سایه تهدید ترامپ بر جهان

 نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در ایالت‌های چرخشی از بایدن پیشی گرفته است. در یکی از این نظرسنجی‌ها که توسط نیویورک‌تایمز انجام شده است، ۵۹درصد از رای‌دهندگان به ترامپ در زمینه اقتصاد اعتماد داشتند، درحالی‌که این رقم برای بایدن تنها ۳۷درصد بوده است. دعواهای حقوقی و پیگردهای کیفری ترامپ در انتخابات مقدماتی، نه تنها او را تضعیف نکرده‌اند، بلکه به تقویت او کمک کرده‌اند. دموکرات‌ها دهه‌هاست که به حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار متکی بوده‌اند؛ اما تعداد قابل‌توجهی از این رای‌دهندگان درحال ترک حزب هستند. در ۱۲ماه آینده، یک لغزش از سوی هر یک از نامزدها می‌تواند نتیجه انتخابات را تعیین کند و جهان را تحت تاثیر قرار دهد.از منظر اکونومیست، بازگشت دونالد ترامپ به دفتر ریاست‌جمهوری اتفاقی مخاطره‌آمیز خواهد بود.

ادعای ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات سال۲۰۲۰ بیش از یک دروغ بود: این یک شرط‌بندی بدخواهانه بود که او می‌تواند در انتخابات اعمال نفوذ کند و نتیجه هم داده است. از سوی دیگر، آمریکا با خصومت فزاینده در خارج از کشور مواجه است؛ به‌طوری‌که روسیه در اوکراین، ایران و متحدانش در خاورمیانه و چین در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی، تهدیدهای جدی محسوب می‌شوند. این سه کشور تلاش‌های خود را به‌صورت نامنظم هماهنگ می‌کنند و چشم‌اندازی از یک نظم بین‌المللی جدید را به اشتراک می‌گذارند که در آن قدرت حق است. ازآنجا‌که جمهوری‌خواهان ماه‌هاست که برای دوره دوم او برنامه‌ریزی کرده‌اند، دوره دوم نسبت به دوره اول سازمان‌دهی‌شده‌تر خواهد بود. طرفداران متعصب ترامپ مهم‌ترین سمت‌ها را اشغال خواهند کرد. به اعتقاد اکونومیست، او در دوره بعد به دنبال انتقام، حمایت‌گرایی اقتصادی و معاملات نمایشی خواهد بود. چشم‌انداز دوره دوم ترامپ پارلمان‌ها و مدیران را ناامید می‌کند.اما بزرگ‌ترین تهدید ترامپ متوجه کشور خود اوست. او در تعقیب دشمنان خود، با هر نهادی که در راه او ایستاده است، از جمله دادگاه‌ها و وزارت دادگستری، جنگ خواهد کرد.

با این‌حال، پیروزی ترامپ در انتخابات سال آینده تاثیر عمیقی نیز در خارج از کشور خواهد داشت. چین و متحدانش از شواهدی مبنی بر ناکارآمدی دموکراسی آمریکا خوشحال خواهند شد. اگر ترامپ در ایالات متحده به پایمال کردن رویه‌های قانونی ادامه دهد، دیپلمات‌های او نمی‌توانند آنها را در خارج از کشور تبلیغ کنند و شک و تردید کشورهای جنوب جهانی مبنی بر اینکه درخواست‌های آمریکا برای انجام کار درست در واقع فقط یک تمرین ریاکاری است، به واقعیت تبدیل می‌شود. در این شرایط، آمریکا به سادگی به یک قدرت بزرگ دیگر تبدیل خواهد شد.در این میان، غریزه حمایت‌گرایانه ترامپ نیز آزاد خواهد شد. در دوره اول ریاست‌جمهوری او، اقتصاد باوجود تعرفه‌های چین رونق گرفت. با این حال، برنامه‌های او برای دوره دوم ریاست جمهوری مخرب‌تر خواهد بود. او و دستیارانش درحال بررسی عوارض گمرکی ۱۰درصدی جهانی بر واردات هستند که بیش از سه‌برابر سطح فعلی است.

