گروه فشار در آکادمی آمریکا کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد

به گزارش الجزیره، این طومار هشدار می‌دهد که سر خم فرود آوردن در برابر فشارهای سیاسی برای اخراج کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد «در تضاد با تعهد هاروارد به آزادی آکادمیک است» و از مدیران می‌خواهد که «از استقلال دانشگاه دفاع کنند.» همزمان نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد، پس از پاسخ‌هایش به سوالات درباره یهودستیزی، با فشار فزاینده‌ای مواجه شده است. برخی از اعضای هیات علمی طوماری را در حمایت از او امضا کردند.

در طوماری که توسط بیش از ۵۰۰استاد امضا شده، آمده است: «اگر اجازه دهیم این‌گونه اراده سایرین بر ما دیکته شود، کار حیاتی دفاع از فرهنگِ تحقیقِ آزاد در جامعه متنوع ما نمی‌تواند ادامه یابد.» کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد، روز یکشنبه با فشار فزاینده‌ای برای استعفا مواجه شد؛ زیرا فارغ‌التحصیلان برجسته، کمک‌کنندگان مالی و سیاستمداران خواستار برکناری او شدند. اما گروهی از اعضای هیات علمی برای حمایت از او تجمع و استدلال کردند که او سوالات را به‌گونه‌ای تنظیم کرده و به پیش برده است که او مجبور به این نوع پاسخ‌دهی شود.

با این حال روزنامه‌نیویورک‌تایمز خبر می‌دهد که روز دوشنبه به وقت محلی یک هیات تحقیق درخصوص رئیس دانشگاه هاروارد تصمیم‌گیری کرده است. نتیجه تحقیق تا زمان تنظیم گزارش مشخص نشد. با افزایش دو برابری منتقدان دکتر گی، تلاش‌هایی برای نجات شغلی وی به جریان افتاده است. تا عصر روز یکشنبه، بیش از ۵۰۰نفر از اعضای هیات علمی هاروارد طوماری را امضا کرده بودند که در آن خواسته شده بود تا در برابر فشارهای سیاسی که با تعهد هاروارد به آزادی آکادمیک مغایرت دارد، مقاومت کنند. هاروارد حدود ۲۳۰۰عضو هیات علمی دارد. طوماری که امضا شد، نخستین‌بار توسط روزنامه بوستون گلوب منتشر شد. گی از زمانی که او و دو رئیس دانشگاه دیگر مکررا نتوانستند پاسخ قطعی «بله» یا «نه» به این سوال بدهند که آیا فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان ناقض سیاست دانشگاه است، با توفانی از انتقاد مواجه شده است.

گی و روسای دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه فناوری ماساچوست در هفته گذشته در جلسه کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده درباره یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌ها و این پرسش که آیا چنین اعتراضاتی (ضد یهودی) ناقض سیاست‌های مربوط به آزار و اذیت نیست که آنها گفتند بستگی به زمینه‌اش دارد. گی روز جمعه عذرخواهی کرد؛ اما به‌وضوح بیان نکرد که فراخوان برای خشونت علیه یهودیان جایی در دانشگاه ندارد. البته این فشارها از سوی حامیان اسرائیل، در آمریکا بی‌نتیجه هم نبوده است.

الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا روز شنبه پس از انتشار ویدئویی که در آن از شهادت خود ابراز پشیمانی می‌کرد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. بیش از ۷۰قانون‌گذار آمریکایی، اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه، نام خود را به نامه‌ای اضافه کرده‌اند که در آن خواستار برکناری سه رئیس دانشگاه شده‌اند. در بحبوحه واکنش‌های فزاینده به جنگ اسرائیل در غزه، دانشگاه‌های ایالات متحده به‌دلیل عدم محافظت کافی از دانشجویان یهودی با انتقاد مواجه شده‌اند. مقامات مجری قانون و گروه‌های مدافع در ایالات متحده از افزایش جرم و جنایات ناشی از نفرت علیه یهودیان و مسلمانان پس از حملات ۷اکتبر حماس به اسرائیل و بمباران تلافی‌جویانه اسرائیل و حمله به غزه خبر می‌دهند.

استعفا کافی نیست

انتقادها از سه رئیس دانشگاه زمانی افزایش یافت که آنها پاسخ مبهم به سوال‌هایی دادند که خواستار محکوم کردن اعتراضات ضد یهودی دانشجویان بودند. حالا یکی از آنها به زیر کشیده شده و دو نفر دیگر آنها با سرنوشت مبهم باقی مانده‌اند. الیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک که برخی از مهم‌ترین سوالات را در طول جلسه استماع انجام داد و خود نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است، در سایت شبکه اجتماعی ایکس درباره برخورد با سه رئیس دانشگاه گفت که استعفای مگیل «حداقل چیزی است که لازم است.»

نمایندگان برخی از برجسته‌ترین اعضای موسسه هاروارد از اظهارنظر خودداری کردند. دکتر گی نیز تاکنون از اظهارنظر از طریق سخنگوی هاروارد نیز خودداری کرد. طی چند روز گذشته، جمهوری‌خواهان کنگره تحقیقاتی را درباره این سه موسسه آغاز کرده‌اند و کمک‌کنندگان بزرگ تهدید به لغو هدایای چند میلیون دلاری کرده‌اند. هفته گذشته در جریان جلسه در کاپیتول‌هیل بود که استفانیک سه رئیس دانشگاه را با سوالاتی که جنجال جاری را تشدید می‌کرد، مورد انتقاد قرار داد. استفانیک گفت که در تظاهرات دانشگاه، دانشجویان شعار حمایت از انتفاضه را سر داده‌اند؛ واژه‌ای عربی که به معنای قیام است و بسیاری از یهودیان آن را به‌عنوان ندای خشونت علیه خود می‌شنوند.

در این ارتباط استفانیک از دکتر گی پرسید: «در هاروارد، آیا فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان، در تضاد با قوانین قلدری و آزار و اذیت هاروارد نیست؟ به شکل بله یا خیر پاسخ دهید.» این البته به گفته بسیاری سوالی نبود که فقط با بله یا خیر پاسخ داد. دکتر گی پاسخ داد: «بسته به زمینه می‌تواند باشد.» دکتر گی، تحت فشار استفانیک، چند لحظه بعد اضافه کرد: «لفاظی یهودی‌ستیزانه، زمانی که به رفتاری تبدیل می‌شود که به قلدری، آزار و اذیت و ارعاب ختم می‌شود، دیگر قابل تحمل نخواهد بود.» استفانیک دوباره تلاش کرد: «پس، پاسخ مثبت است، اینکه فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان، قوانین رفتاری هاروارد را نقض می‌کند، درست است؟» گی دوباره پاسخ داد: «بستگی به زمینه‌اش دارد.» در مصاحبه‌های روز یکشنبه، نیمی از اعضای هیات علمی در چندین دانشکده و دپارتمان هاروارد گفتند که تماس‌هایی در دانشگاه برای استعفا یا برکناری دکتر گی صورت گرفته است.

51650297_604 copy