اما رویکرد رئیس‌جمهور که در آن او قاطعانه از اسرائیل حمایت کرده بود، در سه هفته گذشته به‌طرز چشم‌گیری تغییر کرده است. درحالی‌که او همچنان به اعلام حمایت صریح از اسرائیل ادامه می‌دهد، جو بایدن و مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک او انتقادات بیشتری نسبت به نوع حملات اسرائیل علیه حماس دارند که منجر به بحران انسانی در نوار غزه شده است. رئیس‌جمهور و دستیاران ارشد او هنوز امیدوارند که جنگ جدید بین اسرائیل و حماس در نهایت جای خود را به از سرگیری مذاکرات درباره عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بدهد و حتی می‌تواند پیشنهادهایی را برای بازگشت به مذاکرات ارائه دهد؛ از جمله راه‌حل دو دولتی که در آن اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.

 این در حالی است که نتانیاهو مدت‌هاست در برابر چنین اقدامی مقاومت کرده است. جان اف.کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در روز دوشنبه گفت: «اگرچه اکنون ممکن است کمی توهم‌آمیز به نظر برسد، اما ما همچنان معتقدیم این کار درستی است که باید برای منطقه، برای جهان و قطعا برای مردم فلسطین انجام داد.» اما در کوتاه‌مدت، مقامات آمریکایی به اسرائیلی‌ها یادآور شده‌اند که اگر شبه‌نظامیان حماس و غیرنظامیان در یک نقطه قرار دارند، عملیات باید طوری طراحی شود که از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود.

هفته گذشته، آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه، در سازمان ملل گفت که «تنفس‌های بشردوستانه باید در نظر گرفته شود»؛ اقدامی که اسرائیل آن را رد کرده است. بلینکن مدعی شد: «درحالی‌که اسرائیل حق دارد - در واقع، وظیفه دارد - از خود دفاع کند، روشی که این کار را انجام می‌دهد مهم است. این به آن معناست که غذا، آب، دارو و سایر کمک‌های ضروری بشردوستانه باید بتواند به غزه و مردمی که به آنها نیاز دارند، سرازیر شود.» وی افزود: «این چیزی است که ما هر روز با اسرائیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کنیم.» وی سپس خاطرنشان کرد که بیمارستان‌ها اهداف نظامی قانونی نیستند، با این حال اسرائیل هشدار داده است که بیمارستان بزرگ دیگری در غزه باید قبل از دور بعدی بمباران تخلیه شود. مقامات دولت آمریکا می‌گویند که تغییر لحن نتیجه بحران انسانی در غزه است؛ جایی که وزارت بهداشت غزه می‌گوید بیش از ۸هزار نفر شهید شده‌اند و خشم ایالات متحده و سراسر جهان را برانگیخته است. این تغییر لحن در پس‌زمینه محکومیت جهانی اقدامات اسرائیل و افزایش اعتراضات تفرقه‌انگیز در ایالات متحده رخ داده است.

مارتا ای.ولاک، رئیس پلیس پردیس دانشگاه کورنل در ایتاکای نیویورک، روز یکشنبه پس از مشاهده پست‌های آنلاین تهدید به خشونت علیه دانشجویان یهودی، خواستار محافظت بیشتر از این دانشجویان شد. تیموتی نفتالی، مورخ و محقق دانشکده در موسسه سیاست جهانی در دانشگاه کلمبیا، گفت: «بایدن نه‌تنها از قطبی شدن کشور ما، بلکه از میزان قطبی شدن جهان نیز آگاه است. فکر می‌کنم این خطی است که او سعی می‌کند دنبال کند و در دنیای قطبی‌شده دشوار است؛ زیرا رویکردها در حال حاضر مبتنی بر احساسات است.» بایدن مدت‌هاست که مدافع سرسخت اسرائیل بوده و در چند هفته گذشته بارها به ملاقات با گلدا مایر، نخست‌وزیر سابق، زمانی که او سال اول سناتوری‌اش در سال۱۹۷۳ بود، اشاره کرده است.

 باوجوداین، رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین منتقد سرسخت کابینه نتانیاهو بوده است که او آن را افراطی‌ترین کابینه در تاریخ ۷۵ساله تاسیس این رژیم نامیده است. در اولین روزهای پس از حملات حماس، بایدن حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل کرد. اما زمانی که اسرائیل برای تهاجم زمینی که در آخر هفته مصمم به اجرای آن بود، بایدن علنا از اسرائیلی‌ها انتقاد کرد. دولت آمریکا یک لیست از افرادی تهیه کرده که در مقابل نتانیاهو قرار داده است؛ آنها مراقب این هستند که به نتانیاهو چیزی نگویند که چه کار کند، بلکه یکسری سوالات مطرح کنند تا به این طریق نگرانی‌های دولت آمریکا را اعلام کنند.