حتی اگر سنا او را مهار کند، حمایت‌گرایی ترامپ که با دیدگاه گسترده‌ای از امنیت ملی توجیه می‌شود، قیمت‌ها را برای مردم آمریکا افزایش خواهد داد.ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود، اقتصاد را با کاهش مالیات و پرداخت کمک‌های مالی کووید-۱۹ تقویت کرد. این بار، آمریکا با کسری بودجه در مقیاسی مواجه است که فقط در جنگ دیده می‌شود و هزینه پرداخت بدهی‌ها بیشتر است. در این شرایط، کاهش مالیات باعث افزایش تورم خواهد شد، نه رشد اقتصادی.در خارج از کشور، دولت ترامپ به اوکراین سلاح داد، به دنبال توافق صلح بین اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین بود و کشورهای اروپایی را ترساند تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند. سیاست آمریکا در قبال چین تهاجمی‌تر شد. یک ریاست‌جمهوری معامله‌گر دیگر می‌تواند فوایدی هم داشته باشد. پس از پایان جنگ غزه، ممکن است دولت سعودی مطیع‌تر و روابط با دولت نارندرا مودی در هند تقویت شود.اما دوره دوم متفاوت خواهد بود؛ زیرا جهان تغییر کرده است.

هیچ اشکالی ندارد که کشورها معامله‌گر باشند: آنها موظف هستند که منافع خود را در وهله اول قرار دهند. با این حال ترامپ تهدید کرده است که جنگ اوکراین را در یک روز به پایان برساند و ناتو را نابود کند.در خاورمیانه، ترامپ احتمالا از اسرائیل حمایت می‌کند؛ هرچند که باعث درگیری در منطقه می‌شود. در آسیا، او ممکن است مایل به توافق با رئیس‌جمهور چین، شی‌جین پینگ، برای ترک تایوان باشد؛ زیرا دلیلی نمی‌بیند آمریکا باید برای سود بردن از یک جزیره کوچک با یک ابرقدرت هسته‌ای وارد جنگ شود.با دانستن اینکه آمریکا اروپا را رها خواهد کرد، پوتین انگیزه بیشتری برای ادامه مبارزه در اوکراین و حمله به کشورهای شوروی سابق مانند مولداوی یا کشورهای بالتیک خواهد داشت. بدون فشار آمریکا، بعید به‌نظر می‌رسد که اسرائیل بتواند یک اجماع داخلی برای مذاکرات صلح با فلسطینیان ایجاد کند.

با محاسبه اینکه ترامپ در کنار متحدان خود نمی‌ایستد، ژاپن و کره‌جنوبی ممکن است سلاح‌های هسته‌ای به‌دست آورند. با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ مسوولیت جهانی برای کمک به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ندارد، ترامپ تلاش‌ها برای کاهش سرعت آن را سرکوب خواهد کرد. او توسط تندروهایی احاطه شده است که معتقدند رویارویی تنها راه حفظ سلطه آمریکاست. درگیری میان یک رئیس‌جمهور معامله‌گر و مقامات جنگ‌طلبش، باعث می‌شود چین به راحتی درباره تایوان دچار سوءمحاسبه شود که عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

انتخاباتی که مهم است

دوره دوم ترامپ می‌تواند نقطه عطفی باشد؛ به‌گونه‌ای‌که دوره اول نبود. پیروزی، تاییدی بر غرایز او درباره قدرت خواهد بود. برنامه‌هایش نیز با مقاومت کمتری مواجه خواهد شد و ازآنجاکه آمریکا درحالی به او رأی داده است که بدترین چیزها را می‌دانست، اقتدار اخلاقی آن کاهش خواهد یافت. نتیجه این انتخابات توسط ده‌ها هزار رای‌دهنده در تعداد انگشت‌شماری از ایالت‌ها تعیین خواهد شد و در سال۲۰۲۴ سرنوشت جهان به رای آنها بستگی دارد.