غزه دیگر جای زندگی نیست

«فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) اعلام کرده است که این آژانس و همه خدمات عمومی در غزه فرو خواهد پاشید و این به‎معنای خیانت جامعه جهانی به فلسطینیان است. اگر بخواهیم به جهنم موجود در غزه پایان دهیم، باید آتش‎بس برقرار شود. بیش از یک‌میلیون نفر در غزه برای دستیابی به امنیتی که وجود ندارد، در پناهگاه‎های شلوغ وابسته به سازمان ملل زندگی می‎کنند. اوضاع غزه فاجعه بار و در بدترین وضعیتی است که او تاکنون به‎چشم خود دیده است. او اخیرا خواستار برقراری آتش‎بس فوری بشردوستانه در نوار غزه برای جلوگیری از «نابودی» زندگی فلسطینیان در این سرزمین شده بود. درخواست برای جلوگیری از نابودی زندگی فلسطینی‌ها در غزه انکار حملات هفت اکتبر در اسرائیل نیست.

آژانس امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ۱.۹میلیون نفر از مردم غزه را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. نزدیک به ۱.۲میلیون نفر از این آوارگان در ۱۵۴مرکز آنروا در سراسر غزه ثبت شده‌اند که حدود یک‌میلیون نفر از آنها در ۹۴پناهگاه آنروا در جنوب غزه حضور دارند.کارل اسکائو، معاون اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل تاکید دارد وضعیت در نوار غزه به‎طور فزاینده‌ای ناامید کننده و آشفته می‌شود. ما در طول وقفه هفت روزه درگیری‌ها درخصوص وضعیت امنیت غذایی در غزه یک نظرسنجی انجام دادیم و دریافتیم که نیمی از جمعیت این منطقه در گرسنگی به سر می‌برند. واقعیت تلخ دیگر این است که از هر ۱۰نفر در غزه ۹نفر به‌اندازه کافی غذا نمی‌خورند و هر روز غذا ندارند.

آنها نمی‌دانند وعده بعدی چگونه تامین خواهد شد. عملیات بشردوستانه در غزه در آستانه فروپاشی است و در این شرایط امکان ارائه کمک به‎شکل منظم وجود ندارد.فیلیپ لازارینی، آژانس امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که به‎دلیل ازدحام جمعیت خارج از پناهگاه‌های آنروا، کمک‌رسانی به مردم سخت‌تر شده است. مردم کامیون‌های کمک‌رسانی را متوقف می‌کنند، غذا را می‌برند و بلافاصله آنها را مصرف می‌کنند. در چند هفته گذشته گرسنگی در غزه به‎وجود آمده و تعداد افرادی که دو یا سه روز غذایی نخورده‌اند، افزایش یافته است. من به تازگی از غزه بازگشته‌ام و این سومین بازدید من از غزه از آغاز جنگ بود. هر بار، وضعیت بدتر می‌شود؛ اما امروز غزه دیگر جای مناسبی برای زندگی نیست و زیرساخت‌ها در جنوب نوار غزه نابود شده است.جیمز الدر، سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده مناطق موسوم به مناطق امن وجود ندارد و مقامات از این موضوع آگاه هستند.

مناطق امن اعلام‌شده توسط رژیم اسرائیل نمی‎تواند امن یا بشردوستانه باشد؛ زیرا به‎طور یک‌جانبه اعلام شده‎اند. تظاهر به این امر که جایی امن برای فرار مردم وجود دارد، «احمقانه» است. در یک منطقه امن مناسب، امکان تضمین شرایط غذا، آب، دارو و سرپناه وجود دارد.یکی از اقشاری که رژیم صهیونیستی طی حملات دو ماهه گذشته به نوار غزه کشتار آنها را در اولویت‌های خود قرار داده است، پزشکان و متخصصان علوم مختلف پزشکی هستند که طی این مدت با حملات موشکی جنگنده‌های صهیونیستی به منازلشان به شهادت رسیده‌اند. حمله‌های اسرائیل به بخش‌های پزشکی و بهداشتی غزه شهادت ۳۱۰نفر از کادر پزشکی و تخریب ۱۰۲خودرو امدادی و خروج آنها از روند خدمت‌رسانی را در پی داشته است.

از بین بردن تاسیسات بهداشتی و پزشکی در شمال غزه با هدف آواره‌سازی ۸۰۰هزار نفر و محروم کردن هزاران زخمی و بیمار مزمن از مراقبت پزشکی صورت می‌گیرد.به گفته شبکه الجزیره تاکنون ۳۸پزشک در نوار غزه در حمله موشکی مستقیم و عمدی به منازلشان به شهادت رسیده‌اند. همچنین ۲۴پزشک داروساز و ۱۱دانشجوی پزشکی و ۶۵پرستار و ۱۴کادر آزمایشگاهی و ۶متخصص فیزیوتراپی و ۳متخصص علوم بهداشتی و ۱۸امدادرسان قربانی حملات اسرائیل شده‎اند. «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۴۴۹حمله از سوی اسرائیل به مراکز درمانی در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است.در این میان روزنامه‎نگاران و خبرنگاران نیز از قربانیان حملات اسرائیل هستند.

به‎گفته مسوول اتحادیه روزنامه‎نگاران فلسطین، تاکنون ۷۵ روزنامه‎نگار و کارمند رسانه جان خود را از دست داده‎اند، نزدیک به ۸۰روزنامه‎نگار مجروح شده‎اند و دو خبرنگار مفقود شده‎اند. ارتش اسرائیل خانه‎های ۶۰خبرنگار را بمباران کرد، دفاتر ۶۳موسسه رسانه‎ای را ویران کرده و فعالیت ۲۵ایستگاه رادیویی محلی (۲۴ ایستگاه رادیویی در غزه و یک ایستگاه در کرانه باختری) را مختل کرد و ۳رسانه نیز بسته و محدود شدند. تعداد روزنامه‎نگاران زندانی به ۴۴نفر رسید که ۴۱نفر در کرانه باختری و سه نفر در غزه بودند.فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین کشتار و تداوم حملات به روزنامه‌نگاران را محکوم کردند و خواستار تحقیقات فوری درباره مرگ آنها شدند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه تاکید کرد: «فدراسیون از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای محافظت از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه انجام دهند. مردم تنها در صورتی می‌توانند بفهمند که واقعا چه خبر است که به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود، کار خود را انجام دهند.» به‎گفته او، این میزان تلفات در میان کارکنان رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران سراسر جهان را به‌شدت شوکه کرده است. ما از اسرائیلی‌ها تعهد صریح می‌خواهیم که نیروهای مسلح آنها تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آمار وحشتناک روزنامه‌نگارانی که در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر از این افزایش نخواهد یافت.»