مامینتال آلونتو آدیونگ جونیور، فرماندار استان لانائو دل سور در میندانائو، «بمب‌گذاری خشونت‌آمیز را محکوم کرد.» آدیونگ در بیانیه‌ای گفت: «اینجا در استان من، ما از حقوق اولیه بشر دفاع می‌کنیم و این شامل حقوق دینی هم می‌شود.» او تصریح کرد: «حملات تروریستی به موسسات آموزشی [sic] نیز باید محکوم شود؛ زیرا این نقاط، مکان‌هایی هستند که فرهنگ صلح را ترویج می‌کنند و جوانان ما را به سمت ساختن آینده کشور سوق می‌دهند.» دانشگاه ایالتی میندانائو در بیانیه‌ای ابراز کرد که عمیقا غمگین و وحشتناک است و کلاس‌ها را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به صراحت این اقدام بی‌معنا و هولناک را محکوم می‌کنیم و به قربانیان و خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم.» دانشگاه ادامه داده است: «ما متعهد به ارائه حمایت و کمک به افراد آسیب‌دیده از این فاجعه هستیم.» یکی از شاهدانی که در یک خوابگاه در نزدیکی ورزشگاه اقامت داشت به الجزیره گفت که صدای انفجار مهیبی شبیه انفجار یک ترانسفورماتور برق را شنیده است. این شاهد به الجزیره گفت که چندین افسر پلیس و آمبولانس را دید که در منطقه حادثه در داخل محوطه اصلی دانشگاه مستقر شده بودند. پلیس گفت که در حال بررسی این انفجار، از جمله احتمال انجام آن توسط جنگجویان طرفدار داعش است.

میندانائو برای دهه‌ها در بحبوحه شورش گروه‌های جدایی‌طلب مسلح درگیر خشونت بوده است. ارتش فیلیپین روز شنبه اعلام کرد که ۱۱جنگجو را در عملیاتی در حدود ۲۰۰کیلومتری ماراوی کشته است. در سال۲۰۱۷، ماراوی، محل محاصره پنج ماهه داعش بود که بیش از هزار کشته برجای گذاشت. پس از دهه‌ها درگیری، مانیل در سال۲۰۱۴ با جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو، بزرگ‌ترین گروه جدایی‌طلب، قرارداد صلح امضا کرد؛ اما گروه‌های جدایی‌طلب کوچک‌تر به حملات خود در سراسر منطقه ناآرام ادامه دادند.