او روز شنبه در مراسم اهدای کمک مالی یهودی‌ها به رقابت‌های خود در این دوره پایان داد. این پایان کار پنس نیست، بلکه پایان کار محافظه‌کاری اصولگرا و به صدا در آمدن «آژیر پوپولیسم» است. او سپس به یک «یادداشت شخصی» اشاره کرد و گفت که پس از دعا و مشورت زیاد، تصمیم گرفته است از رقابت کناره‌گیری کند. او به جمعیت ۱۵۰۰نفری گفت: «برای من روشن شده است که زمان من نیست.» او در ادامه تاکید کرد: «اما هرگز از ارزش‌های محافظه‌کاری دور نخواهم شد.» نیکی هیلی، سفیر سابق در سازمان ملل متحد و مورد علاقه جمعیت، سخنرانی خود را برای گروه با ستایش از پنس آغاز و چند سطر به سخنان آماده‌شده خود اضافه کرد. «او یک مرد با ایمان بود. او خدمتگزار خوبی بوده است. او برای آمریکا جنگیده و برای اسرائیل جنگیده است. همه ما به او مدیون و سپاسگزارش هستیم.»

سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی، یکی دیگر از نامزدهای این رقابت، در بیانیه‌ای گفت: «جناب معاون یک هم‌مسلک، یک دوست و مردی با صداقت و اعتقادات عمیق است.» او ادامه داد: «حزب جمهوری‌خواه امروز به‌دلیل رهبری مایک قوی‌تر شده است.» کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی که در اوایل روز سخنرانی کرد، گفت: «پنس، نماینده سابق کنگره، به‌طور مداوم برای ارزش‌های آمریکایی مبارزه و از قانون اساسی ایالات متحده دفاع کرده است.» ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا که بلافاصله پس از پنس سخنرانی کرد، در اظهارات خود به معاون سابق رئیس‌جمهور اشاره‌ای نکرد. درحالی‌که هیلی در حال سخنرانی بود، او بیانیه‌ای را در شبکه اجتماعی ایکس، منتشر کرد و پنس را «مرد اصولی و باایمان» خواند.

در این میان، ترامپ شنبه‌شب در یک گردهمایی در لاس‌وگاس گفت که پنس باید از او حمایت می‌کرد. درحالی‌که چند نفر از حاضران با اشاره به پنس، نام او را فریاد می‌زدند، ترامپ به جمعیت گفت: «من او را انتخاب کردم، او را معاون رئیس‌جمهور کردم، اما افراد در سیاست می‌توانند بسیار بی‌وفا باشند. خائن باشند.» ترامپ با خنده ادامه داد: «او می‌توانست کاری را درست انجام دهد.» خروج از رقابت کمتر از ۹۰روز قبل از برگزاری جلسات حزبی آیووا که پنس در آن نامزدی خود را اعلام کرده بود، رخ داد. آیووا مسیر ابتدایی رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان است و برای ترامپ رقابت در آیووا نسبت به سایر ایالت‌ها دشوارتر است؛ اما در سایر ایالت‌ها او مسلط‌تر است. تصمیم پنس برای پایان دادن به نامزدی‌اش نشان می‌دهد که چقدر مسیر برای سرنگونی ترامپ دشوار است.

پنس جزو وزنه‌های سنگین جمهوری‌خواهان است که عرصه نامزدی را ترک می‌کند و اولین نفری است که معیارهای کمیته ملی جمهوری‌خواهان را برای مناظره‌های اولیه برآورده کرده بود. با این حال او هنوز واجد شرایط مناظره ۸نوامبر در میامی اعلام نشده بود که نامزدها باید حد مناسب را کسب کنند. او باید دست‌کم ۷۰ هزار اهداکننده می‌داشت تا در مناظره جدید شرکت کند. کارزار انتخاباتی پنس می‌گوید که بیش از ۶۰۰هزار دلار بدهی دارد.پس از ورود به رقابت در ماه ژوئن، پنس به‌دنبال آن بود که از انرژی باقی‌مانده محافظه‌کاران برای بازگشت به اصول ریگانیسم استفاده کند و به عصر ترامپ پایان دهد. او بر بازگرداندن حزب به دوران تاکید بر انضباط مالی، اجرای نظم پس از جنگ جهانی دوم، مخالفت با دخالت دولت در مشاغل و اتخاذ یک موضع سختگیرانه علیه سقط جنین تمرکز کرده بود.

اما اوضاع چندان برای پنس، فرماندار سابق ایندیانا درخصوص جمع‌آوری کمک‌های مالی روبه‌راه نبود و هرگز در نظرسنجی‌هایی که یک پای آن ترامپ بود، جایگاه خوبی به‌دست نیاورد. او درخصوص دولت ترامپ بلاتکلیف بود؛ از حمله به ترامپ تا دفاع از سیاست‌های آن دوران. از زمان شروع کارزار انتخاباتی پنس، ترامپ دوبار در دادگاه‌ها متهم به براندازی دولت قانونی بایدن در انتخابات۲۰۲۰ شده است؛ یکی در دادگاه واشنگتن‌دسی و دیگری در فولتون‌کانتی. ترامپ معاون رئیس‌جمهور خود را تحت فشار قرار داده بود تا پیروزی بایدن را در انتخابات الکترال باطل کند. در ۶ژانویه۲۰۲۱، آن کمپین فشار با حمله گروهی از اوباش طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره به اوج خود رسید و حتی برخی از آنها شعار دادند «مایک پنس را اعدام کن.»

برخی که ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند، مایک پنس را به خاطر مقاومتش می‌ستایند. اما در مسیر مبارزات انتخاباتی، بسیاری از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه آمده‌اند تا ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب گسترده را تکرار و از آن حمایت کنند. پنس گاهی اوقات با سوالات متضاد درباره اینکه چرا تلاش نکرده است نتیجه انتخابات را به سود ترامپ بازگرداند، مواجه می‌شود. با ادامه مبارزات انتخاباتی، انتقادات پنس از ترامپ روزافزون شد. پنس اخیرا، پس از حمله حماس علیه اسرائیلی‌ها، ترامپ و برخی دیگر از رقبای او را به دلیل رویکرد انزواطلبانه آنها در امور بین‌الملل به «مماشات» متهم کرد.

پنس قرار است شاهد کلیدی دادستان‌های فدرال علیه ترامپ در محاکمه او مبنی بر تلاش‌های غیرقانونی او برای ماندن در قدرت باشد که قرار است در ماه مارس آغاز شود. پنس در دقایق پایانی سخنرانی خود در روز شنبه در جمع ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه گفت: «تنها چیزی که از کوتاه آمدن سخت‌تر بود، این بود که ما هرگز تلاش نکردیم.» او از جمهوری‌خواهان خواست که کشور را به یک پرچمدار جمهوری‌خواه بدهند؛ همان‌طور که لینکلن گفت به فرشتگان بهتر دنیای ما متوسل شوید.