اسرائیل به دنبال «زمین سوخته»

پزشکان و شاهدان به الجزیره گفتند بولدوزرهای اسرائیلی چادرهایی را که آوارگان فلسطینی در نزدیکی بیمارستان علم کرده بودند زیر گرفته و به این ترتیب تعدادی از فلسطینیان زیر بولدوزرهای اسرائیل جان خود را از دست دادند. یکی از شاهدان گفت: «مردم زنده زنده زیر بولدوزرها دفن شدند. چه کسی می‌تواند چنین کند؟ تمام کسانی که مرتکب جنایتی شدند که باید در دیوان کیفری بین‌المللی به جرائم‌شان رسیدگی کرد.»

به نوشته الجزیره، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، که به اسرائیل سفر کرد خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» شد. دفتر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که این آتش‌بس باید پایدار باشد و هدف آن آزادی اسرا از هر دو طرف و ارائه کمک به غزه باشد. این مقام فرانسوی با همتای اسرائیلی خود «الی کوهن» دیدار کرد و سپس عازم کرانه باختری اشغالی برای دیدار با همتای فلسطینی خود شد. این سفر در حالی انجام گرفت که فرانسه بمباران غیرنظامیان در جنوب غزه را که منجر به کشته شدن کادر دیپلماتیک فرانسه شد محکوم کرد.

گزارشگران الجزیره همچنین در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند که تیمی از سازمان بهداشت جهانی وضعیت در بزرگ‌ترین بیمارستان غزه یعنی بیمارستان «الشفا» را «خونین» و نیازمند «احیا» دانست زیرا «هر دقیقه صدها زخمی به این بیمارستان می‌رسد.» سازمان بهداشت جهانی در پستی در «ایکس» نوشت: «کارکنان سازمان بهداشت جهانی گفتند که بخش اورژانس آنقدر پر است که باید مراقب بود هنگام راه رفتن بیماران لگد نشوند.» به نوشته الجزیره، الشفا در زمره بیمارستان‌هایی است که بارها از سوی اسرائیل هدف قرار گرفته است.

«زوران کوسوواچ» هم در گزارشی برای الجزیره نوشت، جنگ وارد فازی دشوار، غیرقابل پیش‌بینی و خونین شده است. به عبارت دیگر، یک جنگ تمام عیار شهری. مبارزه در خیابان‌‌‌های باریک و تنگ شهرهای قدیمی یکی از سخت‌‌‌ترین راه‌‌‌ها برای نبرد در یک جنگ است. برای اینکه شانس نابودی حماس - هدف اعلام شده اسرائیل – محقق شود، ارتش اسرائیل باید این گروه مسلح را از منطقه عملیاتی خود در این نوار، یعنی شهر غزه، خان یونس و رفح، محروم کند. با این حال، با کشته شدن بیشتر و بیشتر سربازان اسرائیلی در شهرهای داخل غزه، بدون اینکه اسرائیل بتواند ادعای نابودی حماس را داشته باشد، حمایت از ادامه عملیات نظامی در این منطقه محاصره شده احتمالا کاهش خواهد یافت.

سابقه اسرائیل در نسل کشی

«بلن فرناندز» در گزارش ۱۶ دسامبر در الجزیره نوشت، در ماه اکتبر، اندکی پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، اسرائیل متعهد شد که حماس را «از روی زمین» محو کند؛ پروژه‌ای که ارتش اسرائیل را ملزم به «صاف کردن زمین» در غزه می‌کند. و البته غزه را «صاف» هم کردند. یک ماه پس از جنگ، ارتش اسرائیل معادل دو بمب هسته‌‌‌ای را روی این منطقه کوچک و پرجمعیت پرتاب کرده است. اکنون، در حالی که ارتش همچنان به «پودر کردن» این سرزمین کاملا ویران‌شده ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌‌‌ها مفهوم سیاست «زمین سوخته» را به سطح کاملا جدیدی می‌برند.

