ستون فقرات بازدارندگی در اروپا

 وزیر دفاع خواهان ۵میلیارد یورو اضافی در مذاکرات بودجه شده است که ۴میلیارد آن برای کمک نظامی به اوکراین و یک‌میلیارد یورو نیز صرف بودجه‌های دفاعی بر اساس تعهدات ناتو در نظر گرفته می‌شود. اعضای ناتو متعهد شده‌اند حداقل ۲درصد از تولید ناخالص داخلی اعضا، صرف امور دفاع شود و آلمان که سال‌هاست این تعهد را عملی نکرده قرار است از سال آینده این بودجه را اختصاص دهد. از ژانویه۲۰۲۲ یعنی کمی پیش‌تر از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا تابستان سال‌جاری، آمریکا با ۴۲.۱۰میلیارد یورو در ردیف اول حمایت نظامی از اوکراین قرار دارد و پس از آن اتحادیه اروپا با ۴۰.۳۰میلیارد یورو، آلمان ۱۷.۰۹ و انگلیس با ۶.۵۸میلیارد یورو قرار دارند.

اوایل ماه جاری، دولت آلمان طبق وعده قبلی، ۲۵ دستگاه تانک لئوپارد دیگر را به اوکراین تحویل داد. دسته جدید تسلیحاتی که به کی‌یف تحویل داده شد، شامل پهپادها و رادارهای شناسایی نیز بود. مجموع کمک‌های آلمان به اوکراین (کمک‌های بشردوستانه، مالی و نظامی) طی یک‌سال و نیم گذشته حدود ۲۴میلیارد یورو بوده است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان همزمان با صدور سند دستورالعمل جدید سیاست دفاعی این کشور از سوی برلین اعلام کرد آلمان ارتش خود را تقویت خواهد کرد تا آن را به ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا تبدیل کند. در این سند دستورالعمل جدید سیاست دفاعی آلمان که اولاف شولتز، صدراعظم این کشور برای اولین‌بار در فوریه۲۰۲۲ از آن به‌عنوان سند «نقطه عطف» یاد کرد، دستورکار و رویکرد جدیدی برای تقویت و ارتقای توانایی‌های ارتش آلمان ارائه شده است.

وی این سند را واکنش برلین به واقعیتی جدید می‌داند که تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در سال۲۰۲۲ اروپا را وادار به مواجهه با آن کرد؛ واقعیتی که جنگ را به اروپا بازگرداند و سطح تهدید را بالا برد و در نتیجه نقش آلمان و ارتش این کشور را به‌طور اساسی تغییر داد. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان مدعی است وضعیت سیاسی جهانی مستلزم تغییر مسیر دائمی است و در این شرایط به ارتش آلمان وعده پول بیشتری را داد. هزینه‌های دفاعی را به میزان قابل توجهی در محدوده ۲رقمی میلیاردی افزایش دهد. شولتز در زمینه جنگ روسیه علیه اوکراین اعتقاد دارد وضعیت سیاسی جهانی اعتقاد ما را به این مساله که چقدر این تغییر مسیر مهم و ضروری است، تقویت می‌کند. نقطه عطف در سیاست امنیتی مستلزم تغییر مسیر درازمدت است. هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ روسیه علیه اوکراین و خروج نیروهایش از روسیه نمی‌بیند. ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که جنگ می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. جنگ بسیار بیشتر از آنچه پوتین، رئیس جمهور روسیه تصور می‌کرد، طول کشیده است.

شولتز صندوق ویژه ۱۰۰میلیارد یورویی را اندکی پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه۲۰۲۲ اعلام کرد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بارها اعلام کرده که کشورش از آغاز حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین، به بزرگ‎ترین کشور یاری‌رسان در میان کشورهای قاره اروپا تبدیل شده است. ما به اوکراین تسلیحات و کمک‌های مالی لازم می‌دهیم. دولت آلمان در آینده و تا زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک‌های گوناگون ارائه خواهد کرد. روسیه هر چه زودتر باید بفهمد که در اوکراین پیروز نخواهد شد، به‌همان میزان امکان بیشتری برای دستیابی به صلح وجود دارد. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای انجام مذاکرات درخصوص بازگشت به قوانین و موازین بین‌المللی و صلح عادلانه وجود ندارد. پوتین اساسا در پی یافتن راه‌هایی برای خاتمه جنگ در اوکراین از طریق انجام مذاکرات صلح آمیز نیست.

در روزهای اخیر «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان در سفری اعلام‌نشده، به کی‌یف با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اوکراین دیدار و بر تداوم حمایت آلمان از این کشور تاکید کرد. گفته می‌شود در دیدارهای او آموزش نظامیان این کشور و همچنین ارائه تجهیزات و کمک‌های نظامی به کی‌یف مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

سربازان ارتش اوکراین در چارچوب کمک‌های دریافتی از یک سازمان غیردولتی آمریکایی-اوکراینی و شرکت «دوناستال» آلمان، چند دستگاه پهپاد دوربرد «تایتان فالکون» که با استفاده از چاپگر سه بعدی تولیدشده را دریافت کرده‌اند. تاکنون سه دستگاه از این پهپادهای پیشرفته تولیدشده و آلمان همه آنها را سخاوتمندانه در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار داده است. این پهپاد ویژگی‌هایی از جمله توانایی شش ساعت پرواز و برد عملیاتی ۴۰۰کیلومتر را دارد. این پهپاد از طرفی مجهز به دوربین‌های جاسوسی است. اوکراین مشغول اجرای آزمایش‌هایی برای این پهپادها در چارچوب اهداف عملیاتی خود و آزمودن انعطاف‌پذیری و قدرت آنها در زمین‌های مختلف است.

بر اساس ارزیابی‌های موسسه اقتصادی ایفو حدود ۲۰درصد از افرادی که از اوکراین به آلمان گریخته‌اند، صاحب شغل هستند. بزرگ‌ترین مانع البته بر سر راه این روند زبان است. از میان پناهندگانی که از سال۲۰۱۵ به بعد به آلمان آمدند، تقریبا نیمی از آنها پنج‌سال پس از ورودشان قادر به یافتن شغل شده‌اند. در حال حاضر حدود ۱.۱میلیون پناهنده از اوکراین در آلمان زندگی می‌کنند که بسیاری از آنان را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌دهند. این تعداد به‌دلیل ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین در ۲۴فوریه۲۰۲۲ همچنان در حال افزایش است. برخلاف پناهندگان سایر کشورها، مردم اوکراین به‌طور خودکار مزایای شهروندی را در آلمان دریافت می‌کنند و بنابراین وضعیت بهتری دارند. در حال حاضر حدود ۷۰۰هزار پناهنده از اوکراین از مزایای شهروندی برخوردار هستند.