مهلت 24 روزه به اسرائیل

چند مقام ارشد آمریکایی گفتند که انتظار دارند مرحله فعلی تهاجم زمینی اسرائیل به غزه که انتهای جنوبی نوار غزه را هدف قرار می‌دهد، چند هفته قبل از انتقال به مرحله دیگر جنگ (احتمالا تا ژانویه) و تبدیل آن به یک استراتژی کم‌شدت اما هدفمند و محلی‌تر که شبه‌نظامیان و رهبران خاص حماس را هدف قرار می‌دهد، ادامه یابد.

«ناتاشا برتراند»، «الکس مارکوارت» و دیگران در گزارش ۵دسامبر در سی‌ان‌ان نوشتند، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: اما با ورود جنگ به این مرحله جدید زمینی در جنوب، کاخ سفید عمیقا نگران این است که عملیات اسرائیل طی چند هفته آینده چگونه پیش خواهد رفت. به گفته آنها، ایالات متحده قاطعانه در گفت‌وگوهای «سخت» و «مستقیم» به اسرائیل هشدار داده است که ارتش این رژیم نمی‌تواند تاکتیک‌های ویرانگری را که در شمال به‌کار می‌برد تکرار کند و در عین حال، باید برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان بیشتر تلاش کند. ایالات متحده به اسرائیل اعلام کرده است ازآنجاکه افکار جهانی به‌طور فزاینده‌ای علیه کارزار زمینی‌ای شده که نتیجه آن کشته شدن هزاران غیرنظامی است، مدت زمانی که اسرائیل برای ادامه عملیات به شکل کنونی در اختیار دارد و می‌تواند حمایت معنادار بین‌المللی را حفظ کند، به سرعت در حال کاهش است.

شاید در مستقیم‌ترین هشدار عمومی تا به امروز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل هشدار داد که «تنها با حفاظت از غیرنظامیان می‌تواند در جنگ شهری پیروز شود.» آستین در سخنرانی خود در مجمع دفاع ملی ریگان گفت که حمایت ایالات متحده از اسرائیل «قابل مذاکره نیست»، اما افزود که اسرائیل خطر جایگزینی «پیروزی تاکتیکی با یک شکست استراتژیک» را درصورت عدم انجام اقدامات بیشتر برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در پیش دارد. به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز عملیات اسرائیل در ماه اکتبر، تقریبا ۱۶۰۰۰فلسطینی کشته شده‌اند.

یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل معتقد است «چند هزار» شبه نظامی حماس را کشته است. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، اگرچه مقامات ارشد دولت بایدن علنا از اسرائیل خواسته‌اند تا برای به حداقل رساندن مرگ‌ومیر غیرنظامیان اقدامات بیشتری انجام دهد، اما آنها مراقب بوده‌اند که مستقیما اشاره‌ای به تاکتیک‌های اسرائیل نکنند. مقامات دولت بایدن معتقدند که مشاوره بی سر و صدا به اسرائیل در پشت صحنه به جای شرمسار ساختن آنها در افکار عمومی آن هم با صدای بلند، موثرتر است.

یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که مقامات اسرائیلی چه در خفا و چه در آشکار معتقدند که بخشی از هدف نهایی آنها تضعیف حماس است تا جایی که این گروه هرگز دیگر نتواند حمله‌ای را در مقیاس ۷اکتبر علیه اسرائیل تکرار کند. بعید است تا پایان سال این هدف محقق شود و انتظار می‌رود اسرائیل در مرحله بعدی درگیری که مقامات آمریکایی آن را یک «کارزار طولانی‌مدت» می‌دانند، به دنبال کردن این هدف ادامه دهد. یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که مرحله دیگر جنگ احتمالا در چند هفته آینده اتفاق می‌افتد. وی افزود: «ما طی هفته‌های آینده در یک عملیات با شدت بالا هستیم و سپس احتمالا به حالت کم‌شدت و هدفمند میل می‌کند.»

یک منبع آگاه گفت که ارزیابی‌های فعلی ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که اسرائیل به سادگی نمی‌تواند سطح عملیات‌های شدید خود را به‌طور نامحدود حفظ کند. اسرائیل همچنین باید به حملات تقریبا روزانه حزب‌الله لبنان در مرز شمالی خود پاسخ دهد و این دلیل دیگری است بر اینکه نیروهای اسرائیلی احتمالا به محض پاک‌سازی هر چه بیشتر نیروهای حماس در غزه باید به حملات هدفمند بیشتری روی آورند. مقامات ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که امیدوارند اسرائیل تا ژانویه به سمت یک استراتژی هدفمندتر حرکت کند که شبیه نحوه گذار ایالات متحده از نبردهای شدید در عراق و افغانستان به یک کارزار محدودتر علیه رهبران گروه‌های رادیکال است. یکی از این مقامات گفت که همتایان اسرائیلی‌شان گفته‌اند که قصد آنها همین است.

آخرین تحولات غزه

اسرائیل بمباران مناطق مرکزی و جنوبی غزه را تشدید کرده است. بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، ده‌ها نفر در حملات اسرائیل در «دیرالبلح» جان خود را از دست داده‌اند. گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید: «قتل عام غیرنظامیان باید متوقف شود.» این در حالی است که بیمارستان‌های غزه (منظور آن معدود بیمارستان‌های باقی مانده است که در سخت‌ترین شرایط هنوز به کار مشغولند) با تعداد بی‌شماری از افراد دست به گریبان هستند که نیازمند امداد فوری هستند. «آلستر مک کریدی»، «نیلز ادلر» و «استفن کیلن» در گزارش ۶دسامبر در الجزیره نوشتند، مقام‌های ارشد حماس اعلام کردند تا زمانی که جنگ به‌طور کامل متوقف نشود، مذاکره‌ای انجام نخواهند داد. بر اساس آخرین اخبار، تعداد شهدای فلسطینی رقم ۱۶هزار نفر را رد کرد.

به نوشته گزارشگران الجزیره، سخنگوی ارتش اسرائیل در «ایکس» اعلام کرد که وظیفه ارتش مکان‌یابی و نابودی تسلیحات، تونل‌های زیرزمینی و مواد انفجاری است. ارتش همچنین اعلام کرد که سکوهای پرتاب موشک هم نابود شده است. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که ظرف یک روز ۲۵۰مکان را مورد حمله قرار داده است. پروفسور «محمد المصری»، استاد مطالعات رسانه در اندیشکده دوحه، می‌گوید نیازی به «تحلیل‌های افسانه‌ای» برای درک نیات اسرائیل در حمله به غزه نیست. او می‌گوید: «از همان آغاز عملیات، مقام‌های اسرائیلی گفتند که همه‌چیز را ویران می‌کنیم. این سخن یآو گالانت است. نتانیاهو هم به نوبه خود گفت که ما غزه را به سرزمین ویرانه‌ها تبدیل می‌کنیم.»