طبق فرهنگ لغت مرجع آکسفورد، اصطلاح «سیاست زمین سوخته» برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ در گزارشی در توصیف درگیری چین و ژاپن استفاده شد، که در آن چینی‌ها شهرهای خود را با خاک یکسان کردند و محصولات را به آتش کشیدند تا تهاجم ژاپنی‌ها را با دشواری مواجه کنند. این استراتژی از آن زمان تاکنون در مجموعه‌ای از درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان دیده شده است، از جمله جنگ داخلی ۳۶ساله در گواتمالا که در سال ۱۹۹۶ پس از کشته و ناپدید شدن بیش از ۲۰۰‌هزار نفر، عمدتا بومیان مایا، پایان یافت.

در دهه ۸۰ این سیاست در گواتمالا نیز به کار گرفته شد که در آن ارتش گواتمالا در راستای نسل کشی دشمنانش صدها روستای بومی همراه با منابع آب، محصولات کشاورزی و هر چیز دیگری که ممکن بود حیات را حفظ کند، ویران کرد. وحشی‌گری دولت گواتمالا با پشتیبانی اسرائیل میسر شد. همان‌طور که روزنامه‌نگاری به نام «گابریل شیوونه» اشاره می‌کند، نه تنها مشاوران اسرائیلی به تضمین موفقیت کودتای نظامی ۱۹۸۲ گواتمالا کمک کردند، بلکه اسرائیل همچنین از اواخر دهه ۷۰ تا دهه بعد یعنی دهه ۸۰ «به هر جنبه‌ای از حمله به مردم گواتمالا کمک کرد.» شیوونه می‌نویسد، برای دولت‌های متوالی گواتمالا، اسرائیل به «ارائه دهنده اصلی آموزش ضد شورش، زرادخانه‌های سبک و سنگین تسلیحات، هواپیماها، فناوری‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌های پیشرفته و سایر کمک‌های حیاتی» تبدیل شده بود. اسرائیل در سیاست‌های زمین سوخته و سلاخی در السالوادور هم کمک کرد که حداقل ۷۵‌هزار نفر در آن کشته شدند.

از سال ۱۹۷۵ تا آغاز جنگ داخلی در سال ۱۹۷۹، اسرائیل منبع کامل ۸۳‌درصد از واردات نظامی السالوادور بود. به نوشته این تحلیلگر، واشنگتن پست اخیرا تایید کرد که ارتش اسرائیل در ماه اکتبر به جنوب لبنان گلوله‌های فسفر سفید (تهیه شده توسط ایالات متحده را) شلیک کرد، به‌رغم اینکه استفاده از این سلاح‌ها در مناطق غیرنظامی «و به طور کلی طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع» است.  مطمئنا این اولین بار نیست که اسرائیل در لبنان یا نوار غزه از فسفر سفید استفاده کرد. از آنجا که ارتش اسرائیل اکنون به سوزاندن مجدد زمین در غزه و انسان‌های موجود در آن ادامه می‌دهد، یک ویژگی منحصر به فرد وجود دارد که تلاش‌های اسرائیل را از تحولات زمین سوخته در گذشته متمایز می‌کند.

برای مثال، در السالوادور، هدف ارتش این کشور هرگز حذف مفهومی به نام «السالوادور» یا «السالوادوری» نبود، در حالی که به نظر می‌رسد اسرائیل قصد دارد «غزه» و «غزه‌ای» را به طور کامل نابود کند. به نوشته فرناندز، متاسفانه برای اسرائیل، مقاومت چیزی است که می‌تواند در دل زمین سوخته رشد کند. «صدیقی- پترومارکی» در بخش دیگری از گزارش خود در الجزیره نوشتند که اگرچه کمک‌های امدادی به سختی وارد غزه می‌شود اما کفاف جمعیت را نمی‌دهد زیرا مردم به شدت گرسنه هستند و به سوی خودروهای امدادی هجوم می‌برند. از سوی دیگر، گفته شده که اسرائیل به دنبال مذاکرات جدیدی است. اما هنوز زمان آن معلوم نیست.