به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنوز تابستان نشده است؛ اما فصل آتش‌سوزی در استرالیا کلید خورده است و این آخرین نمونه از دلایل چگونگی تغییرات آب و هوایی بوده که ریتم زندگی را در سراسر سیاره زمین تغییر می‌دهد. با الگوی آب و هوای ال‌نینو، این اولین سال خشک و گرم از تابستان سیاه ۲۰۱۹-۲۰۲۰ است. انتظار می‌رود که این بدترین فصل آتش‌سوزی از آن دوره باشد؛ زمانی که نزدیک به ۵۰۰ نفر بر اثر قرار گرفتن در معرض مستقیم آتش و استنشاق دود جان خود را از دست دادند و ده‌ها هزار هکتار سوختند. استفان داوسون، وزیر خدمات اضطراری استرالیای غربی روز جمعه گفت: «ما هنوز در ابتدای آتش‌سوزی هستیم و از اوایل اکتبر تاکنون صدها آتش‌سوزی داشته‌ایم.»

بسیاری از کارشناسان تابستان سختی را پیش‌بینی می‌کنند. دیوید بومن، استاد علوم زمین‌شناسی و آتش‌سوزی در دانشگاه تاسمانی می‌گوید: «همه تشخیص‌ها به ما می‌گویند که ما در حال حرکت به سمت زمین‌های خطرناک هستیم.» او می‌افزاید: «شرایط فعلی بیشتر شبیه ماه اواخر تابستان مانند فوریه است.» با این حال مقامات و کارشناسان معتقدند تابستان امسال به بدی تابستان سیاه نخواهد بود؛ زیرا پیش از آن سال‌ها باران خواهند داشت و سیل جای خشکسالی را خواهد گرفت. آنها می‌گویند که کشور با هماهنگی بهتر بین سازمان‌ها و منابع بیشتر برای آتش‌نشانان، آمادگی بهتری دارد. مناطقی که در تابستان سیاه ویران شده‌اند، سال‌ها منابع‌شان را صرف تجهیز خود کرده‌اند؛ اما چه سطحی از آمادگی کافی است، زمانی که تغییرات آب و هوایی منجر به رویدادهای شدید آب و هوایی شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود؟ دانشمندان می‌گویند که همه، از مقامات گرفته تا مردم عادی، در تلاش برای پاسخ به این سوال هستند.

چهارشنبه‌شب، دبرا ادموندز، ۵۴ساله، زمانی که آپارتمانش در یک بلوک مسکونی در حومه پرث، چهارمین شهر بزرگ کشور، تحت دستور تخلیه قرار گرفت؛ زیرا آتش‌سوزی تا نزدیکی‌های خانه‌اش آمده بود، دچار استرس شدید شد. او روز جمعه گفت: «با زندگی در حومه شهر، انتظار ندارید که آتش‌سوزی بالای سر شما باشد.» او افزود که او در این منطقه بزرگ شده است. تجربه او به نگرانی بسیاری از کارشناسان اشاره می‌کند: چگونه ترکیبی از گسترش شهری و آتش‌سوزی‌های شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی، ساکنان بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد. ادموندز شب را در خانه یکی از بستگانش گذراند و روز بعد، زمانی که تهدید کاهش یافت، توانست برگردد. اما او عوض‌شده به خانه رفت. او گفت: «قبلا هرگز چنین چیزی به ذهن شما خطور نمی‌کرد. اکنون، مرا بسیار آماده کرده است.»