکار روبه‌رو هستیم که دست از ارتکاب جنایات برای ماندن در قدرت برنمی‌دارد.» مایلی همچنین در آرژانتین و خارج از کشور به خاطر سبک سیاسی ستیزه‌جویانه‌اش نظرات را به خود جلب کرده است و او را با دونالد ترامپ و ژایر بولسونارو، روسای جمهوری آمریکا و برزیل مقایسه می‌کنند. مایلی حملات شدید و اغلب توهین‌آمیزی علیه مطبوعات، رقبای خود و رهبران خارجی انجام داده و خواستار مقررات آسان‌تر برای حمل اسلحه شده و در مصاحبه اخیر با تاکر کارلسون مجری سابق فاکس نیوز، تغییرات آب و هوایی را بخشی از «برنامه سوسیالیستی» خوانده است. او همچنین مدعی شده که قربانی تقلب قابل توجهی در انتخابات مقدماتی بوده است.

اگرچه کمپین او شکایت رسمی از مقامات انتخاباتی ارائه نکرده است، او همچون ترامپ و بولسونارو ادعا می‌کند که آرای او به سرقت رفته است. ماسا یکشنبه شب قصد داشت خود را دقیقا نقطه مقابل مایلی ترسیم کند. او گفت: «من از کسانی نیستم که دوست داشته باشم توهین کنم. من یکی از کسانی هستم که به گفت‌وگو معتقدم. من یکی از کسانی هستم که به اجماع اعتقاد دارم.» ماسا یک وکیل و سیاستمدار قدیمی، با یک کمپین ناموفق ریاست‌جمهوری در حال حاضر، نماینده تشکیلات سیاسی است که مایلی آن را شروران انتخابات ریاست‌جمهوری خوانده است. ماسا متعلق به جنبش سیاسی پرونیست است که ۱۶سال از ۲۰سال گذشته بر آرژانتین حکومت کرده است. ماسا مبارزات انتخاباتی خود را بر اساس وعده ثبات به رای‌دهندگان، در مقابل تغییرات بنیادینی که مایلی آن را به‌عنوان کالا برای فروش مطرح کرده، بنا کرده است.

 او یکشنبه شب در یک سخنرانی برای حامیان خود متعهد شد که دولت مبتنی بر «ارزش‌های دموکراتیک، مانند آموزش عمومی، مانند استقلال قوا، مانند ساختن ارزش‌های نهادی که آرژانتین شایسته آن است، باشد.» با این حال، او همچنین بخشی از مبارزات انتخاباتی خود را صرف عذرخواهی برای مدیریت حزبش در اقتصاد کرده است. درحالی‌که برخی از مشکلات اخیر آرژانتین به‌دلیل همه‌گیری و خشکسالی بزرگ بدتر شده است، مقامات آرژانتینی سال‌ها برای تامین مالی دانشگاه‌های رایگان یا یارانه‌ای عمیق، مراقبت‌های بهداشتی و انرژی و همچنین به‌کارگیری بخش عمومی بزرگ با کسری‌های زیادی مواجه شده‌اند. برای پرداخت این تعهدات، آنها اغلب پزوی بیشتری چاپ کرده‌اند که ارزش پول را به‌شدت پایین آورده است. فقر در آرژانتین امسال فراتر از ۴۰درصد رفت؛ درحالی‌که سال گذشته این رقم ۳۶.۵درصد بود.