در الشفا چه اتفاقی افتاد؟

در ۱۵نوامبر، اسرائیل حمله شدید خود را به بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی غزه، بیمارستان الشفا آغاز کرد. این حمله که برای روزها به طول انجامید، توسط اسرائیل به‌عنوان یک عملیات «دقیق و هدفمند» توصیف و ادعا شد که این حملات برای پیدا کردن یک سیستم تونل زیرزمینی بوده که به یک مرکز کنترل نظامی حماس منتهی می‌شود. این ادعا که حماس در حال اداره یک مرکز کنترل نظامی در زیر بیمارستان است، مورد حمایت اطلاعات اسرائیل و ایالات متحده بود. اما حماس و کادر پزشکی الشفا این ادعا را رد کرده‌اند. ارتش اسرائیل همچنین یک ویدئوی متحرک سه‌بعدی را در ۲۸اکتبر منتشر کرد که شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها را به تصویر می‌کشد که به یک مرکز کنترل پیچیده و چندطبقه منتهی می‌شد.

ویدئوی جدید به ما چه می‌گوید؟

روز یکشنبه، اسرائیل اعلام کرد که یک تونل به طول ۵۵متر (۱۸۰فوت) و عمق ۱۰متر (۳۲فوت) در زیر بیمارستان پیدا شده است. در این بیانیه ادعا شده است که این تونل «در منطقه بیمارستان در زیر یک سوله در کنار خودرویی حاوی سلاح‌های متعدد از جمله آرپی‌جی [نارنجک‌های راکتی]، مواد منفجره و اسلحه کلاشنیکف پیدا شده است.» ارتش اسرائیل همچنین ویدئویی را منتشر کرد که با استفاده از دو دوربین مجزا در ۱۷نوامبر ضبط شده بود. دانیل هاگاری، سخنگوی آن به خبرنگاران گفت زمانی که یک بولدوزر نظامی دیوار بیرونی بیمارستان را فرو ریخت، یک پلکان مارپیچی فلزی عیان شد که از ۱۰متر پایین‌تر به بیرون آمده بود و موجب کشف ورودی شد. این ورودی به یک درب انفجاری منتهی شد که معمولا یک در فلزی با لولاهای قوی است که برای مقاومت در برابر انفجار طراحی شده است. چنین درهایی معمولا در تاسیساتی مانند پناهگاه‌های بمب یافت می‌شوند.

اما تحلیلگر نظامی زوران کوسوواچ به نقل از یک مهندس عمران از غزه گفت که این ویدئو در واقع کلیپ‌هایی از دو تونل مختلف است که به هم متصل شده‌اند. بخش اول ویدئو شفت عمودی را نشان می‌دهد که پایین می‌رود. ویژگی‌هایی مانند ستون‌های بتنی سنگینی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که آنها با فنون منظم مهندسی عمران ساخته شده‌اند که به ماشین‌های بزرگ و پر سر و صدا مانند میکسر بتن نیاز دارد. چنین ساخت و‌سازی نمی‌تواند به صورت مخفیانه انجام شود؛ روشی که تونل‌های حماس ساخته شده‌اند با این فنون متفاوت است. هدف از این نوع ساخت‌وسازها ناشناخته باقی ماندن است، نه عیان شدن. همزمان نخست‌وزیر پیشین رژیم اسرائیل اعلام کرد که تونل‌های زیر بیمارستان «الشفا» توسط خود اسرائیلی‌ها ساخته شده است.

ایهود باراک در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» فاش کرد، تونل‌های زیر بیمارستان الشفا توسط سازندگان اسرائیلی ساخته شده است؛ هنگامی که مدیریت این مکان طی دهه‌های اخیر به دست تل‌آویو بود. ایهود باراک همچنین تصریح کرد: «دهه‌های گذشته ما مدیریت این مکان را برعهده داشتیم. بنابراین آنها را نگه داشتیم، از دهه‌های گذشته شاید از چهار یا پنج دهه پیش ما در ساخت این تونل‌ها به خاطر وسعت بسیار محدود این بیمارستان کمک کردیم.» اسرائیل حمله به بیمارستان الشفا را با ادعای مقابله با تونل‌هایی که نیروهای مقاومت در زیر این بیمارستان ساخته‌ و آن را به مقر فرماندهی خود تبدیل کرده‌اند، توجیه کرده است. پس از اشغال این بیمارستان اما هیچ‌یک از خبرنگاران رسانه‌هایی که به مکان برده شده بودند، از جمله بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز، وجود مراکز نظامی و فرماندهی در زیر این بیمارستان را تایید نکردند.