عقب‌نشینی گولانی از غزه

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تیپ گولانی را از نوار غزه خارج می‌کند. این مساله چه معنا و مفهومی دارد؟ تنها یک روز پس از اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر دستیابی به «کنترل عملیاتی» در محله شجاعیه غزه، ارتش روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تیپ گولانی را از نوار غزه خارج می‌کند. آیا این دو رویداد به هم مرتبط هستند؟ می‌توان گفت آری. اسرائیل اعلام کرد که به نوعی کنترل شجاعیه را به‌دست آورده است تا شوک اخباری مبنی بر شکست زبده‌ترین نیروی رزمی خود را کاهش دهد.

«فلسطین کرونیکل» در گزارش ۲۱دسامبر در همین رابطه این پرسش را مطرح کرد که «دقیقا چه کسی یا چه گروهی بیرون کشیده شده است؟» سپس در پاسخ می‌نویسد، الجزیره و سایر شبکه‌های خبری به نقل از ارتش اسرائیل گفته‌اند که تیپ گولانی در حال عقب‌نشینی است؛ در حالی که برخی دیگر می‌گویند یگان‌های خاصی در گولانی و سایر واحدهای نظامی نخبه در حال خروج هستند. «فلسطین کرونیکل» در ادامه می‌نویسد این مساله اهمیتی ندارد و سپس به طرح پرسش درباره چیستی «تیپ گولانی» می‌پردازد و می‌افزاید، سرلشکر «فایز دُویری» کارشناس نظامی به الجزیره گفت که تیپ گولانی «یکی از نخبه‌ترین» نیروهای نظامی اسرائیل است که شامل هشت گردان؛ چهار گردان تانک، دو گردان پیاده، یک گردان چترباز، یک گردان توپخانه، علاوه بر تدارکات و عملیات تعمیر و نگهداری می‌شود.

این تیپ در فوریه۱۹۴۸ در جریان پاک‌سازی قومی فلسطین توسط صهیونیست‌ها تشکیل شد. این تیپ در تمام جنگ‌های بزرگ اسرائیل علیه کشورهای عربی شرکت داشته است. در سال۲۰۱۴، گولانی در محله شجاعیه متحمل خسارات سنگینی شد. نبرد فعلی برای شجاعیه به معنای ارسال یک پیام قوی بود که گولانی موفق شده بر مانع شجاعیه غلبه کند. با این حال، نتیجه دقیقا برعکس بود؛ زیرا گولانی ده‌ها تن از جنگجویان و افسران ارشد خود را (که روز پنج‌شنبه اعلام کردند مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند) از دست داده است.

اما شرایط مقاومت فلسطین چیست؟ چند ساعت پیش از اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت فلسطین طی روزهای اخیر توانسته خسارات سنگینی به ارتش اسرائیل در غزه وارد کند. وی همچنین گفت: «مقاومت فلسطین ۷۲۰خودروی نظامی اسرائیل را به‌طور کامل یا جزئی منهدم کرده و روحیه مقاومت بالاتر از گذشته است.» اما روحیه ارتش اسرائیل چگونه است؟ به گفته ژنرال دویری، تصمیم برای خروج تیپ گولانی یا واحدهای گولانی از غزه احتمالا روحیه ارتش اسرائیل را که هنوز به هیچ‌یک از اهداف اعلام‌شده توسط شورای جنگ دست نیافته است، بیشتر متزلزل خواهد کرد.

آیا اسرائیل در جنگ علیه حماس شکست می‌خورد؟

«پل راجرز»، استاد مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد در یادداشت ۲۱دسامبر در گاردین نوشت، تا همین اواخر، روایت جنگ در غزه تا حد زیادی توسط ارتش اسرائیل کنترل می‌شد. وجهه بین‌المللی اسرائیل ممکن است با شهادت بیش از ۲۰هزار فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۵۰هزار نفر دیگر و نابودی بخش اعظم غزه کاهش یافته باشد؛ اما ارتش اسرائیل همچنان می‌تواند روایت قابل قبولی از حماس به دست دهد. اسرائیل حتی می‌تواند ادعا کند که جنگ در شمال غزه تا حد زیادی کامل شده است و موفقیت در جنوب غزه خیلی زود کامل خواهد شد.اخیرا حوادثی رخ داده است که ادعای اسرائیل را مورد تردید قرار می‌دهد. در ۱۲دسامبر، یک کمین سه‌گانه ماهرانه توسط نیروهای حماس در بخشی از غزه که ظاهرا تحت کنترل نیروهای اسرائیلی است، انجام شد.

یک یگان ارتش اسرائیل در کمین قرار گرفت و تلفاتی را متحمل شد. نیروهای بیشتری برای کمک به آن یگان فرستاده شدند و سپس آنها و نیروهای کمکی‌شان هم در کمین قرار گرفتند. گزارش شده است که ۱۰سرباز ارتش اسرائیل کشته و برخی به‌شدت زخمی شدند؛ اما این کشته شدن نیروهای ارشد آنها از جمله یک سرهنگ و سه سرگرد از تیپ برجسته گولانی بود که موجب شوک شد. نشانه دیگر اما پس از آن بود که سه گروگان اسرائیلی موفق شدند از دست اسیرکنندگان خود فرار کنند؛ اما توسط سربازان ارتش اسرائیل کشته شدند آن هم با وجود اینکه پیراهن نداشتند و پرچم سفید در دست داشتند.نشانه‌های گسترده‌تری از مشکلات برای ارتش اسرائیل وجود دارد.

آمار رسمی تلفات نشان می‌دهد که بیش از ۴۶۰نیروی نظامی اسرائیل در غزه کشته شده و حدود ۱۹۰۰نفر زخمی شده‌اند. اما منابع دیگر تعداد بسیار بیشتری از مجروحان را نشان می‌دهد. ۱۰روز پیش، روزنامه اصلی اسرائیل، یدیعوت آحارونوت، اطلاعاتی را منتشر کرد که تعداد زخمی‌های اسرائیل را به بیش از ۵۰۰۰نفر رساند که ۵۸درصد از آنها آسیب جدی دیده و بیش از ۲۰۰۰نفر به‌طور رسمی به‌عنوان معلول شناخته شدند. اگرچه، وزیر دفاع اسبق بریتانیا، بن والاس، هشدار داده و حتی دولت بایدن هم از آنچه در حال رخ دادن است، کاملا ناآرام به نظر می‌رسد، اما بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگ روایت کاملا متفاوت و متناقضی از این واقعیت ارائه می‌کنند.