به گفته مقامات آمریکایی، در واقع، پوتین یک‌سال و در پاییز۲۰۲۲، نمایندگانی را برای توافق آتش‌بس فرستاد. این پیشنهاد اولیه و آرام، که قبلا گزارش نشده بود، پس از آن رخ داد که اوکراین ارتش روسیه را در شمال شرق این کشور زمین‌گیر کرد. آنها گفتند که پوتین نشان داد که از قلمرو تصرف‌شده روسیه راضی است و آماده آتش‌بس است. علاقه مکرر پوتین به آتش‌بس نمونه‌ای از این است که چگونه فرصت طلبی رویکرد او را به جنگ پشت درهای بسته تعریف کرده است. ده‌ها مصاحبه با روس‌هایی که مدت‌هاست پوتین را می‌شناسند و ده‌ها مصاحبه با مقامات بین‌المللی با بینشی از عملکرد درونی کرملین، رهبری را نشان می‌دهد که در حال مانور دادن برای کاهش خطرات و باز نگه داشتن گزینه‌های خود در جنگی است که بیش از حد انتظارش طول کشیده است. پوتین درحالی‌که در فضای عمومی لفاظی‌های آتشین را به‌کار می‌گیرد؛ اما در خفا تمایل خود را برای اعلام پیروزی و حرکت رو به جلو در مسیر آتش‌بس اعلام می‌کند.

یکی از مقامات ارشد بین‌المللی که پاییز امسال با مقامات ارشد روسیه دیدار کرد، گفت: «آنها می‌گویند ما آماده مذاکره درباره آتش‌بس هستیم. آنها می‌خواهند در میدان نبرد در همان جایی که هستند بمانند.» هیچ مدرکی وجود ندارد که رهبران اوکراین که متعهد به بازپس‌گیری تمام اراضی خود شده‌اند، چنین توافقی را بپذیرند. برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند که این می‌تواند نوعی ردگم‌کنی از سوی پوتین باشد و نشان‌دهنده تمایل واقعی او برای سازش نیست. مقامات سابق روسیه اضافه می‌کنند که اگر نیروهای روسی شتاب بیشتری در جنگ به نفع جبهه روس بگیرند، پوتین ممکن است دوباره نظر خود را تغییر دهد.

در ۱۶ماه گذشته، پوتین تحقیرهای متعددی را از سر گذراند - عقب‌نشینی‌های شرم‌آور، شورش یک جنگ‌سالار دوست و غیره - قبل از اینکه به وضعیت فعلی اعتماد به نفس خود برسد. در تمام طول این مدت، او جنگی را به راه انداخت که صدها هزار نفر را کشته یا معلول کرد. درحالی‌که پوتین نسبت به عملکرد روسیه در میدان جنگ و آنچه به‌عنوان ماموریت تاریخی خود برای بازپس گیری «سرزمین‌های اصلی روسیه» می‌بیند، وسواس دارد؛ اما مشتاق است که بیشتر روس‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهند. درحالی‌که روس‌ها را برای سال‌ها جنگ آماده می‌کند، اما بی سر و صدا سعی می‌کند روشن کند که آماده پایان دادن به جنگ است.

یکی از مقامات ارشد سابق روسیه به نیویورک‌تایمز گفت: «پوتین واقعا مایل است در مواضع فعلی متوقف شود.» این مقام سابق افزود: «او حاضر نیست یک‌متر عقب‌نشینی کند.» مقامات فعلی و سابق گفتند که پوتین ترکیبی از عوامل را می‌بیند که فرصت مناسبی را برای توافق ایجاد می‌کند: میدان جنگی که به نظر می‌رسد در بن‌بست گیر کرده است؛ پیامدهای حمله ناامیدکننده اوکراین، حمایت بی سابقه از اوکراین در غرب و از زمان اکتبر به بعد، تمرکز غرب بر جنگ در غزه. مقامات به‌دلیل ماهیت حساس این موضوع خواستند نامشان فاش نشود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین در پاسخ به پرسش‌های کتبی پس از رد درخواست مصاحبه در پیامی صوتی گفت: «از نظر مفهومی، این تزهایی که ارائه کردید، نادرست هستند.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه برای آتش‌بس در خطوط نبرد فعلی آماده است یا خیر، به اظهارات اخیر رئیس خود اشاره کرد. پوتین گفته که اهداف جنگی روسیه تغییر نکرده است.